הטכנולוגיה של Zcash מתבססת על מחקר פורץ דרך אותו הובילו פרופ' אלי בן ששון מהטכניון וד"ר ערן טרומר מאונ' ת"א, מבכירי חוקרי הביטקוין בישראל

מני רוזנפלד(  צילום: גלעד אילוז)
מני רוזנפלד( צילום: גלעד אילוז)

סטארט אפ ישראלי אמריקאי השיק השבוע את גרסת האלפא של Zcash, מטבע דיגיטלי חדש, אשר ישמש אלטרנטיבה אנונימית לביטקוין. היכולת המקורית של ביטקוין, זו המונעת מאדם אחד לשלם פעמיים עם אותו מטבע ומסכלת את היכולת לזייף העברות נשמרת וספר ההעברות נשאר מבוזר, אך להבדיל מביטקוין, איש אינו יכול לעקוב אחר ההעברות הכספיות, סכומן, ומי העביר או קיבל את התשלום.

ההצלחה הזו מתבססת על מחקר פורץ דרך שהובל על ידי פרופ' אלי בן ששון מהטכניון, וד"ר ערן טרומר מאונ' ת"א, מבכירי חוקרי הביטקוין בישראל. פרופ' בן ששון הסביר היום את הצורך ב- Zcash: "ביטקוין הוא לא באמת מטבע אנונימי. אם אני משלם בביטקוין, כל אדם יכול לראות את סכום התשלום, ואני יכול לדעת מתי נעשה שימוש נוסף במטבע ששילמתי. כל זאת באמצעות כמה קליקים בדפדפן. ברור שחברות גדולות יכולות ללמוד הרבה יותר על לקוחותיהן ומתחריהן באמצעות מחקר מעמיק יותר של ספר התשלומים של ביטקוין, ובעיה זו יוצרת יוצרת חסם אמיתי בפני הרחבת השימוש בביטקוין".

כדי להדגים את הדברים עושה בן ששון שימוש בדוגמה של מעסיק המעביר משכורות בביטקוין לעובדיו "תארו לעצמכם שאתם מעבירים ביום אחד משכורת מארנק הביטקוין שלכם לעובדים. דקה אחר כך, כל עובד יכול להיכנס לאינטרנט, להקליד את כתובת ארנק הביטקוין שלכם ולראות כמה שילמתם לכל עובד אחר מאותו ארנק. לאחר מכן העובד גם יכול לעקוב אחרי ההוצאות של חבריו. היעדר הפרטיות יוצר מצב בעייתי המצריך פיתרון".

עוד מסביר בן ששון כי Zcash פותר גם את בעיית החליפיות (fungibility) של ביטקוין: "כשאומרים ש'לכסף אין ריח', מתכוונים לתכונות חיוביות של חוסר-היסטוריה וחליפיות של מטבעות ושטרות, ותכונות אלו חיונית לפעילות כלכלית תקינה. חשוב לכולנו לדעת ששטר שנמצא בארנקנו לא יישלל בטענה שבעבר הרחוק הוא החליף ידיים בעסקה שנויה במחלוקת שלא הינו מעורבים בה. אבל במקרה של ביטקוין, כל מטבע כולל את ההיסטוריה של השימוש בו, ואכן ניתן "לצבוע" מטבעות כבעייתיים, דבר הפוגע בסחירות. החליפיות של Zcash מעלימה את הבעיה הזו והופכת את המטבע האלקטרוני לכסף הדומה יותר למזומן, אבל מבוזר".

מני רוזנפלד, יו"ר איגוד הביטקוין: "בישראל מתפתחת קהילת ביטקוין שניתן לקבוע כי היא אחת החזקות בעולם. הסטארט אפים הישראליים בתחום חזקים בצד היזמי והטכנולוגי, שנשען על תשתית עניפה של מחקר אקדמי פורץ דרך, המביא לפרויקטים כמו Zcash. מדובר בפרויקט חשוב, אשר פותר מספר בעיות מפתח בביטקוין ואני סבור שעוד נכונו להם גדולות ונצורות".