היא מגיעה אלינו הישר מהסוהו בניו יורק, אבל נראית בדיוק כמו פריזאית משנות ה-20. גלריית פרי, שמציגה אוספים של כרזות עתיקות ומקוריות, תפתח ב- 22.4.10 בשעה 18:00 עם תערוכת 'כרזות הסרטים של צ'רלי צ'פלין'. 24 הכרזות, שיוצגו בתערוכה זו, נוצרו עם הולדת תעשיית הסרטים ופרסום סרטיו של צ'רלי צ'פלין

כלים
גלריית פרי נחתה ברחוב בן יהודה 104 בתל אביב הישר מהסוהו במנהטן, שם היתה מוסד ותיק ומוכר ב- 20 השנים האחרונות.הגלריה חושפת בפני הקהל אוספים נדירים של כרזות עתיקות ומקוריות ואוספים נוספים שלא נראו עד כה בארץ.

בעל הגלריה, ד"ר ישראל פרי, הינו ד"ר לכימיה וגמולוג מוסמך (מומחה ליהלומים ואבני חן), חובב אמנות ואספן יוצא דופן. בין אוספיו המיוחדים המוצגים בגלריה: אוסף נדיר של מזוודות עתיקות, אוסף של בקבוקי בשמים ששימשו בעבר לצורכי פרסום, מנורות ארט דקו מיוחדות במינן, תכשיטים נדירים ביופיים ובעיצובם משנות ה-50 וה-60 ועוד.

את הכרזות גילה ד"ר פרי בשנת 1995 ומאז החל לצבור כרזות ייחודיות ונדירות. התערוכה הראשונה שתחנוך את גלריית פרי בתל אביב היא "כרזות הסרטים של צ'רלי צ'פלין".

"יצר האספנות שבי בא לידי ביטוי ביתר שאת עם גילוי הכרזות העתיקות", מספר ד"ר פרי. "שיטות הגרפיקה השונות ושיטות הפרסום המיוחדות לתחום אמנות זה רתקו אותי והתחלתי לרכוש ולאסוף בשקידה כרזות מתחומים שונים. את האוסף של צ'רלי צ'פלין, שהוא כיום בין הגדולים בעולם, התחלתי לאסוף בגלל אהבתי לקולנוע בכלל ולסרטי צ'רלי צ'פלין,בפרט."

התפתחות תעשיית הסרטים האמריקאית והתפתחות טכניקת ההדפסה מדפוס אבן (שיטת הדפסה של ליטוגרפיות באמצעות לוחות אבן) להדפסה על פלטות אבץ - תרמו לעיצוב כרזות סרטים עם סגנון ואופי ייחודיים. אלו נבדלו מכרזות הפרסום למוצרים שהיו מקובלים באותה תקופה.

בעוד שבשנות ה-20 כרזות הסרטים שימשו אמצעי לספר לקהל הרחב על הדמות המרכזית ועל עלילת הסרט, בשנות ה-50 כבר החלו לייצר כרזות פוטו מונטאז' ואלו הפכו לאשנב הצצה לסרט.

תחביב איסוף כרזות פרסום, שהחל בסוף המאה ה-19, הפך לשיגעון -עד כדי הורדת כרזות מלוחות המודעות הציבוריים באישון לילה והפיכת רחובות פריז למוזיאון רחוב.

הכרזות, בשיטת הדפס אבן, הודבקו לקירות הבתים וללוחות המודעות להנאת תושבי העיר. האספנים ראו בכרזות מדיה אמנותית חדשה ומעניינת לקישוט קירות ביתם. חלקם אף הרחיקו לכת ואספו עד כ-500 כרזות בנושא אחד.

בארה"ב, באותה עת, היו כ-6000 אספנים של כרזות עתיקות - מספר עצום בהתחשב בעובדה שסוג זה של אמנות היה עדיין בחיתוליו. הציירים ניצלו את המדיה החדשה כדי להפגין את כישרונם וגילו רגישות אמנותית ומקוריות. בתחילת המאה ה-20 בצרפת החלו לפעול עשרות גלריות לממכר כרזות, במחיר שווה לכל נפש. תקופה זו נקראה בצרפת - שיגעון הפוסטרים.

כיום פוסטרים נחשבים כיצירות אמנות לכל דבר וניתן לזהות אותם על פי תקופות שונות בהיסטוריה של האמנות: ארט נובו 1880-1910, ארט דקו 1920-1935 והמודרניזם 1950-1970. מחירן של הכרזות נע בין מאות שקלים ועד עשרות אלפי שקלים. בין האספנים הבולטים בעולם ניתן להזכיר את לאונרד לאודר יו"ר חברת אסטי לאודר, אשר רכש לאחרונה בית במנהטן כדי לשכן בו את אוסף הספרים והכרזות שרכש. שחקן הטניס איון לנדל הינו אספן מושבע של כרזות עתיקות של האמן הידוע אלפונסו מוכה - מחשובי האמנים של תקופת הארט נובו בסוף המאה ה-19. עם הידוענים, חובבי הכרזות העתיקות, ניתן למנות את וופי גולדברג, ברוס וויליס, רוברט דה נירו ועוד רבים אחרים.

בשנים האחרונות נחשפו הכרזות העתיקות לקהל הרחב באמצעות המוזיאונים הגדולים בעולם כמו: מוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון, המומה - מוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק ועוד מוזיאונים רבים ברחבי העולם. מאחר והביקוש לכרזות עלה בצורה דרמטית ב-20 השנים האחרונות, עלה אף מחירן. אספנים רבים מתייחסים אליהן כאל אפיק נוסף של השקעה, שמניב במקרים לא מעטים עשרות ואף מאות אחוזים.

ד"ר פרי כתב עד כה 5 ספרים על כרזות עתיקות, העוסקים בין השאר בנושאים: שוקולד, צ'רלי צ'פלין והיחס שבין החיה לאישה. בימים אלה עומד לצאת לאור ספר נוסף מפרי עטו, שעוסק בנושא הילד כמפרסם. פרי מאמין שכאשר הישראלים ידבקו בחיידק הכרזות יקום גם בארץ דור של אספני כרזות עתיקות. לדבריו: "יצר האספנות טבוע באדם מיום היוולדו ומתפתח עם השנים".

ובינתיים, עד שזה יקרה גם לכם – אתם מוזמנים ליהנות מהאוספים הנדירים של מי שהחיידק כבר בדמו וללמוד את ההיסטוריה המרתקת של התפתחות הכרזות.

יום חמישי, 22.4 בשעה 18:00 רחוב בן יהודה 104 , תל אביב - פתיחה חגיגית.

אוצר: ד"ר ישראל פרי

נעילה: 13.5.10

מיקום: בן יהודה 104

טל'- 054-4370825

שעות פעילות- א'-ה- 10:00-19:00, ו'- 10:00-14:30 או בתאום מראש.