בישראל ובפרט בירושלים, אפשר למצוא לא מעט מבנים המיועדים לשימור. מבנים אלו נבחרו על ידי המדינה או על ידי הרשות המקומית בה הם ממוקמים, כמיועדים לשימור, בין אם זה בגלל סגנון הבנייה, הארכיטקטורה המיוחדת ויוצאת הדופן שלהם, ובין אם זה בגלל החשיבות של המבנה מבחינה היסטורית ומבחינות אחרות.

 

אנשים שרוכשים דירות בבניינים המיועד לשימור או מחזיקים בבעלותם דירות כאלה זה מכבר, יודעים שיש להם ביד נכס משמעותי ובעל ערך רב. אך עליהם גם לדעת, שאם ירצו לבצע שיפוץ בדירה שכזו, אזי שעליהם לעמוד בתנאים ומגבלות מסוימות שלא תמיד חלים במבנים רגילים. זאת על מנת שיהיה אפשר לשמור על המבנה כפי שהוא ולא לפגוע במאפיינים שגרמו לכך שהרשות המקומית או גורם אחר, החליט שהוא יהיה מיועד לשימור.

לפני שנסביר איך זה מתבצע בפועל, חשוב לומר שהשאלה הראשונה שצריך לשאול את עצמו כל מי שרוצה לבצע שיפוץ דירה בבניין לשימור בירושלים היא, איך מוצאים קבלן שיפוצים בירושלים? ובפרט מישהו שמתמחה בשיפוץ בבניינים המיועדים לשימור. לשם כך, צריך לבדוק את הנקודות הבאות:

ניסיון מקצועימוניטין חיוביידע הן בתחום השיפוץ והן בתחום של שיפוץ דירות במבנים המיועדים לשימוריכולת עמידה בלוח הזמניםכמות צוות עובדים מותאמת לפרויקטאמינות מקצועית ושירות ברמה גבוהה ללקוחתמחור בהתאם למחירי השוק

הקבלן צריך גם לדעת לאיזו חנות מומלצת לחומרי בניין בירושלים הוא יכול לפנות או להפנות את הלקוח שלו בשביל לרכוש את כל החומרים והציוד הרלוונטי לשיפוץ. מאחר ויש בעיר לא מעט חנויות כאלו, אזי שהקבלן צריך להכיר את החנויות השונות ולדעת לאיזו מהן משתלם לפנות, הן בהיבט של קטלוג מוצרים והן בהיבט של תמחור.

איך משפצים דירה בבניין לשימור?

בעיקרון, כשניגשים לשפץ דירה בבניין לשימור ישנם דברים מסוימים שצריך לשים לב אליהם ודברים שצריך להימנע מהם, על מנת לשמור על הבסיס של המבנה ועל המאפיינים שבזכותם הוא זכה להיות במעמד של בניין לשימור:

ראשית, יש לספק הגנה מלאה למבנה מפני פגיעות של מזג אוויר או בני אדם. זה אומר שצריך לייצר כיסוי מתאים על מנת שהמבנה לא יפגע.

שנית, יש לבצע פעולות שונות לחיזוק היסודות, עבודות ברזל, איטום סדקים ועוד. דברים שמיועדים למנוע מהמבנה להיפגע או לתקן פגמים קיימים.

שלישית, אפשר לבצע שיפוץ בדירה מתוך כוונה לשמר אותה כפי שהיא. כלומר, אין כוונה לשנות דברים אלא רק לבצע פעולות שימור.

ארבע, ניתן לבצע פעולות שחזור בשביל להחזיר את המבנה ואת הדירה עצמה למצבה המקורי.

חמש, פעולות שיקום על מנת להחזיר את הדירה ואת המבנה למצבם המקורי, מבחינה אדריכלית ואסתטית.

צריך לציין, בשביל לבצע פעולות שיפוץ דירה במבנה לשימור, חשוב לעבוד עם אנשי מקצוע שמתמחים בכך. הן בהיבט המקצועי והן בהיבט הפרוצדוראלי. כלומר, יש לבדוק היטב אם אותם בעלי מקצוע יודעים מה מותר ומה אסור לעשות. זאת על מנת שהשיפוץ לא יגרום נזק למבנה ויפגע באותם מאפיינים שנועדו לשמר אותו.

מה חשוב לדעת על שיפוץ דירה בבניין לשימור

ראשית, הערך של דירה בבניין לשימור יותר גבוה, לרוב, מערך של דירה רגילה. לכן גם משתלם לרכוש דירה כזו. מצד שני, ערך השיפוץ יכול להיות גבוה יותר מערך שיפוץ של דירה רגילה. בין אם זה בגלל שמדובר על מבנה ישן יותר ובין אם זה בגלל שמדובר במבנה לשימור. לכן עלויות השיפוץ עלולות להיות גבוהות יותר. מצד שני, אם השיפוץ יתבצע באופן איכותי, זה יעלה גם את ערך הנכס.

שנית, ייתכן מאוד שיהיה צורך להשיג אישורים מיוחדים, כולל מהשכנים אם רוצים לבצע שיפוץ מסיבי. לא כל דבר אפשר לבצע, בוודאי בכל מה שקשור לתוספות בנייה שעלולות לשנות את החלק החיצוני של המבנה. לכן צריך להכיר בכך שיהיו מגבלות שונות על תהליך השיפוץ.

שלישית, התהליך עלול להיות מורכב בגלל העובדה שמדובר במבנה ישן. יש לקחת את זה בחשבון, בין אם זה מבחינת עלויות אך גם מבחינת לוח זמנים ומבחינת היבטים אחרים שיכולים להשפיע על תהליך העבודה.