מוכרת הבשמים היפה: הפקה חדשה לאופרה של המלחין ז'אק אופנבאך באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים. העלילה, העוסקת בשאיפתן של נשים לחיי נישואים שוויוניים, הועתקה מאמצע המאה ה-19 לשנות ה-60 של המאה ה-20. בשנים אלה השתנה מעמדם של נשים וגברים ללא הכר הודות למהפכה שקטה אך תוססת. ההפקה מבקשת להכיר בגיבורות וגיבורי תקופה זו.

כלים
מוכרת הבשמים היפה, אופרה של המלחין אופנבאך, האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, 20-24 בפברואר
מוכרת הבשמים היפה, אופרה של המלחין אופנבאך, האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, 20-24 בפברואר

האופרה "מוכרת הבשמים היפה" של המלחין הגרמני אופנבאך תעלה בהפקה חדשה באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים בתאריכים 21-24 בפברואר. הכניסה לקהל הרחב חופשית. בימאית: מרים זינגר. מנצח: יובל צורן. באופרה ישתתפו סולנים ואנסמבל מהמחלקה הווקאלית באקדמיה. האופרה תעלה בליווי פסנתר שעליו ינגן יורי ברנר.

את הליברית לאופרה כתבו הקטור קרמייה וארנסט בלום. החלקים המושרים יבוצעו עם הטקסט הצרפתי המקורי. הדיאלוגים יוצגו בתרגום לעברית שערך ד"ר עידו אריאל מהאקדמיה.

סיפור העלילה מתרחש בפריז והגיבורה בו היא רוז, בעלת חנות בשמים קטנה. רוז מייצגת את שאיפתן של נשות פריז העצמאיות מהמעמד הבינוני-נמוך, לנישואים שלווים עם גבר אוהב, מכבד, המכיר בערכן. שאיפות אלה מתנגשות ביחסי הכוחות המקובלים והגיבורה נאלצת להשתמש בפקחותה ובעזרתן של נשים אחרות, בכדי להתגבר על החשדנות הגברית השברירית. העלילה בהפקה הנוכחית, הועתקה מאמצע המאה ה-19 לשנות ה-60 של המאה ה-20.

עד לתקופה זו, במשך מאות שנים, מעמדן החברתי של נשים נותר דומה ברוב המדינות המערביות; תלאותיהן, שאיפותיהן, והציפיות מהן, דמו לאלו שהעסיקו את רוז, מוכרת הבשמים. הפקה זו שואפת להכיר בגיבורות ובגיבורים של שנות השישים, שהודות למהפכתם השקטה, אך התוססת, מעמדם של נשים וגברים השתנה ללא הכר.

"מוכרת הבשמים היפה" היא אחת מיותר ממאה אופרות שהלחין אופנבאך במטרה לבטא את יצירתיותו האמנותית השופעת מחד, ובמטרה לממן את הפקותיו הראוותניות ואורך חייו הפזרני מאידך. היא נוצרה כמעין בדיחה אופראית, אשר טמנה בחובה, לא בכוונה תחילה, הצהרה עוצמתית על גורלן של נשים, אהבה ונישואין באותה התקופה.קשה לדמייןאת פריז בתקופת "האימפריה השנייה", ללא המוסיקה של אופנבאך; חברה עשירה דייה בכדי לקשט את עצמה באירועי בידור ומוסיקה בדיוק מהסוג שאופנבאך היה להוט לספק. בעשותו כן, היה אופנבאך לדמות המרכזית באופרה הפריזאית במשך יותר מעשרים שנה.

מוכרת הבשמים היפה– אופרה בהפקת האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים 21-24 בפברואר בשעה 20:00, כניסה חופשית. יש להירשם מראש באתר: www.jamd.ac.il אולם 221 בבניין האקדמיה, קמפוס גבעת רם.

מלחין: ז'ק אופנבאך Jacques Offenbach

ליברית: הקטור קרמייה וארנסט בלום Hector Cremiuex, Ernest Blum בימאית: מרים זינגר Miryam Singer. מנצח: יובל צורן Yuval Zoran פסנתר: יורי ברנר Uri Brenner

מעצב תפאורה, תאורה ותלבושות: עלי קפלן-וילדמן.

סולנים: תום בן ישי\אפרת הכהן, סופרן – בתפקיד Rose

מאיה כהן\ יובל אורן, סופרן – בתפקיד Clorinde

יולי רורמן\קרינה רדזיון, מצו סופרן – בתפקיד Bavolet

יואב חוזה\ גלעד רוזנברג, טנור – בתפקיד Poirot

ליאור ענבר\רון רוזנפלד, בריטון – בתפקיד La cocardière

אנסמבל: עינת אברהם (Justin), אלינור גרינברג (Lise),איילת קגן (Madelon), רינתיה נסים (Arthémis), שרה וארז (Julienne), תום כהן (Anette), מרווה קורן, ענבל בריל, גבריאל גודאר.

בימאית: מרים זינגר. מנצח ומנהל מוסיקלי: יובל צורן. בהשתתפות סולנים ואנסמבל מהמחלקה הווקאליתבאקדמיה. פסנתר: יורי ברנר

אולם 221 בבניין האקדמיה, קמפוס גבעת רם בירושלים

21-24 בפברואר בשעה 20:00, כניסה חופשית

מרים זינגר Miryam Singer

בימאית, מעצבת תלבושות ותפאורה ומפיקה. ילידת 1945, למדה זמרה באוניברסיטת צ'ילה והשתלמה אצל מורים בארה"ב, שוויץ, ואיטליה. כזמרת, הופיעה בשוויץ, אורוגוואי, ארגנטינה, מקסיקו, קוסטה ריקה, ישראל, רוסיה, ארה"ב ועוד.גב' זינגר נבחרה ל"זמרת האופרה של השנה" בצ'ילה, בשנים 1992 ו-1994.

כבימאית ומעצבת תלבושות ותפאורה, היא הפיקה את אופרות רבות כמו: כך עושות כולן, מאדם באטרפליי, חליל הקסם, לה טרוויאטה ואחרות. כמו כן, הפיקה קונצרטים באוויר הפתוח ופסטיבלי אופרה בצ'ילה. על עבודותיה זכתה בפרס "The Guild of Arts Critics Award" בשנים 1997, 2007 וב-2011.

בכל הפקותיה מאז שנת 2009, היא כתבה את התסריט, ביימה, ערכה את קטעי המולטימדיה, ועיצבה את התלבושות והתפאורה. הגב' זינגר היא פרופסור באוניברסיטה הקתולית של צ'ילה (Universidad Católica de Chile), מנהלת את המחלקה לאומנויות ותרבות של סגן הרקטור למחקר. כאדריכלית, ניתן למצוא את עבודותיה בצ'ילה, קוסטה ריקה, וישראל.

יובל צורן Yuval Zoran בוגר האקדמיה למוסיקה ולמחול ע"ש רובין בירושלים בפסנתר אצל פרופ' בנימין אורן ובניצוח אצל פרופ' מנדי רודן ז"ל. ב-2002 התקבל כמנצח הראשון לתכנית לאמנים צעירים של בית האופרה המלכותי - קובנט גארדן בלונדון, שם ניצח על מספר בכורות ליצירות חדשות והיה מעורב בהפקות רבות כעוזר מנצח, כפסנתרן וכמאמן זמרים. מאז עבד בכמה מבתי האופרה המובילים באירופה כמו הליסיאו בברצלונה, האופרה הלאומית הדנית, הפסטיבלים בגליינדבורן ובאקס אן פרובנס ושיתף פעולה עם מנצחים מהשורה הראשונה כדניאל הרדינג, איוון פישר, קיריל פטרנקו, קונסטנטינוס קארידיס ורבים אחרים.

בין השנים 2008 ל-2012 כיהן כמנצח הבית של בית האופרה בפרנקפורט שם ניצח על הפקות רבות. ניצח על אופרות באופרה הישראלית, באופרה המלכותית קובנט גארדן בלונדון ועוד, ועל תזמורות ואנסמבלים מובילים בעולם ובארץ כמו תזמורת פילהרמוניה בלונדון, אנסמבל המאה ה-21, התזמורת הסימפונית ירושלים ואחרות. כמו כן הופיע כפסנתרן סולן ברסיטלים בתל אביב, בלונדון ובפרנקפורט.