הסקר נערך מידי שנה עבור התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות ע״י מכון ׳מאגר מוחות׳ והשתתפו בו למעלה מעשרת אלפים סטודנטים, ממרבית מוסדות הלימוד בארץ.
הסקר בחן את שביעות רצון הסטודנטים מהלימודים האקדמאים בתחומים רבים, ביניהם רמת הקורסים, טיב הוראת המרצים והמתרגלים, תכנית הלימודים לתואר והתנאים הפיזיים המוצעים במוסדות השונים. הסטודנטים התבקשו לדרג את דעתם בתחומים אלה בציונים שבין 1 ל-5.
המוסדות שזכו לציון הגבוה ביותר הם המרכז הבינתחומי בהרצליה, המרכז האקדמי רופין, והמרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת גן.
מבין האוניברסיטאות, רק האוניברסיטה הפתוחה נכללת בעשירייה הראשונה. אחריה, הטכניון במקום ה-20, ואוניברסיטת אריאל במקום 23. אוניברסיטאות חיפה, תל אביב והעברית נמצאות במקום 29-31 בהתאמה. ואוניברסיטת בן גוריון במקום אחד לפני אחרון (35).
מהסקר עולה כי סטודנטים שלומדים באוניברסיטאות ובמכללות המתוקצבות פחות מרוצים, דירוג שביעות הרצון נמוך באופן משמעותי מהמכללות הפרטיות, בכל אחד מהתחומים שנבדקו. עובדה זו מעלה תמונת מצב מדאיגה, לפיה סטודנטים שלהם משאבים גבוהים יותר, אשר יכולים לממן לימודים במוסדות לימוד לא מתוקצבים, מרוצים יותר מאיכות ההוראה ומקבלים מרצים איכותיים יותר, תכניות לימוד מעשירות יותר וטכנולוגיות הוראה מתקדמות יותר.
כמו כן, הסטודנטים נתבקשו לדרג את סביבת הלמידה: תנאים פיזיים בקמפוס, שירותי מזכירות, דאגה לרווחת הסטודנט ושירותי מחשוב ותקשורת – הציון הממוצע היה בינוני-סביר.
הגודל כן קובע? המרכז האקדמי שלם, בו לומדים פחות מ-200 סטודנטים זכה לדירוג גבוה ביותר (אך לא נכלל בהשוואה, בשל גודלו).
גלעד ארדיטי, יו״ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות: ״בעידן בו הכול זמין ונגיש לנו במרחק של חיפוש בגוגל, דרך העברת הידע והאתגר בלימודים הופכים להיות קריטיים, חלק גדול מהמוסדות האקדמיים לא השכילו להתקדם לאמצעים מודרניים. בניגוד כמעט לכל דבר אחר בחיינו לא השתנו במיוחד שיטות ההוראה במאה השנים האחרונות. הסטודנטים כיום מחפשים טכנולוגיות למידה חדשניות שמציעות מעורבות גבוהה יותר של הסטודנט כך שירגיש שהוא חלק אינטגרלי ומשמעותי מהשיעור - הגיע הזמן ללמוד ללמד.״
תוצאות "סקר הסטודנט"
ממוצע שביעות רצון מאיכות ההוראה בסולם 1-5- כלל המוסדות
דירוג האוניברסיטאות בלבד-
ממוצע שביעות רצון מאיכות ההוראה (שאלות 23-29) בסולם 1-5
הערכת הוראה לפי סוג מוסד לימודים:
הבדלים מובהקים נמצאו ביחס להיבטים של איכות ההוראה, לפי מוסד הלימודים.
רמת הקורסים: מוערכת כגבוהה ביותר במכללות הלא מתוקצבות (3.92), פחות במכללות המתוקצבות (3.71), עוד פחות על ידי האוניברסיטאות ומכללות לחינוך (3.68 בכל סוג מוסד) וכנמוכה ביותר בקרב ההנדסאים (3.52).
טיב הוראת המרצים: מוערך כגבוה ביותר במכללות הלא מתוקצבות (3.96), פחות במכללות לחינוך (3.69), במכללות המתוקצבות (3.62), עוד פחות על ידי ההנדסאים (3.48) וכנמוך ביותר באוניברסיטאות (3.44).
טיב הוראת מתרגלים: מוערך כגבוה ביותר במכללות הלא מתוקצבות (3.87), פחות במכללות המתוקצבות (3.69), באוניברסיטאות (3.67), עוד פחות במכללות לחינוך (3.49) וכנמוך ביותר בקרב הנדסאים (3.36).
יחס מרצים לסטודנטים: מוערך כחיובי ביותר במכללות הלא מתוקצבות (4.22), פחות במכללות לחינוך (4.06), במכללות המתוקצבות (4.04), עוד פחות באוניברסיטאות (3.83), והכי פחות בקרב ההנדסאים (3.65).
שילוב טכנולוגיות למידה והוראה: מוערך כגבוה ביותר בקרב מכללות לא מתוקצבות (3.68), פחות במכללות לחינוך (3.67), באוניברסיטאות (3.65), עוד פחות במכללות המתוקצבות (3.47), והכי פחות בקרב הנדסאים (3.03).
אופן קביעת הציונים: מוערך כחיובי ביותר במכללות הלא מתוקצבות (3.86), פחות בקרב הנדסאים (3.74), עוד פחות במכללות לחינוך (3.69), במכללות מתוקצבות (3.65) והכי פחות באוניברסיטאות (3.53).
תכנית הלימודים לתואר: מוערכת הכי בחיוב במכללות לא מתוקצבות (3.83), פחות במכללות מתוקצבות (3.51), עוד פחות בקרב הנדסאים ואוניברסיטאות (3.45 בכל סוג מוסד) והכי פחות במכללות לחינוך (3.39).
שביעות רצון מסביבת הלמידה לפי סוג מוסד:
הבדלים מובהקים נמצאו ביחס להערכת היבטים של איכות סביבת הלמידה, לפי סוג מוסד הלימודים.
תנאים פיסיים: מוערכים באופן החיובי ביותר במכללות הלא מתוקצבות (4.26), פחות במכללות מתוקצבות (3.91), עוד פחות באוניברסיטאות (3.74), במכללות לחינוך (3.57), והכי פחות בקרב הנדסאים (3.35).
שירותי מזכירות: מוערכים באופן החיובי ביותר במכללות הלא מתוקצבות (4.12), פחות במכללות מתוקצבות (3.76), במכללות לחינוך (3.73), באוניברסיטאות (3.60), והכי פחות בקרב הנדסאים (3.35).
דאגה לרווחת הסטודנט: מוערכים באופן החיובי ביותר במכללות הלא מתוקצבות (3.63), פחות במכללות מתוקצבות (3.46), באוניברסיטאות (3.42), בקרב הנדסאים (3.35), והכי פחות במכללות לחינוך (3.26).
שירותי מחשוב ותקשורת: מוערכים באופן החיובי ביותר במכללות הלא מתוקצבות (4.07), פחות במכללות לחינוך (3.74), באוניברסיטאות (3.72), במכללות מתוקצבות (3.62), והכי פחות בקרב הנדסאים (3.38).
שביעות הרצון מאיכות הוראה- ממוצע כללי
שביעות הרצון מסביבת למידה - כלל המוסדות
תחומים בסביבת הלמידה, הזוכים לשביעות הרצון הגבוהה ביותר, בקרב הסטודנטים בעלי הדעה:
א. תנאים פיסיים, רמת תחזוקה וניקיון בכיתות ובמעבדות: ממוצע שביעות רצון גבוה (3.83), 68% ציינו שביעות רצון גבוהה.
ב. שירותי מחשוב ותקשורת: ממוצע שביעות רצון גבוה (3.74), 64% ציינו שביעות רצון גבוהה.
ג. שירות המזכירות: ממוצע שביעות רצון גבוה (3.72), 63% ציינו שביעות רצון גבוהה.
בשאר התחומים, ממוצע שביעות הרצון בינוני ונע בין 3.15 ל- 3.43.