שלושה תלמידי תיכון מישראל הלומדים לתואר ראשון במדעי המחשב במסגרת תכנית "אתגר" של אוניברסיטת חיפה הצליחו לכבוש את המקום השני בתחרות סייבר בינ"ל יוקרתית. התחרות, אשר אורגנה על ידי אוניברסיטת ניו יורק, התקיימה לראשונה בישראל בין כתלי אוניברסיטת בן גוריון בשיתוף מרכז המצוינות לאבטחת סייבר של IBM באוניברסיטה, ובסיומה עלה לשידור ראש תוכנית שבוע הסייבר העולמי מאוניברסיטת ניו יורק וברך את המשתתפים הישראליים על הישגיהם המרשימים.

כלים
עפר מגן וגלעד כץ ויובל שפרינץ- תלמידי אתגר של אוניברסיטת חיפה שקטפו את המקום השני. קרדיט- דוברות אונ חיפה
עפר מגן וגלעד כץ ויובל שפרינץ- תלמידי אתגר של אוניברסיטת חיפה שקטפו את המקום השני. קרדיט- דוברות אונ חיפה

גלעד כץ, עופר מגן ויובל שפרינץ, נראים כמו תלמידי תיכון רגילים בני גילם. אבל בימים האחרונים הצליחו שלושת תלמידי תכנית "אתגר" של אוניברסיטת חיפה, הלומדים תואר ראשון במדעי המחשב במקביל ללימודיהם בתיכון, להדהים את קהילת מומחי הסייבר בעולם. הם קצרו הצלחה בינ"ל וזכו במקום השני בארץ וה-26 בעולם בתחרות cyber security awareness week (CSAW) העולמית, כשהם מותירים מאחור סטודנטים מבוגרים ומנוסים מהם בהרבה.

במסגרת התחרות, מסוג CTF) capture the flag), המשתתפים התבקשו לפצח חידות ואתגרים שונים על מנת למצוא מידע מוסתר (flags). התחרות מהווה תרגול משמעותי, בשטח, עבור סטודנטים ומומחים באבטחת סייבר, ומאפשרת למומחים הצעירים להכיר עמיתים מכל העולם וליצור לעצמם שם בזירת אבטחת המידע העולמית. בין האתגרים שהצוותים נדרשו להם היו לימוד והבנה מעמיקים של פרוטוקול תקשורת אינטרנטי ישן, וביצוע הנדסה לאחור (REVERSE ENGINEERING) של הפרוטוקול לצורך פריצה לרשת תקשורת (שנבנתה במיוחד לתחרות( שפועלת על פי פרוטוקול זה. אתגר אחר עסק בפיצוח שרות ענן דמיוני שנבנה במיוחד עבור התחרות. באתר זה הוטמנה חולשה כמוסה והמתחרים היו צריכים לחקור את מערך שרותי ענן זה, לגלות את החולשה, לפצחה וכך לחדור למאגר מידע בענן בו היה חבוי "דגל" ולנצח. אתגר נוסף, עסק בפיצוח מסר מוצפן אשר עבורו קיבלו המתחרים מפתח דיגיטלי שאיננו שלם, והם נדרשו לנחש באופן מושכל את החלקים החסרים של המפתח כדי לפענח את המסר.

בשני שלבי במוקדמות השתתפו כ-3000 קבוצות בעולם ו-150 קבוצות מישראל. לגמר עלו 10 קבוצות מישראל מתוך 55 קבוצות מהעולם וקבוצת "אתגר" זכתה כאמור במקום השני.

עופר מגן, אחד מהתלמידים שזכו, מספר כי "הגענו לתחרות עם חששות רבים, במיוחד לאור העבודה שהמתמודדים האחרים מבוגרים מאיתנו, יוצאי יחידות מודיעין מובחרות ועם הרבה יותר ניסיון. התחרות הייתה מאוד אינטנסיבית והתנהלה במשך 36 שעות ברצף, אבל בעזרת הידע התיאורטי שצברנו במסגרת תכנית "אתגר" ועם הרבה חשיבה מחוץ לקופסא צלחנו חידה אחר חידה. שמחנו מאוד לקחת את המקום השני, ואפילו קיבלנו ההזדמנות לדבר עם נשיא IBM וראש התחרות מניו-יורק ישירות".

גוסטבו מש, רקטור אוניברסיטת חיפה בירך על זכייתה של קבוצת "אתגר" וציין כי: "מדובר בתלמידים מבריקים, אשר לקחו על עצמם את האתגר של למידה לתואר ראשון במדעי המחשב, במקביל ללמידה לבגרויות ובנוסף להכל- התכוננו עצמאית לתחרות זו. פיצוח החידות מצביע על הרמה המחשבתית הגבוהה שהתלמידים הצליחו להגיע אליה, ואני סמוך כי הם ימשיכו להבריק במהלך לימודיהם בתואר ובהמשך דרכם".