איזה יזם לא התבקש ע"י משקיע או מנהל סניף בנק להציג תוכנית עסקית בבואו לגייס סכום כסף עבור הקמת עסק או מיזם חדש? ועם זאת, מרבית התוכניות העסקיות (המשמשות ככלי מכירת העסק/הרעיון העסקי בפני אותו משקיע או מנהל סניף הבנק), "מסיימות את הקריירה" שלהן כאשר הן שוכבות במגירה והיזם אינו מצליח לגייס את הכסף הדרוש לו וחלומו נגוז..

"הבעיה העיקרית טמונה בפער בין תפיסות העולם של היזמים מצד אחד, והחברות המכינות את התוכניות העסקיות מצד שני" מסביר דן שטיבלמן, מנכ"ל חברת "מצפן לעסקים", חברה המתמחה בהכנת תוכניות עסקיות.

הפער נוצר בכך שמצד אחד, היזם רואה בתוכנית העסקית כ"מוצר מדף סופי" – אותה חוברת שעליו להציג בפני המשקיע או הבנק, ולכן הוא חושב שעבור ה"חוברת" הוא משלם את שכר הטרחה.

מצד שני, החברות המכינות את התוכנית, רואות בה תהליך הכנה אשר כרוך בשעות עבודה מאומצות ורבות אשר עבורן למעשה הן גובות את שכר הטרחה.

ומה יוצא בסוף? היזם שילם את שכר הטרחה, החברה נתנה כבר את כל שעות העבודה להן התחייבה ולבסוף, היזם קיבל את החוברת הסופית.

אז איפה הבעיה, למה שחוברת זו "תסיים את הקריירה" שלה כשהיא שוכבת במגירה כאבן שאין לה הופכין? לא תמיד זה כך, אך, בפעמים שזה כן , זה רק בגלל שבמהלך הכנת התוכנית עצמה, הכותבים לא הצליחו "לקלוע" לראש המשקיע או מנהל הסניף, ואכן, לא תמיד ניתן לקלוע לראש שלהם...ולכן, גם אם הציג היזם את התוכנית שאינה תאמה את ציפיות המשקיעים או הבנקים, הרי הוא כבר שילם על ה"חוברת" מצד אחד, ומצד שני החברה שהכינה לו את התוכנית כבר נתנה את כל שעות העבודה לפיהם תמחרה לו את הכנת התוכנית.

כך יוצא, שיזמים אינם יכולים לחזור לחברה שהכינה להם את התוכנית ולבסוף ה"חוברת" נכנסת למגירה והיזם שוכח מהחלום שלו..

אז מה הפיתרון? מה אפשר לעשות בנידון?

"פשוט מאוד, תפיסת עולם חדשה האומרת כי תהליך ההכנה האמיתי של התוכנית העסקית רק מתחיל עם סיום הסקיצה הסופית" מסביר דן.

מה זה אומר?

"זה אומר בעצם שיש צורך לחלק את תהליך הכנת התוכנית ל 2 שלבים : השלב הראשון הוא השלב הידוע של הכנת החוברת כסקיצה ראשונה אשר היזם יציג אותה בפני המשקיע או הבנק (זהו השלב המוכר בו כולם נעצרים). השלב השני אומר בעצם לקחת את התוכנית למשקיעים או בנקים בסדר עדיפות נמוך, לקבל רשימת שאלות נוקבות מלוות בהערות והארות ולאחר מכן לבצע אופטימיזציה לתוכנית שזה אומר לבצע התאמות ולהוציא סקיצות חדשות. כאשר חברה מתמחרת ליזם הכנת תוכנית עסקית בתהליך הנ"ל, היא למעשה מבטיחה לו הגדלה משמעותית של סיכויי הצלחת גיוס הכסף ע"י כך שהיא מאפשרת לו לחזור אליה עם בקשות לביצוע שינויים והתאמות בתוכנית. ברור לכל הוא שכל תוכנית שכבר עברה עיניים בוחנות של משקיעים ובנקים ואשר קיבלה רשימת הערות, תיראה פי מאה טוב יותר לאחר מכן עבור המשקיעים והבנקים הנוספים. בעצם, תהליך ההכנה הזה אומר שיש להוציא סקיצות עד אשר נגיע לסקיצה ה-אחת שתעשה את העבודה...".

ומה לגבי המחיר? האם תהליך הכנה כזה הינו יקר יותר?

"המחיר להכנת תוכנית עסקית בתהליך כזו הוא לא יותר יקר" מסביר לנו דן, "אלה פשוט בבסיסו הוא עניין של תפיסת עולם של החברה המכינה את התוכנית כאשר היא פשוט מסכימה לקחת על עצמה יותר...".

"מצפן לעסקים" : www.yeutz4u.fav.co.il