פרוטרום, אחת מעשר החברות החברות הגדולות בעולם בתחום הטעמים וחומרי הגלם הייחודיים, ממשיכה ליישם בהצלחה את אסטרטגיית הצמיחה המהירה והרווחית שלה, המתבטאת בצמיחה פנימית ובביצוע רכישות אסטרטגיות.
פרוטרום, מדווחת על גידול של 9.9% בהכנסותיה ברבעון הרביעי של שנת 2009, ל 108.5 מליון דולר. במונחי מטבע מקומי ההכנסות גדלו ב 3.1% ביחס לרבעון הרביעי של שנת 2008. התחזקות המטבעות האירופאים והשקל, בהן מתבצעות מרבית מכירות פרוטרום, ביחס לדולר, תרמה כ 6.8% לגידול במכירות החברה במונחיים דולריים.
בהתאם לתוכניתה האסטרטגית, לאחר שבשנת 2008 התמקדה פרוטרום במיזוג, באיחוד ובניצול הסינרגיה הרבה מ 7 הרכישות שבוצעו בשנת 2007, שבה פרוטרום לבצע רכישות ב 2009 וביצעה שלוש רכישות אסטרטגיות מוצלחות: אוקספורד האנגלית, FSI האמריקאית, ופעילות ה-Savory של חברת כריסטיאן הנסן (CH) בגרמניה. שלוש הרכישות שבוצעו במהלך המחצית הראשונה של השנה תרמו למכירות ברבעון הרביעי כ 8.1 מליון דולר ותרמו למכירות במהלך שנת 2009 כ 25.3 מליון דולר. להערכת פרוטרום, תזרים המזומנים החזק שלה, מבנה ההון האיתן ותמיכה מבנקים מובילים בארץ ובעולם יאפשרו לה להמשיך ולממש את אסטרטגיית הרכישות שלה ולבצע רכישות אסטרטגיות נוספות.
המשבר הכלכלי העולמי הפך את שנת 2009 לשנה מאתגרת לכלכלה העולמית ולפרוטרום כשחקנית מובילה בתחום הטעמים וחומרי הגלם המיוחדים. פרוטרום מעריכה כי שמרה על נתח השוק אצל לקוחותיה וההתייצבות שחלה בחודשים האחרונים בכלכלות העולם, התמתנות הטלטלה בשערי החליפין, עצירת מגמת צמצום המלאים וסימנים של חזרה הדרגתית לשיפור בצריכה, כולל במדינות שנפגעו מפיחות משמעותי בשער המטבע שלהן, יתרמו לשיפור ברמת המכירות שלה ולחזרתה למגמת צמיחה רווחית בשיעורים דומים לאלו שאפיינו את פעילותה בעבר.
הרווח הגולמי ברבעון הרביעי של שנת 2009 גדל ב 8.6% והגיע ל 39.6 מליון דולר לעומת 36.5 מליון דולר ברבעון המקביל בשנת 2008; הרווחיות הגולמית הגיעה ל 36.5%. הרווח התפעולי צמח ב 30.1% ל 11 מליון דולר בהשוואה ל 8.4 מליון דולר אשתקד והרווחיות התפעולית עלתה והגיעה ל 10.1% לעומת 8.5% בתקופה המקבילה ב 2008.
ה- EBITDA ברבעון הרביעי של שנת 2009 גדל ב 29.2% ל- 16 מליון דולר בהשוואה ל 12.4 מליון דולר ברבעון המקביל ב 2008. שיעור ה- EBITDA השתפר והגיע ל 14.8% לעומת 12.6% בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח לפני מסים ברבעון הרביעי של שנת 2009 גדל בשיעור חד של 86.7% והסתכם ל 10.1 מליון דולר (9.3% מהמכירות) בהשוואה ל 5.4 מליון דולר (5.5% מהמכירות) ברבעון המקביל אשתקד.
הרווח הנקי בתקופה בנטרול השפעות חד הפעמיות בגין הכנסות מס ב 2008 בהשוואה ל2009, , עלה ב 38.5% והסתכם ל 7.5 מליון דולר לעומת כ 5.4 מליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד והרווחיות הנקייה השתפרה והגיעה ל 6.9% לעומת 5.5%. גם ללא נטרול ההשפעות החד פעמיות האמורות הרווח הנקי בתקופה עלה ב 24.1% והסתכם ל 7.5 מליון דולר לעומת כ 6 מליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד והרווחיות הנקייה השתפרה והגיעה ל 6.9% לעומת 6.1%.
ברבעון הרביעי של 2009 המשיכה פרוטרום לשפר את תזרים המזומנים שלה מפעילות שוטפת, שהגיע ל 27 מליון דולר לעומת תזרים של 15.8 מליון דולר ברבעון הרביעי של 2008. בשנת 2009 ייצרה פרוטרום תזרים שיא של מזומנים מפעילות שוטפת בסך 84.9 מליון דולר, לעומת 37.0 מליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. תזרים המזומנים החזק שמשיגה פרוטרום מאפשר את הורדת היקף החוב הבנקאי שלה, וזאת למרות שלוש הרכישות שביצעה השנה, ויאפשר לה, בשילוב תמיכה בנקאית, להמשיך ולבצע רכישות אסטרטגיות נוספות.
הרווח למניה ברבעון הרביעי בנטרול השפעות חד פעמיות צמח בכ 37.5% והסתכם ל-0.13 דולר, לעומת 0.09 דולר למניה ברבעון המקביל אשתקד. ללא נטרול ההשפעות החד פעמיות עלה הרווח למניה והסתכם ל 0.13 דולר לעומת 0.10 דולר למניה ברבעון הרביעי ב 2008.
בשנת 2009 הסתכמו ההכנסות ל 425.2 מיליון דולר - קיטון של 2.7% במונחי מטבע מקומי בהשוואה ל 2008, בה השיגה פרוטרום תוצאת שיא. התחזקות הדולר ביחס למטבעות האירופאים והשקל, בהם מתבצעות מרבית מכירות החברה, בשיעורים חדים של עד 16% במהלך שלושת הרבעונים הראשונים של השנה, הביאה לקיטון במכירות בשנת 2009 בשיעור של כ 7.5%. במונחים דולריים קטנו המכירות ב 2009 ביחס למכירות ב 2008 ב 10.2%.
עוד הושפעו מכירות פרוטרום בשנת 2009 מהמשך השפעתו של המשבר הכלכלי ומגמות ההאטה בעולם, ששינו זמנית את מגמת הצמיחה שאפיינה את רוב השווקים העולמיים בשנים האחרונות, ואת הסביבה העסקית בה פועלת פרוטרום. בעקבות המשבר, לקוחות רבים של פרוטרום בעולם פעלו בנמרצות להקטנת רמות המלאי שלהם. מגמה זו הלכה והתמתנה, והחברה מעריכה כי הסתיימה במהלך הרבעון הרביעי של 2009. בנוסף, ירידה בפעילות הסחר והשיווק בישראל (פעילות שאינה מפעילויות הליבה של פרוטרום), שנובעת בחלקה מהתמקדות במוצרים בעלי שולי רווח גבוהים יותר, תרמה כ 1.3% לירידה במכירות.
הרווח הגולמי השנתי הגיע ל 155.5 מיליון דולר לעומת 176.3 מליון דולר בשנת 2008. הירידה ברווח הגולמי נובעת מהירידה במכירות. הפעולות שנקטה פרוטרום לשיפור כושר התחרות שלה ולהקטנת הוצאותיה, מיתנו את השפעת הירידה במכירות על הרווח הגולמי ואפשרו לחברה לשמור על רמת הרווחיות הגולמית בתקופה, שהגיעה ל 36.6% לעומת 37.2% בשנת 2008.
במהלך שנת 2009 נרשמו עלויות חד פעמיות בגין תוכנית רה ארגון של פעילות החברה בגרמניה ובאנגליה, בעיקר בגין רכישת פעילות ה Savory של CH ושל אוקספורד, בסך כולל של 1.4 מליון דולר. בנטרול ההשפעות חד פעמיות אלה, הרווח התפעולי שהשיגה פרוטרום בשנת 2009 הסתכם ל 48.7 מליון דולר לעומת 56.6 מליון דולר בשנת 2008; הרווחיות התפעולית הגיעה ל 11.4% לעומת 12% בתקופה המקבילה; וה- EBITDA שהשיגה פרוטרום בשנת 2009 הסתכם ל 67.6 מליון דולר, המהווים 15.9% מהמכירות, לעומת 76.3 מליון דולר, המהווים 16.1% מהמכירות, בשנת 2008. ללא נטרול השפעות חד פעמיות אלה הרווח התפעולי בשנת 2009 הסתכם ל 47.3 מליון דולר; הרווחיות התפעולית הגיעה ל 11.1% ; וה- EBITDA הסתכם ל 66.2 מליון דולר, המהווים 15.6% מהמכירות.
הרווח התפעולי וה EBITDA בשנת 2009 הושפעו מהתחזקות הדולר מול המטבעות האירופאים בשיעור של 7.5% והקטינו את התרגום הדולרי של המכירות והרווחים שנבעו מהפעילויות באירופה (המהוות כ- 70% מהפעילויות של פרוטרום).
הרווח לפני מסים בשנת 2009 בנטרול השפעות חד פעמיות הסתכם ל 44.3 מליון דולר לעומת 46.1 מליון דולר בשנת 2008 והרווחיות לפני מיסים השתפרה והגיעה ל 10.4% לעומת 9.7% ב 2008. ללא נטרול ההשפעות החד פעמיות הרווח לפני מסים בשנת 2009 הסתכם ל 42.9 מליון דולר (10.1% מהמכירות) בהשוואה ל 46.1 מליון דולר (9.7% מהמכירות) ב 2008.
בנטרול השפעות חד פעמיות נטו בסך כולל של 2.4 מליון דולר, בגין תוכניות הרה ארגון של הפעילויות הנרכשות ובגין הכנסות מס ב 2008, הרווח הנקי בשנת 2009 הסתכם ל 33.4 מליון דולר לעומת 34.9 מליון דולר בתקופה המקבילה. הרווחיות הנקייהבשנת 2009 השתפרה והגיעה ל 7.8%, לעומת 7.4% ב 2008. ללא נטרול ההשפעות החד פעמיות האמורות הגיע הרווח הנקי ל 33.2 מליון דולר לעומת 37.2 מליון דולר ב 2008, המשקפים שיעור רווחיות נקיה של 7.8%, דומה לשיעור הרווחיות נקיה של 7.9% שהושגה בשנת 2008.
ההון העצמי של פרוטרום ליום 31 בדצמבר, 2009 הסתכם ב 318.5 מיליון דולר (60.5% מסך המאזן) לעומת 278.3 מיליון דולר (54.5% מסך המאזן) ל 31 בדצמבר, 2008. עיקר הגידול בהון העצמי נובע מהרווח בתקופה.
אורי יהודאי, נשיא ומנהל העסקים הראשי של פרוטרום, סיכם ואמר כי "שנת 2009 התאפיינה בהאטה יחסית בשווקים, שמקורה במשבר הכלכלי הגלובלי. נכנסנו לתקופה כלכלית מאתגרת ומשברית זו כחברה גלובלית מובילה וחזקה, בעלת מבנה הון איתן והנהלה גלובלית מנוסה. במהלך השנה פעלנו לחיזוק כושר התחרות שלנו ולשיפור יעילותנו התפעולית, תוך הורדה ובקרה הדוקה על רמת הוצאותינו, ותוך שאנו ממשיכים לחזק את מערכי המחקר והפיתוח והמכירות שלנו כדי להבטיח את המשך צמיחתנו הרווחית והמהירה. היערכותנו המהירה למצב הכלכלי העולמי תרמה למגמת השיפור בתוצאותינו מרבעון לרבעון, תוך שמירה על שיעורי הרווחיות התפעולית וה EBITDA ושיפור הרווחיות הנקייה, וזאת חרף השפעות ההאטה בשווקים. אנו מעריכים, כי ההתייצבות שחלה בחודשים האחרונים בכלכלות העולם, התמתנות הטלטלה בשערי החליפין, עצירת מגמת צמצום המלאים וסימנים של חזרה הדרגתית לשיפור בצריכה, כולל במדינות שנפגעו מפיחות משמעותי בשער המטבע שלהן, יתרמו לשיפור ברמת המכירות שלנו ולחזרה עתידית למגמת צמיחה בשיעורים דומים לאלה שאפיינו את פעילותנו בעבר. נמשיך לפעול בנחישות ליישום אסטרטגיית הצמיחה המהירה שלנו, המשלבת צמיחה פנימית ורכישות אסטרטגיות. ב 2009 ביצענו שלוש רכישות אסטרטגיות מוצלחות, התומכות בהמשך הרחבת פריסתנו הגלובאלית, מאגר הלקוחות שלנו ברחבי העולם וסל המוצרים שאנו מציעים ללקוחותינו. תזרים המזומנים המצויין שאנו משיגים, מבנה ההון האיתן שלנו ותמיכה חזקה ממוסדות פיננסיים מובילים, יאפשרו לנו להמשיך באסטרטגיית הצמיחה המהירה והרווחית שלנו ולהכפיל שוב את מחזור המכירות שלנו במהלך 4 השנים הבאות, לכמליארד דולר".פרוטרום היא חברה רב לאומית הפועלת בשווקי התמציות וחומרי הגלם העולמיים. לפרוטרום מרכזי ייצור ופיתוח משמעותיים בשלוש יבשות, והיא משווקת את תוצרתה בחמש יבשות למעל 10,000 לקוחות בלמעלה מ-120 מדינות. מוצרי פרוטרום מיועדים לתעשיות המזון והמשקאות, תמציות הטעם והריח, התרופות, צמחי המרפא (Nutraceuticals), מזון הבריאות והמזון הפונקציונלי (Functional Food), תוספי המזון, והקוסמטיקה.
לפרוטרום,המעסיקה כ 1,450 עובדים ברחבי העולם, 2 פעילויות עיקריות:
- פעילות הטעמים, העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של תמציות טעם (Flavor Compounds) ו Food Systems.
- פעילות חומרי הגלם, העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מיצויי טעם טבעיים (Natural Flavor Extracts), רכיבי מזון פונקציונלי טבעיים (Natural Functional Food Ingredients), מיצויים טבעיים מצמחי מרפא (Natural Pharma/Nutraceutical Extracts), שמנים אתריים ומוצרי הדרים ייחודיים וכימיקלים ארומטיים.
מוצרי פרוטרום מיוצרים במפעליה בארה"ב, אנגליה, שוויץ, גרמניה, ישראל, סין ותורכיה. מערך השיווק הגלובלי שלה כולל את אגפי השיווק בישראל, ארה"ב, אנגליה, שוויץ, גרמניה, בלגיה, הולנד, דנמרק, צרפת, הונגריה, רומניה, רוסיה, אוקראינה, קזחסטן, בלרוס, תורכיה, ברזיל, מקסיקו, סין, יפן, הונג קונג, הודו ואינדונזיה. כמו כן מפעילה החברה סוכנים ומפיצים מקומיים ברחבי העולם.