גיבוש התקנות חייב סבבי התייעצות עם איגוד לשכות המסחר, ארגוני הצרכנים ומשרדי הממשלה הרלוונטיים, וזאת על מנת לאזן בין האינטרסים השונים.
סגנית שר התמ"ת והאחראית על נושא הצרכנות, אורית נוקד אומרת כי " מדובר בהישג תקדימי והיסטורי, משנה את כללי המשחק בתחום הצרכנות בישראל.מאז כניסתי למשרד דחפתי לקידומן את התקנות שעוכבו יותר מדי זמן, מתוך הבנה וראייה כי יש לאפשר לצרכנים לקבל החזר כספי במזומן. משמועת התקנות הינה שחרור הצרכן השבוי מעל הזיכויים המגבילים שאבד עליהם הכלח". עוד אומרת נוקד כי היא "מודה ליו"ר הועדה אופיר אקוניס אשר הצליח להעביר את התקנות במהירות וביעילות. שוב הוכח כי שילוב הפעולה בין משרד התמ"ת לועדת הכלכלה מניב הישגים כבירים לצרכנים בישראל"
התקנות-
הזכות לקבלת מזומן אמורה לחול על מוצרים מסוימים כגון, ריהוט, ציוד לבית ולגן, מכשירים חשמליים, ביגוד והנעלה ,מוצרים ארוזים ואשר אריזתם לא נפתחה ועוד. לגבי השירותים הזכות אמורה לחול על שירותי תיירות, שירותי קוסמטיקה ואסטטיקה, שירותי התקשורת למיניהם, מנויים שונים כגון למועדון היכרות ושידוכים או הגרלות והימורים ועוד.
התקנות קובעות מהו פרק הזמן לביטול העסקה כאמור. לרוב מדובר ב-14 יום מיום עשיית העסקה או קבלת המוצר, אולם במקרים מסוימים כגון ביגוד והנעלה נקבעה תקופת ביטול קצרה יותר של יממה.
יצוין כי התקנות אמורות לחול גם על מוצרים ושירותים שניתנו לצרכן במתנה ממי שאינו העוסק וכולל גם שובר מתנה ולמעט תווי קניה שלא נרכשו על ידי הצרכן.
עוד קובעות התקנות רשימה של מוצרים שזכות הביטול לא תחול לגביהם כגון, ריהוט שהורכב בבית הצרכן, מוצרים שיוצרו במיוחד עבור הצרכן, מוצרי מזון, תרופות ותוספי תזונה ועוד.
שאלות ותשובות אופרטיביות בנושא החזר כספי:
שאלה - האם התקנות, היינו הזכות לבטל עסקה ולקבל את כספי אמורים לחול על כל מוצר או שירות שרכשתי מעוסק?
תשובה - לא, התקנות אמורות לחול רק על רכישה של מוצרים או שירותים המנויים במפורש בתקנות בלבד.
שאלה - על אילו מוצרים יחולו התקנות?
תשובה - על המוצרים המנויים בתוספת לתקנות ובלבד שערכם עולה על 50 ש"ח. רשימת המוצרים הינה - ריהוט, ציוד לבית ולגן למעט כלי אוכל לא ארוזים, מכשיר חשמלי ומכשיר אלקטרוני לרבות ציוד קצה כהגדרתו בחוק התקשורת, טובין הארוזים באריזה המקורית ושלא נפתחו על ידי הצרכן, טובין שהוזמנו על ידי הצרכן אולם טרם סופקו לו, מטהר מים ומתקן למים מינראליים, ביגוד והנעלה למעט הלבשה תחתונה.
שאלה - על אילו שירותים יחולו התקנות?
תשובה - שירותי הארחה נסיעה חופש ובילוי, חוגים וקורסים, שירותי קוסמטיקה ואסטטיקה לרבות טיפולי הסרת שיער, עסקת נופש ארוך טווח, חברות או מנוי במועדון הנחות, שירותי תקשורת כגון, טלפון סלולרי כבלים, טלפון ואינטרנט, מנוי למועדון כושר או ספא, מנוי במועדון היכרות ושידוכים, מנוי להגרלות והימורים. כמו כן, התקנות יחולו על טובין ושירותים הנמכרים במסגרת אירוע הצגה (פרזנטציה).
שאלה - רכשתי מכשיר חשמלי השתמשתי בו במשך מס' ימים וכעת אני רוצה לבטל את העסקה ולקבל כספי האם ניתן?
תשובה - לא, תנאי נוסף לזכות לבטל עסקה לרכישת מוצר הוא שהוא לא נפגם ושלא נעשה בו שימוש
שאלה - מהו פרק הזמן לביטול את העסקה על פי התקנות?
תשובה - ברוב המקרים פרק הזמן הוא 14 יום מיום קבלת הטובין או עשיית העסקה, למעט ביגוד והנעלה אשר פרק הזמן בם הוא קצר במיוחד - מיום הרכישה ועד תום יום העסקים הבא.
שאלה - רכשתי חולצה בקניון ולאחר סיבוב נוסף שעשיתי בקניון החלטתי שהחולצה אינה לטעמי, האם אני יכולה להחזירה ולקבל כספי?
תשובה - כן, ניתן לבטל מיום הרכישה ועד תום יום העסקים הבא, אולם התנאי לביטול הוא שהתווית על הטובין, אם ישנה, לא הוסרה.
שאלה - רכשתי ספה מסניף של עוסק X בחולון וכעת אני מעוניינת לבטל את העסקה ולקבל כספי, אולם מאחר ואני מתגוררת בירושלים אני מעוניינת לבצע את הביטול בירושלים, האם ניתן?
תשובה - כן, על פי התקנות עוסק הוא כל אחד מסניפי הרשת או נקודות המכירה וכאשר מדובר בעוסק לו רשת סניפים, הביטול לא חייב להיעשות דווקא בסניף המסוים בו בוצע הרכישה.
שאלה - האם אני צריכה להציג קבלה המעידה על הרכישה כאשר אני מבקשת לבטל את העסקה?
תשובה - התקנות אומרות שהצרכן צריך להציג הוכחה כי העסקה בוצעה עם העוסק. זו יכולה להיות קבלה, אבל גם אם אין קבלה אבל ניתן להוכיח דרך אחרת כי העסקה בוצעה עם העוסק זה מספיק. דוגמה קלאסית היא מוצרי הלבשה, כאשר יש לוגו של העוסק על החולצה או על גבי התווית שמוצמדת לחולצה אזי גם אין לצרכן קבלה מדובר בהוכחה כי העסקה בוצעה עם העוסק.
שאלה - כיצד תוחזר לי התמורה?
תשובה - על פי התקנות החזרת התמורה תהיה במועד ביטול העסקה ותעשה באותו אופן בו נעשה התשלום. אם התשלום היה במזומן או בשיק, השבת התמורה תהיה במזומן ובלבד שהשיק כבר נפרע ואם לא הופקד השיק, הוא יוחזר לצרכן. אם התשלום הוא בכרטיס אשראי, יבוטל החיוב על ידי העוסק, אולם אם החשבון כבר חויב יודיע העוסק לחברת כרטיסי האשראי על ביטול העסקה וכרטיס האשראי של הצרכן יזוכה בסכום החיוב במועד החיוב העוקב להודעת הביטול.
שאלה - ביטלתי עסקה, האם אני כצרכן מחויב בדמי ביטול?
תשובה - כן, כל ביטול עסקה מחייב את הצרכן בתשלום דמי ביטול בסך 5% מערך הטובין או השירותים או 100 ש"ח לפי הנמוך, אולם אם ביטלתי עסקה לרכישת מוצר חשמלי או מוצר אלקטרוני שאריזתו נפתחה על ידי, העוסק רשאי לגבות דמי ביטול בשיעור של 10% מערך הטובין.
שאלה - על אילו מוצרים תקנות אילו לא יחולו בכלל?
תשובה - ריהוט שהורכב בבית הצרכן, טובין שיוצרו במיוחד עבור הצרכן על פי מידות או דרישות מיוחדות, טובין שעל פי דין אין להחזירם, מוצרי מזון, תרופות ותוספי תזונה, טובין פסידים, מידע כהגדרתו בחוק המחשבים, טובין הניתנים להקלטה או שכפול שהצרכן פתח את אריזתם המקורית.
שאלה - קיבלתי שובר מתנה לרכישת מוצרים ברשת X האם אני יכולה לבטל את העסקה ולקבל את הכסף ששולם על שובר המתנה?
תשובה - כן, התקנות יחולו גם על טובין ושירותים שניתנו לצרכן במתנה ממי שאינו העוסק עצמו. טובין יכול להיות גם שובר מתנה וגם תווי קניה אולם התקנות לא יחולו על תווי קניה שלא נרכשו על ידי הצרכן למשל כאילו שניתנו לו על ידי ועד העובדים במקום עבודתו.