המהפכה הטכנולוגית הדרמטית שאנחנו נמצאים בעיצומה משפיעה על תחומי חיים רבים, ובהם כמובן גם עולם הרפואה - אבל במרפאות הבסיסיות, אלה שפועלות במסגרת הקהילה ובעצם מהוות את הממשק הראשוני והעיקרי שלנו עם הרפואה, הנוכחות של הטכנולוגיה עדיין מצומצמת מאוד.

כלים
סטארטאפ
סטארטאפ

נכון, התורים ממוחשבים ועל כן יעילים יותר, ניתן לבצע פעולות רבות דרך האינטרנט בלי להגיע למשרד או להמתין לנציג שירות טלפוני, ולרופא המשפחה קל יותר לשלוף מהמחשב את כל המידע הרלוונטי מבחינתו אודות המטופל או המטופלת, אולם זוהי עדיין לא פריצת הדרך האמיתית, ורק בעתיד - הקרוב, לדעת מומחים רבים - תתרחש מהפכה של ממש.

רפואה בהתאמה אישית - וגם מהבית

אחד האתגרים של עולם הרפואה הוא לאפשר ריפוי בהתאמה אישית, כלומר התאמת הכלים הטיפוליים למאפיינים הספציפיים של כל מטופל ומטופלת ולא לבחור אותם רק על סמך המצוקות הרפואיות שלהם. בנוסף ישנה שאיפה לסייע לנו להימנע מלכתחילה מהגעה לאותם מצבים רפואיים שמתאפיינים בכאב או במצוקה אחרת.

עוד דרך לרתום את הטכנולוגיה לטובת כולנו היא לאפשר לנו לעבור בדיקות רפואיות שונות בלי לצאת בכלל מהבית. לא מזמן קיבל מימון סטארטאפ ישראלי healthy.io של היזם המצליח יונתן אדירי (שהיה שותף גם להקמת Getaround, עוד אחד מהסטארטאפים המבטיחים) - מטרת healthy היא לאפשר לחולים במחלות כרוניות שונות ובפרט יתר לחץ דם, סוכרת ומחלות כליות לבצע את הבדיקות החיוניות מבלי להגיע למרפאה ובפרט להיעזר בסמארטפון כדי לבצע בדיקת שתן. הדבר אולי נשמע מופרך, אבל החברה כבר קיבלה את אישור ה-CE (הגוף האחראי מטעם האיחוד האירופי על תקינה בתחום הרפואה).

הגנה מפני צריכת תרופות לא נכונה

עוד סטארטאפ ישראלי שעשוי לספק מענה אפקטיבי לצורך בסיסי במיוחד הוא Medisafe. הנישה שבה מתמקדת חברה זו היא הבטחת טיפול תרופתי נכון ובפרט מינונים מדויקים של כל תרופה. בהקשר זה כדאי לציין כי בארה"ב למשל נרשמים מדי שנה מאות אלפי מצבי חירום כתוצאה מנטילת מינוני יתר של תרופות, ואלפי בני אדם מתים עקב כך. המערכת שמפתחת Medisafe לא רק מסייעת לחולה לעקוב אחרי התרופות שלקח ומזכירה לו את אלה שטרם נטל למרות שהגיע הזמן, אלא גם מיידעת בני משפחה שהוגדרו מראש לגבי מצבים שונים כך שגם הם יירתמו למשימה החשובה של הבטחת לקיחת התרופות הנכונות בזמן, ורק אותן.

האם בינה מלאכותית תחליף רופאים?

סוגיה נוספת שמעוררת עניין רב, וגם לא מעט חששות, היא השפעת התפתחותו המואצת של תחום ה-AI, הבינה המלאכותית, על עולם הרפואה. במיוחד צצה השאלה הבלתי נמנעת: האם בינה מלאכותית יכולה למלא תפקיד של רופא כזה או אחר? כלומר, האם ה-AI אינה רק כלי עזר לקבלת החלטות אופטימלית אלא שכדאי להפקיד בידיה (הווירטואליות, מן הסתם) את כל תהליך הטיפול.

הדרך לעולם שבו מכונות מתפקדות כרופאי משפחה או רופאים מומחים עדיין ארוכה, ולא בטוח כלל כי תיסלל (גם אם בסרט "6 גיבורים" מוצג רובוט שובה לב שמשמש כתומך רפואי) - אבל כבר היום ישנם סטארטאפים שמפתחים בינה מלאכותית שמסוגלת לזהות מחלות שונות. דוגמה לכך היא Medytech, סטארטאפ שמפתח מערכת שמזהה שבץ מוחי על פי סריקת CT, ועוד דוגמה היא Aidoc ש"יודעת" גם היא לקרוא צילומי CT ולסייע לקרדיולוגים להתמקד בממצאים החשובים ביותר בדרך לאבחון אופטימלי עם מינימום סיכון לטעויות.