תמיכה בהפחתת משקל - כללית פותחת סדנא ייחודית לתמיכה וליווי במנותחים לאחר ניתוח בריאטרי להפחתת משקל

כלים
ד"ר גלית גודלז'ק קוניק, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי
ד"ר גלית גודלז'ק קוניק, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי

סדנא יחודית, שנועדה לתמוך באנשים שעברו ניתוחים להפחתת משקל – בריאטריים- וללוותם כך שלא ישובו ויעלו במשקלם, נפתחת בימים אלה על ידי כללית בחיפה. ההחלטה לפתוח סדנא כזו נובעת מכך שניתוחים בריאטריים מאפשרים, אמנם ירידה מהירה במשקל מייד לאחר הניתוח, תודות לשילוב של הגבלה משמעותית בכמות המזון שניתן לאכול לאחר הניתוח, יחד עם תחושת שובע מהירה שנובעת ממנו.

אולם, חלק בלתי מבוטל מהמנותחים עולים במשקלם במידה ניכרת תוך מספר שנים ואף זקוקים לניתוח נוסף, שהינו מסובך ומסוכן יותר. במחקרים שונים נמצא כי ניתן לצמצם תופעה זו על ידי ליווי מתאים, המסייע מאוד בתהליך השינוי. הוכח גם כי מנותחים שהיו משך 3 שנים לאחר הניתוח במעקב ובתמיכה, שומרים טוב יותר על המשקל המופחת שהושג בניתוח לאורך זמן, מאשר אלו שרק נותחו ללא ליווי בהמשך.

בשנים האחרונות חלה עליה ניכרת במספר המנותחים הבריאטריים, תודות להתפתחות שיטות נתוחיות רבות ויעילות. הניתוחים מסייעים בהפחתת עודף משקל מסוכן בריאותית, מחלת סוכרת ומחלות כרוניות אחרות, הנלוות אליו. מומחי כללית מצינים כי מדובר בניתוח קשה, עם סיכונים, שנערך רק במצבים בהם יש צורך רפואי בטיפול בהשמנת יתר קיצונית ולכן חשוב להשקיע בשימור התוצאות של הפחתת משקל שהושגו בניתוח.

מנחת הסדנא שתיפתח החודש בחיפה - סיון גולן, דיאטנית קלינית שהתמחתה בליווי מנותחים בריאטריים, מפרטת שבסדנה ינתן מענה למגוון נושאים: במהלך השנה הראשונה לאחר הניתוח, משתנה התזונה מחודש לחודש, מבחינת מרקמים וכמויות מותרים. דבר זה מעורר בקרב המנותחים לא מעט שאלות באשר למותר ולאסור, כמה זמן צריך לקחת ויטמינים, אלו ויטמינים ליטול, באילו כמויות, איך מתנהלים בעבודה ואיך בטיולים, מה עושים באירועים כאלה ואחרים ועוד ועוד.

הירידה המהירה במשקל מציפה גם שאלות, כגון: האם זה הקצב הרצוי, האם הירידה במשקל חלה לאט או מהיר, מתי תפסק, מה עושים אז, איך שומרים על המשקל החדש? יתכנו גם קשיים פיזיולוגיים שונים מאדם לאדם, שמצריכים דרכי התמודדות מגוונות ולעתים יצירתיות, בהתאמה לכל מנותח בנפרד.

יותר מכל, מדגישה ד"ר גלית גודלז'ק קוניק, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי, הניתוחים הבריאטריים לסוגיהם אינם משנים את ה"ראש" שהתרגל לקשר אוכל, עם מצבים רגשיים וחשוב לנצל את התקופה הראשונה שלאחר הניתוח להפנמה והטמעת הרגלים חדשים, תוך הקפדה על מזון מזין.

הסדנא מהווה מסגרת למשתתפים המתמודדים עם בעיות דומות שהופכים, בצד ההדרכה התזונתית, גם גורם תמיכה, מחזק ומאפשר למידה משותפת.

הסדנא, שתתקיים במרכז הסדנאות במרפאת כללית ברמות רמז, מבוססת על 10 מפגשים בשעות הערב, בהנחיית דיאטנית ומאמן כושר, להדגשת חשיבות הפעילות הגופנית במשולב עם תזונה נכונה.

הסדנא תפתח באמצע חודש יוני . פרטים והרשמה ב 5545*