בהסכם פשרה שהושג בין ראשי הרשויות חיפה וטירת הכרמל, אושרה למתן תקף תכנית רשות מקרקעי ישראל להקמת שכונת חותרים בטירת הכרמל. התכנית אשר תחול על שטח
של כ- 800 דונם, משלימה את הפיתוח בחלקה הדרום מערבי של העיר ומהווה שלב ראשון למהלך פיתוח טירת כרמל לכיוון מערב.
העיר טירת כרמל צפויה ליהנות בשנים הקרובות מתנופת בנייה מסיבית ולהפוך למוקד חשוב לפעילות נדל"ן באזור המטרופולין של חיפה והצפון כולו. העיר, הנושקת לשכונותיה הדרום מערביים של חיפה, מונה כיום כ- 20,000 תושבים המתגוררים בכ- 6,500 יחידות דיור, כאשר פוטנציאל הבינוי העתידי יגדיל את מספר יחידות הדיור בעיר ל 13,000 יחידות דיור שתוכלנה לספק פתרונות דיור לכ- 47,000 תושבים.
מאפייניה הייחודיים של התכנית עשויים להביא לשדרוגה של טירת הכרמל ולפיתוחה מכמה סיבות:
השכונה מתוכננת עומדת בסטנדרט תכנון גבוה ובתמהיל רחב, הכולל בנייה צמודת קרקע, בנייה מרקמית של בניינים בני 5 עד 6 קומות עם חצרות פנימיות ובניינים רבי קומות. הקמתה של השכונה צפויה למשוך אל העיר אוכלוסיות חזקות ולספק מקומות תעסוקה נוספים שייבנו בשטח התכנית.
בתכנית צירים ירוקים רחבים מכיוון מזרח לכיוון מערב המאפשרים תצפית מתוך השכונה אל הים.
בתכנית כלול פיתוח אזור תעסוקה לתעשיות עתירות ידע מחקר ופיתוח בשטח עיקרי כולל של כ- 100,000 מ"ר ברמת בינוי ופיתוח גבוהים ביותר.
הושם דגש על פיתוח פארק עירוני לאורכו של נחל גלים בחלקה הצפוני של התכנית, המתחיל בגבעות שמעל העיר ומוצאו אל הים בשטח כולל של 56 דונם, נתיב הנחל ישמש את תושבי העיר כולה ויפותחו בו מתקני נופש ופנאי לרווחת תושבי האזור .
בחלקה הדרומי של התכנית יוקמו מגרש כדורגל עירוני ומגרש אימונים בשטח של 21 דונם, אשר יהוו משכן לקבוצות הכדורגל העירוניות.
יוקם בנין חדש לעיריית טירת כרמל, בחלקה הצפון מזרחי של התכנית, בצמוד לשכונות המגורים הקיימות.
כניסה נפרדת לשכונה אשר אושרה במסגרת התכנית, מכביש מס' 4, תהווה את הכניסה השלישית והדרומית לעיר, בה תוסדר צומת מרומזרת, אשר תשפר משמעותית את רמת הבטיחות בכניסות אלו.
קידום התכנית נעשה על ידי המהנדס אורי הורביץ, מנהל החברה המתכננת מטעם רמ"י. התכנית הובאה לשולחן הועדה לאחר עשר שנות עבודה והוצגה ולאחר שתואמה עם כל גורמי התכנון, הסביבה והתשתיות. אישור מתן התוקף לתוכנית התאפשר לאחר שהוסר הערר מטעם עיריית חיפה
תשריט הבינוי המוצע :