אחד האתגרים של כל ארגון, הוא כיצד ליצור סביבת עבודה אשר יוצרת תחושת שייכות של העובדים לארגון. חיזוק תחושת השייכות תתרום הן לעובדים והן להצלחת העסק.

כלים

החשיבות של תחושת השייכות לארגון

כאשר העובד חש חיבור רגשי ושייכות למקום עבודתו, הוא ישקיע מאמץ רב יותר בביצוע תפקידו ויפעל ככל יכולתו לקידום מטרות הארגון. בתנאי התחרות בשוק בימינו, על מנת שארגון עסקי יצליח העובדים נדרשים לתת את המקסימום מעצמם: לגלות יוזמה ויצירתיות, לגלות מוכנות לעבוד שעות נוספות במקרה הצורך, להתעדכן בחידושים האחרונים בתחום המקצועי שלהם ועוד. רמת המוטיבציה של העובדים היא גורם מכריע, ותחושת השייכות קשורה ישירות לכך.

מעבר למשמעות הכלכלית עבור הארגון, חשוב להבין שתחושת שייכות היא צורך בסיסי של כל אדם. כייצור חברתי, האדם חש צורך להרגיש שייך לקבוצה חברתית כלשהי. בעבר, השייכות לשבט הייתה בעלת חשיבות קיומית והישרדותית. גם כיום הצורך נשאר, אך הוא מקבל ביטויים אחרים: זאת יכולה להיות תחושת שייכות לקהילה, למשפחה, לארגון התנדבותי או לארגון עסקי. באורח החיים המודרני, מקום העבודה הופך למרכיב מרכזי בחיי האדם. כאשר הצורך בתחושת שייכות אינו מקבל מענה, האדם יחוש תסכול וחוסר שביעות רצון ממקום העבודה.

כיצד ניתן לחזק את תחושת השייכות בארגון?

אחד המרכיבים המשמעותיים הנו יצירת תחושת שותפות- העובדים צריכים להרגיש שותפים להצלחת העסק, לא רק "בורג במכונה" שמבצע הוראות מגבוה, אלא להרגיש שרואים אותם ועמדתם נשמעת ונלקחת בחשבון בתהליך קבלת ההחלטות.

מרכיב נוסף חשוב הוא יצירת תחושת זהות ומשמעות- העובדים צריכים להזדהות עם מטרות הארגון ועם הערכים שהוא מייצג. לשם כך, צריכה להיות התאמה בין הערכים והתפיסות האישיות של העובד ובין אלו המנחים את הארגון בעבודתו.

היבט נוסף קשור לצד החברתי וליחסים הנוצרים בין העובדים. כאשר הצוות מגובש מבחינה חברתית ויחסי העבודה מתאפיינים בשיתוף פעולה, סולידריות ותמיכה הדדית, באופן טבעי העובדים יחושו יותר שייכות לארגון.

בנוסף, חשוב שהעובדים ירגישו שלא רק הם פועלים לטובת הארגון, אלא גם הארגון דואג ופועל לטובתם. זה קשור לא רק לתגמולים כספיים, אלא גם ליצירת סביבת עבודה שמעודדת העצמה והתפתחות אישית.

הנה כמה דברים שניתן לעשות ברמה מעשית, לחיזוק תחושת השייכות:

- שיתוף העובדים בתהליך קבלת ההחלטות.

- להקפיד על שקיפות בנוגע למידע בתוך הארגון (מטרות, אסטרטגיות, הישגים ועוד).

- לתת יחס אישי לעובדים: חשוב שהמעסיק יכיר את העובדים, יפרגן להצלחות שלהם, יאיר את העוצמות שלהם, וגם ייתן ביקורת בונה במקרה הצורך.

- להקפיד על תנאי עבודה הוגנים: אף עובד לא יחוש שייכות לארגון כאשר הוא מרגיש שמנצלים אותו. תנאי עבודה שמכבדים את העובד צריכים לכלול שכר הוגן, ימי חופשה, קרן פנסיה ותנאים סוציאליים נוספים, תגמולים שונים כגון מתנות לחג, בונוסים ועוד.

- לעודד עבודת צוות ושיתוף פעולה במקום תחרותיות בין העובדים.

- להשקיע בגיבוש הצוות: להכניס לתוכנית השנתית סדנאות גיבוש עובדים וימי כיף. פעילויות אלו מחזקות את הקשרים החברתיים ונותנות לעובדים "זריקת מרץ" להמשך העבודה.

- להשקיע בהתפתחות המקצועית של העובדים: קורסים, השתלמויות ועוד.

- לחבר את הארגון לפעילות חברתית וסביבתית: כאמור, אנשים ירגישו שייכות לארגון כאשר הוא פועל לקידום הערכים החשובים להם. ארגונים עסקיים רבים בוחרים כיום להשקיע בפעילות שמטרתה תרומה לקהילה. זה יכול להתבטא בתרומות כספיות או בעידוד העובדים לקחת חלק בפעילות התנדבותית משותפת, או ביוזמה של פרויקטים חברתיים וסביבתיים. בנוסף לפעולות פילנתרופיות, חשוב להקפיד שהארגון עצמו מנהל את פעילותו בצורה "ירוקה"- לוודא שתהליך הייצור אינו גורם לזיהום סביבתי, להשתמש בחומרי גלם ממוחזרים או טבעיים ועוד.