בשנים האחרונות אנחנו שומעים (ואומרים) יותר ויותר מושגים הקשורים במערכות חכמות. החל מהטלפון החכם שיש לכולנו בכיס ועד לחפצים שחשבנו בעבר שהם פשוטים לחלוטין אך כיום מוצמד להם התואר "חכמים", והם כבר עושים הרבה יותר דברים ממה שהם עשו בעבר.

כלים
מהנדס חשמל
מהנדס חשמל

אחד המושגים אשר הולכים והופכים נפוצים יותר ויותר בהקשר זה הוא – בית חכם. מהו למעשה בית חכם, מהו כולל וכיצד ניתן להפוך את הבית הפשוט שלנו לבית קצת יותר חכם?

מגוון מערכות המאפשרות יישומים מתקדמים ויעילים – בתים חכמים
ישנם סוגים שונים של בתים חכמים, אך הרעיון הבסיסי העומד מאחורי מושג זה זהה במרבית המקרים – הכוונה היא לבית אשר מצויד במערכות מתקדמות שונות אשר מעניקות למתגוררים בבית אפשרויות לנהל את משק הבית בצורה יעילה ומתקדמת יותר, הן למטרת נוחות והן למטרות חיסכון ויעילות (למשל – חיסכון באנרגיה).

לדוגמה, בבית חכם נצפה למצוא מערכות שונות אותן ניתן להפעיל מרחוק, למשל באמצעות אפליקציה בנייד שלנו – מערכת חכמה המאפשרת הפעלה של מיזוג האוויר ודוד החשמל מרחוק, מערכת מצלמות המאפשרות לנו לראות מכל מקום ובכל זמן בדיוק מה מתרחש כרגע בבית, מרכזי שליטה ובקרה בתוך הבית המאפשרים לנו לשלוט מנקודה נוחה מסוימת בנעילת הדלתות וסגירת החלונות והווילונות וכו'. בנוסף, בתים חכמים רבים מצוידים גם במכשירים מתקדמים ו"חכמים", המשתלבים בין שאר המערכות באותו בית – מקרר חכם אשר עוקב אחר תכולתו ויודע להתריע ואף להזמין בעצמו מצרכים חדשים, רובוט חכם אשר שואב את הרצפה ומתקשר עם מכשירים נוספים ומערכות שונות בבית וכו'.

בבתים חכמים שונים נמצא כאמור מערכות מעט שונות, אך הרעיון זהה בכל המקרים – בית אשר יותר ויותר חלקים ממנו מקושרים אחד לשני ואלינו, ומצוידים בטכנולוגיה מתקדמת המספקת לבעלי הבית רמה גבוהה יותר של שליטה ובקרה.

רכישת מערכת חכמה, התייעצות עם מהנדס חשמל ועוד – להפוך את הבית לחכם יותר

גם את הבית/דירה ה"טיפשים" יחסית בהם אנו מתגוררים ניתן להפוך לחכמים יותר במגוון דרכים שונות.

אחת הדרכים הללו היא כמובן לרכוש חפצים חכמים למיניהם. כבר הזכרנו את המקרר החכם, שואבי האבק החכמים וכו', וכיום מרבית המכשירים הללו מסוגלים לתקשר אחד עם השני וליצור בבית שלנו סוג של רשת "חכמה" אשר תייעל את אופן השימוש/ שלנו במערכות הבית.

דרך נוספת היא אבזור הבית במערכות חכמות שלמות המקיפות חלקים רבים ושונים בבית. הן במקרה זה והן במקרה בו אנו בונים כרגע בית או משרד ומעוניינים לעצב אותו מראש כבית חכם, מומלץ להתייעץ עם אנשי המקצוע הרלבנטיים, דוגמת מהנדס חשמל – רק אנשי מקצוע יכולים לסייע לנו לתכנן בצורה מעמיקה את רישות הבית העתידי או את הפיכת הבית הנוכחי למרושת וחכם באופן מקיף. מהנדס חשמל, לדוגמה, יכול לתכנן עבורנו את תשתית החשמל הנדרשת על מנת לתמוך במערכות החכמות, אנשי אלקטרוניקה ומחשבים המתמחים בתחום זה יוכלו לסייע לנו לבחור את המערכות המתאימות ולוודא כי כולן מתקשרות אחת עם השנייה וכו'.

רק על ידי התייעצות ועבודה מול אנשי המקצוע הרלבנטיים נוכל להבטיח שהבית שלנו אכן יהפוך ל"חכם" יותר, ונוכל להימנע ממצב בו אנו סתם מעמיסים עליו מערכות אשר לא יעבדו בהרמוניה אחת עם השנייה.