יום עיון בנושא: ''שיח של זהויות: עקורים, מהגרים, פליטים ואזרחים'' - יום שישי, 8 באפריל 2016, בין השעות 09:15- 14:00 במוזיאון ארץ ישראל, חיים לבנון 2, ת"א

כלים

מכון ליאו בק בירושלים בשיתוף ארגון יוצאי מרכז אירופה והמוזיאון ליהדות דוברת גרמנית בתפן מציגים יום עיון שיסכם את אירועי ששים השנה למכון ויתמקד בזהות וזהויות לאורך ההיסטוריה וברלוונטיות שלהן בימינו.

שיח הזהויות, הדואליות של שייכות לשתי תרבויות, שאלות של הגירה ואזרחות, אפיינו את יהדות גרמניה ויהודי גרמניה מראשית התקופה המודרנית. סוגיות אלה מלוות את החברה בארץ מראשיתה והיום אף ביתר שאת. הזהות היהודית-גרמנית (זהות ה'מקף') משמשת עד היום מודל לחברות שמתקיימים בהן יחסי רוב ומיעוט וריבוי תרבויות. ביום העיון אנחנו מבקשים לבחון את הרלבנטיות של הניסיון ההיסטורי של היהודים בגרמניה לזהויות המקף התרבותיות - שהן כמובן גם בעלות משמעות פוליטית - הקיימות היום בחברה הישראלית.

פרופ' שמואל פיינר, יושב ראש מכון ליאו בק ירושלים מדגיש, כי המכון מבקש לפרוץ את גבולות העדות והדיסציפלינות ולהעמיד את הניסיון היהודי גרמני אל מול השאלות שמהדהדות כאן ועכשיו בישראל ובעולם: מיעוט מול רוב, דיכוי מול אמנציפציה, זהות לאומית מול זהות אוניברסאלית ועוד.

ראובן מרחב, יו"ר נשיאות ארגון יוצאי מרכז אירופה: "המושג 'זהות' תופס כיום מקום מרכזי בחברה הישראלית ומעורר עניין, תסיסה ומאבקי כוחות ושליטה בין הקבוצות השונות בחברה. ארגון יוצאי מרכז אירופה בשיתוף עם המוזיאון ליהדות דוברת גרמנית בתפן עוסק בהנחלת הערכים והמורשת של קהילת יוצאי מרכז אירופה (הייקים) בישראל. אנו רואים חשיבות בקיום דיאלוג מתמיד ומאתגר בין הקהילות השונות בחברה הישראלית; המאפשר לגבש במשותף ערכים שאנו מאמינים בהם ; כמו 'סובלנות', 'ישראליות' ,'אזרחות', 'תרבות' ולהנחילם לכלל החברה".

בהרצאת הפתיחה ידבר פרופ' גבריאל מוצקין, ראש מכון ון ליר בירושלים, על הקשר בין ההיבטים ההיסטוריים של שיח זהויות זה לבין המציאות ב ישראל היום. בפנלים שיתקיימו במשך היום ידונו נציגים של זהויות תרבותיות שונות בחברה הישראלית היום בשאלות הנוגעות לדואליות זו ובביטויים שלה בתרבות, בפוליטיקה, באמנות, בספרות, בתיאטרון ועוד. מעבר לשיח הזהויות בחברה הישראלית מעניין לבחון גם את האופן בו מתקיימת תרבות עברית מחוץ לישראל. בסוגיה זו ידון ד"ר עפרי אילני שיתמקד בהיבטים התרבותיים של הנוכחות הישראלית בגרמניה. כך למשל הפכה ברלין למרכז חשוב של תרבות עברית וקבוצות של ישראלים מקיימות שם פעילויות תרבותיות בעברית וכך, כדברי אילני, "ממציאות מחדש את הציונות".

יום העיון, שיונחה על ידי העיתונאי נדב אייל, יתקיים במעמד סגנית שגריר גרמניה בישראל, מוניקה איבסן.

מכון ליאו בק ירושלים הוא מכון מחקר אקדמי בינלאומי שמטרתו לטפח את חקר יהדות גרמניה ומרכז אירופה בעידן המודרני. המכון מקיים במהלך השנה אירועי תרבות ואירועים אקדמיים לקהל הרחב וכן כנסים, סמינרים, סדנאות וקבוצות לימוד של חוקרים מובילים מהארץ ומהעולם.

שאלת הזהות היהודית-גרמנית, מוסרת ד"ר אירנה אווה בן דוד, מנהלת מכון ליאו בק ירושלים, הייתה נושא של סדרת אירועים לציון יובל הששים של מכון ליאו בק תחת השם יהודים בגרמניה, יהודים- גרמנים, יהדות - גרמניות: פרדיגמה של זהויות, בחינה מחדש, שהתקיימה בתמיכתה של קרן רוברט בוש. בסימפוזיונים, בערבי דיון ובאמצעות ייצוגים ויזואליים ואמנותיים (קולנוע, ספרות ועוד) ביקשנו לבחון את פניה השונים של זהות דואליות זו בתרבויות היהודית, הישראלית והגרמנית לפני ואחרי השואה.

עדכונים אחרונים

ינו 29, 2024

מקצועות מבוקשים ומתגמלים לשנת 2024

גם על רקע המלחמה, שוק העבודה ממשיך להתפתח ויוצר הזדמנויות חדשות במגזרים שונים. בתקופת…
נוב 30, 2023

שליטה באמנות האנימציה: המשמעות של קורסי אפטר אפקטס במכללות לאנימציה

בתחום כמו אנימציה, חשוב להישאר מעודכנים תמיד. ככל שהתעשייה מתפתחת, כך גם הכלים והטכניקות…
אוק 24, 2023

התפקיד המכריע של ההכנה בתהליך החטיבה: הדרכת תלמידי כיתות ו' מחוננים

להכנה לחלוקה יש תפקיד מכריע בהדרכת תלמידי כיתות ו' המחוננים. תהליך זה חיוני כדי להבטיח…
אוג 03, 2023

מה חשוב ללמוד כשיוצאים לעבודה בהייטק

בעולם הטכנולוגיה המתפתח במהירות, חיוני להישאר בקדמת העקומה ולהצטייד בכישורים ובידע…
מרס 01, 2023

כל מה שחשוב לדעת על לימודי ניהול

תוכנית הלימודים בתואר ראשון בלימודי ניהול עוסקת בתיאוריות ובפרקטיקות של הניהול העסקי.…
ינו 16, 2023

סטודנטים? כך תקלו על עצמכם בתואר

לימודי תואר ראשון הם חוויה מרתקת ומעצימה, אבל גם תובענית מאוד.