כמה שנים קיימים מים בערבה? שאלה זו מעסיקה את רועי רם (28), סטודנט במסלול המשולב לדוקטורט במכון המים שבמכון בלאושטיין לחקר המדבר של אוניברסיטת בן גוריון, החוקר לאחרונה את מסלול תנועת מי התהום של המים העמוקים בנגב ובערבה, במסגרת מחקר משותף לאוניברסיטת בן גוריון, המכון הגיאולוגי בישראל, אוניברסיטת שיקגו והמעבדה הלאומית ארגון שבארצות הברית, באמצעות שיטה חדשנית המתבססת על מדידת איזוטופים של גז אציל בשם קריפטון.

כלים

"במהלך המחקר נאספות דוגמאות גז שהוצאו ישירות ממי התהום בקידוחים נבחרים מהנגב והערבה. מחקרים קודמים שנעשו בקידוחים מצאו, בעזרת תיארוך עם פחמן 14, שגיל המים כנראה עולה על 26,000 שנה, אך ללא יכולת לקביעת גיל מדויק מעבר להערכה זו. מדגימות הגז שנאספו בערבה, הפרידו באוניברסיטת שיקאגו את גז הקריפטון, שהועבר למעבדה הלאומית "ארגון" למדידת ההרכב האיזוטופי" אומר רועי.

מדובר בתהליך בדיקה מורכב במיוחד, הכולל מדידה של ההרכב האיזוטופי של קריפטון 85 עם זמן מחצית חיים של כ- 10.75 שנים לעומת קריפטון 81 עם זמן מחצית חיים של כ- 229,000 שנה. רועי רם מוסיף: "שיטה זו מאפשרת לראשונה את הערכת גיל מי התהום מעבר לתחום הפחמן 14, שמבטא את משך הזמן הממוצע שחלף מאז ירדו הגשמים אשר מילאו את האקוויפר." התוצאות מפתיעות במיוחד.

בבדיקה נמצא, כי גיל מי התהום העמוקים באזור הערבה הדרומית נע מ- 113,000 שנה בקטורה 9 ועד ל- 330,000 ביעלון 3. בצפון הערבה נמצאו מים שגילם 236,000 שנה בתמר 11 ועד 328,000 שנה באדמון 5. בערבה התיכונה גיל המים נע בין 118 אלף שנים בעין יהב 6, 192,000 בפארן 20 ועד לגיל של כ- 620 אלף שנים שנמצא בקידוח צופר 20 בעומק של 1,196 מטרים מפני שטח. "אלו המים העתיקים ביותר שנמצאו בישראל עד כה, עתיקים בהרבה בהשוואה להערכות קודמות שניתנו על בסיס פחמן 14, וזה הושג הודות להתפתחותה של שיטת מדידה חדשנית זו", מספר רועי

כאמור המחקר עדיין בעיצומו ובהמשך עשויות להיחשף תגליות נוספות. המחקר יוצג בכנס ערבה שיתקיים כחלק מהתערוכה החקלאית במו"פ ערבה תיכונה וצפונית בחצבה. כמו כן, תוענק לרם עבור המחקר, מלגה מקרן המלגות על שם יאיר גוראון ז"ל, מנהלו ומייסדו של מו"פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית,אשר על שמו נקראת תחנת "יאיר", המעניקה מלגות מחקר על סך כ- 55,000 ₪ לסטודנטים ותלמידים מצטיינים שמחקרם עוסק באזור הערבה. את המלגה יעניק לרם בנו של יאיר גוראון- רן גוראון מנכ"ל חברת פלפון.

אילון גדיאל, יו"ר הקרן המלגות על שם יאיר גוראון ז"ל אומר, כי קיימת חשיבות רבה לסיוע לדור הצעיר המעוניין לקדם ולפתח את החקלאות בערבה: "החקלאות בערבה עוברת תמורות רבות בשנים האחרונות ואיינה סובבת כבעבר סביב הפלפל כחלק משינויים כלל עולמיים. חשוב לדרבן ולסייע לדור הצעיר שעוסק בתחומי מחקר חקלאיים, כל פיתוח ומחקר מוצלח פותחים מגוון אפשרויות חדשות לחקלאות מתקדמת עבור חקלאי הערבה".

המחקרים שזכו במלגה יוצגו כחלק מכנס ערבה המקצועי שיערך במסגרת התערוכה החקלאית הגדולה בישראל, שתתקיים במו"פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית, בתחנת "יאיר" בחצבה ב- 20-21 בינואר 2016.

בנוסף, במהלך התערוכה יפתחו חוקרי תחנת "יאיר" את שעריה לביקור רבבות של תיירים מהארץ ומהעולם המגיעים ללמוד, לראות ולטעום את חקלאות הפלא שמתקיימת בערבה. התערוכה תשתרע על שטח של 15 דונם, במהלכה יתקיימו סיורים מודרכים בחממות המחקר והגידול השונים בתחומי החקלאות, בהן גדלים ירקות, פירות וצמחי תבלין ייחודיים ומשובחים וביקורים בחוות הדגים והאלמוגים המיוחדת. בתערוכה החקלאית יציגו מעל 200 חברות מהארץ והעולם את חידושיהן בתחומי החקלאות, הגינון, חיסכון במים, חשמל סולארי ועוד. הכניסה לתערוכה ולכנסים ללא תשלום!

עדכונים אחרונים

ינו 29, 2024

מקצועות מבוקשים ומתגמלים לשנת 2024

גם על רקע המלחמה, שוק העבודה ממשיך להתפתח ויוצר הזדמנויות חדשות במגזרים שונים. בתקופת…
נוב 30, 2023

שליטה באמנות האנימציה: המשמעות של קורסי אפטר אפקטס במכללות לאנימציה

בתחום כמו אנימציה, חשוב להישאר מעודכנים תמיד. ככל שהתעשייה מתפתחת, כך גם הכלים והטכניקות…
אוק 24, 2023

התפקיד המכריע של ההכנה בתהליך החטיבה: הדרכת תלמידי כיתות ו' מחוננים

להכנה לחלוקה יש תפקיד מכריע בהדרכת תלמידי כיתות ו' המחוננים. תהליך זה חיוני כדי להבטיח…
אוג 03, 2023

מה חשוב ללמוד כשיוצאים לעבודה בהייטק

בעולם הטכנולוגיה המתפתח במהירות, חיוני להישאר בקדמת העקומה ולהצטייד בכישורים ובידע…
מרס 01, 2023

כל מה שחשוב לדעת על לימודי ניהול

תוכנית הלימודים בתואר ראשון בלימודי ניהול עוסקת בתיאוריות ובפרקטיקות של הניהול העסקי.…
ינו 16, 2023

סטודנטים? כך תקלו על עצמכם בתואר

לימודי תואר ראשון הם חוויה מרתקת ומעצימה, אבל גם תובענית מאוד.