לקראת יום השואה הבינ"ל: לזכור ולעולם לא לשכוח? מסעות לפולין, אנדרטאות, מוזיאונים במחנות ההשמדה ותוכניות לימוד חווייתיות- כיצד נצליח לשמר את זיכרון השואה בקירבנו? עם חלוף השנים והתמעטות ניצולי השואה בקרבנו, יש חשש כי זיכרון השואה יעלם- ועימה לקחיה. Shoa and Experience,ספרם החדש של פרופ' ניצה דוידוביץ ופרופ' דן סואן מאוניברסיטת אריאל, מתחקה אחר מפעלי ההנצחה השונים ובוחן את האפקטיביות שלהם, מתוך מטרה לשיתוף פעולה לקידום החינוך של לקחי השואה הן בישראל, והן בעולם בכלל

כלים

shoa"כל המחקרים בספר עוסקים, מנקודות מבט שונות, בצורך בלימוד חוויתי כתהליך שבו הלומד רוכש מיומנויות וערכים כתוצאה מחוויה ישירה בלתי אמצעית. הספר הוא תולדה רבת שנים של מחקרים ושיתופי פעולה עם עמיתים מהארץ ומחו"ל, מתוך הבנה שאתגר שימור זיכרון השואה והעברתו לדור הבא הוא אתגר אוניברסאלי הנוגע לכולם" מסבירה פרופ' דוידוביץ, מעורכי הספר. "רצינו לבדוק האם ובאיזו מידה העיסוק בהוראת השואה משפיע על הלומד ותורם להבנת נושא השואה".

מחקר בולט בספר עוסק במסעות לפולין. המחקר בדק כיצד נתפס המסע לפולין בעיני הורים, מורים, מדריכי מסע לפולין והמשתתפים במסע. המחקר מצא כי על אף שכולם מסכימים כי יש חשיבות למסע עצמו, יש נטייה להפריז בכוחה של החוויה להעביר מסרים לאורך זמן. בעיקר נמצא כי ההורים והמורים, מנקודת המבט המחנך, תולים במסע תקוות גבוהות מדי ומצפים מהמסע למלא פונקציות חינוכיות שהוא אינו מסוגל למלא. מסקנת המחקר היא כי על אף שיש חשיבות רבה לקיומו של המסע כחלק מלימוד השואה, המסע לא מסוגל להיות חוויה מלמדת יחידה.

עורכי הספר, פרופ' דוידוביץ ופרופ' סואן, מדגישים את חשיבות העיסוק הבינלאומי בנושא טעון זה: "ישנה נטיה למחקרים על הוראת שואה להיות מקומיים וסקטוריאלים ומתוך הזווית הישראלית. אנחנו זיהינו חשיבות גדולה לעריכת מחקרים משותפים עם חוקרים מכל העולם תוך כבוד הדדי לתפיסות עולם מגוונות. נושא השואה הוא בעל פוטנציאל ערכי רב מעלה ברמה הבינלאומית מכיוון שעניינו הוא לימוד גדול לבני אדם באשר הם. הזווית הבינלאומית להוראת השואה בכלל, ללקחים הנלמדים מאירוע זה והדרכים להוראת השואה בעידן המודרני, ובמיוחד לאור העובדה שאנו מתרחקים מהאירוע עצמו, הם הם המניעים לעריכת ספר זה. אנו מאמינים כי רק שילוב כוחות של דור המחנכים והמנהיגים בישראל ומעבר לה, יוביל לתובנות שיש בהן מן האחריות, ההירתמות להפיק לקחים, מנהיגות שיש בה ענווה שהתובנות מן השואה הן רבות, מגוונות ולעיתים אף שונות. רק ראיה כזו עשויה להוביל לכך שנושא זה ימשיך להיות בתודעה האנושית אירוע מכונן ומשמעותי במציאות חיים באשר היא."

הספר Shoa and Experience, יצא לאחרונה בהוצאת Academic Studies Press.

עדכונים אחרונים

ינו 29, 2024

מקצועות מבוקשים ומתגמלים לשנת 2024

גם על רקע המלחמה, שוק העבודה ממשיך להתפתח ויוצר הזדמנויות חדשות במגזרים שונים. בתקופת…
נוב 30, 2023

שליטה באמנות האנימציה: המשמעות של קורסי אפטר אפקטס במכללות לאנימציה

בתחום כמו אנימציה, חשוב להישאר מעודכנים תמיד. ככל שהתעשייה מתפתחת, כך גם הכלים והטכניקות…
אוק 24, 2023

התפקיד המכריע של ההכנה בתהליך החטיבה: הדרכת תלמידי כיתות ו' מחוננים

להכנה לחלוקה יש תפקיד מכריע בהדרכת תלמידי כיתות ו' המחוננים. תהליך זה חיוני כדי להבטיח…
אוג 03, 2023

מה חשוב ללמוד כשיוצאים לעבודה בהייטק

בעולם הטכנולוגיה המתפתח במהירות, חיוני להישאר בקדמת העקומה ולהצטייד בכישורים ובידע…
מרס 01, 2023

כל מה שחשוב לדעת על לימודי ניהול

תוכנית הלימודים בתואר ראשון בלימודי ניהול עוסקת בתיאוריות ובפרקטיקות של הניהול העסקי.…
ינו 16, 2023

סטודנטים? כך תקלו על עצמכם בתואר

לימודי תואר ראשון הם חוויה מרתקת ומעצימה, אבל גם תובענית מאוד.