משרד התחבורה והבטיחות בדרכים גיבש תוכנית לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית, הכוללת השקעה של 600 מיליון שקלים בשנתיים הקרובות. זאת במסגרת החלטת הממשלה היום (יום ראשון) להוזיל את תעריפי התחבורה הציבורית ב-10%. כך הודיע היום (יום ראשון) שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ.
שר התחבורה ציין כי על פי הסיכום, יושקעו בין השנים 2011-2012 כ-600 מיליון שקלים בהוזלות תעריפים בתחבורה הציבורית ובשיפור מיידי של השירות לנוסע. התוכנית כוללת גם את הגדלת ההנחות הגלומות בכרטיסי המנוי "חודשי חופשי" בקווי הרכבת ל-42%, לעומת 35 אחוזי הנחה, שניתנו לאחרונה בעקבות החלטת השר כץ להרחיב את הסדר ההנחות לכל קווי הרכבת בארץ. עלות המנוי תחושב לפי 23 נסיעות במקום 26 כיום.
במסגרת התוכנית, תבוצע רפורמה מבנית כוללת בתעריפי הנסיעה הבינעירוניים במטרה לאחד את כל תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית ולתקן עיוותים הקיימים כיום בתעריפים הבינעירוניים.
על פי התוכנית שגיבש משרד התחבורה, בשלב הראשון יוזלו תעריפי הנסיעה לפריפריה בשיעור של 10%. מדובר בהוזלה של תעריפי הנסיעה בקווי השירות הבינעירוניים בין יישובי הפריפריה למטרופולין הקרוב או בקווי השירות הישירים בין היישוב למרכז אזורי קרוב אליו.
בנוסף לכך, יוזלו ב-10% תעריפי כרטיסי המנוי "חופשי חודשי" ו"חודשי שבועי" בקווי האוטובוסים וברכבת ישראל בכל רחבי הארץ. הוזלות התעריפים יכנסו לתוקף ב-1 באפריל 2011.
השלב השני של התוכנית לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית כולל שיפור השירות לנוסע, במסגרתו יותקנו בשנתיים הקרובות באוטובוסים העירוניים בארץ "קורא-כרטיסים" (ואלידטורים) שיאפשרו לבעלי כרטיס חכם לדלג על הנהג ולעלות לאוטובוס דרך הדלתות הקדמיות או האחוריות של האוטובוס, בדומה לנהוג באירופה. התקנת "קורא הכרטיסים" באוטובוסים העירוניים תאפשר עלייה מהירה ונוחה של הנוסעים לאוטובוס ותשפר את זמני ההגעה של האוטובוסים לתחנות.
במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן תונהג שיטת תעריפים "אזורית-טבעתית" על פי איזור המוצא ויעד הנסיעה הכוללת מעבר חופשי בין קווי האוטובוסים של כל המפעילים באזורי הטבעת במשך שעה וחצי.
בשלב השני של התוכנית תורחב הרפורמה לאזורים נוספים בהם אשדוד בדרום, פתח תקווה וראשון לציון במרכז, מודיעין, בית שמש וגוש עציון במזרח, ונתניה, שפרעם, עכו ונהריה בצפון.
שר התחבורה ציין כי התוכנית שגובשה במשרד התחבורה נועדה להגדיל את מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית ולהגביר באופן משמעותי את מספר הקווים והתדירויות של האוטובוסים. "המגמה היא לגרום לבעלי רכב פרטי לעבור לתחבורה הציבורית בשל זמינות גבוהה יותר, תעריפים זולים יותר ורמת שירות טובה יותר של התחבורה הציבורית", הוסיף כץ.