צעד משמעותי להסדרת התעופה האזרחית בישראל. ועדת הכלכלה של הכנסת ברשות ח"כ יצחק ועקנין סיימה היום (יום שני) את דיוניה בהצעת חוק הטיס החדש שהוגשה על ידי שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ

כלים

בימים הקרובים תחל הכנסת בהכנת הנוסח הסופי של חוק הטיס לקראת אישורו בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. שר התחבורה ציין כי הצעת חוק הטיס שהושלמה היום נועדה ליצור תשתית משפטית מעמיקה ורחבה ביותר להסדרת התעופה האזרחית בישראל.

חוק הטיס החדש יחליף את חוק הטיס המנדטורי הישן משנת 1927 ואת "דבר המלך על הטיס במושבות" משנת 1939. לדברי כץ חוק הטיס מהווה את אחד התנאים העיקריים של מנהל התעופה הפדרלי האמריקאי (FAA) להחזרתה של ישראל לקטגוריה הגבוהה של בטיחות התעופה (category 1).

כזכור מינהל התעופה הפדרלי האמריקאי הוריד בתחילת שנת 2009 את דירוג בטיחות הטיסה של ישראל מרמה אחת לרמה שתיים על רקע ליקויים שהתגלו ברמת הפיקוח על התעופה בארץ. חוק הטיס החדש כולל בין השאר למעלה מ-600 פרטי חקיקה עדכניים התואמים את עקרונות החקיקה בישראל, אמנת שיקאגו ונספחיה וכן את הנחיות ה-ICAO.

שר התחבורה מסר כי החוק החדש יקנה לראשונה לרשות התעופה האזרחית (רת"א) סמכויות פיקוח ואכיפה אפקטיביות ונרחבות של דיני הטיס, בהתאם לסטנדרטים הבינלאומיים הנדרשים.

הכנת חוק הטיס הובלה על ידי רשות התעופה האזרחית, ברשות מנהל רת"א גיורא רום והמחלקה המשפטית במשרד התחבורה אשר קיימו דיונים ותיאומים עם גורמים רבים בהם משרד המשפטים, משרד הביטחון, חיל האוויר, שירות הביטחון הכללי ומשרד האוצר,המשרד לביטחון פנים, משרד הפנים, משרד התקשורת ורשות שדות התעופה (רש"ת).

שר התחבורה ציין כי חוק הטיס הווה את אחד הליקויים העיקריים של דוח ביקורת ה-FAA ועתה עם השלמת החוק נעשה צעד חשוב נוסף להחזרתה של ישראל לדירוג הבטיחות הגבוה. לדבריו חוק הטיס החדש צפוי להפוך את מדינת ישראל לאחת המדינות המתקדמות בעולם בתחום חקיקת התעופה.