תיאטרון העיר והעמק בית שאן הינו פרויקט חברתי – תרבותי שבמרכזו עומדת קבוצת תיאטרון חובבים, בה משתתפים שחקנים מהעיר בית שאן, מהקיבוצים ומהמושבים בסביבה. לאחרונה הציגו את "מקווה" בעיבוד חדשני ובבימויו של אורי זגורי. בסוף ההצגה עמדו מאות צופים והריעו ממושכות לשחקני התיאטרון הקהילתי של בית שאן

כלים
שחקני התיאטרון הקהילתי של מתנ''ס בית שאן, העיר והעמק
שחקני התיאטרון הקהילתי של מתנ''ס בית שאן, העיר והעמק

במוצ''ש וביום ראשון האחרון עמדו כ-400 צופים נלהבים, והריעו ממושכות לשחקני התיאטרון הקהילתי של מתנ''ס בית שאן, העיר והעמק. היה זה בסיומה של ההצגה "מקווה" בעיבוד חדשני ובבימויו של אורי זגורי.

"מקווה" היא דרמה רווית הומור ורגישות על הגילוי והנסתר בחיינו והמחיר שאנחנו משלמים על הסתרה ועל גילוי. בכל חודש מגיעות נשים (חרדיות, דתיות ואפילו חילוניות) לטבול במי המקווה. בראש טקס הטבילה עומדת הבלנית, שבודקת ומכשירה את כל הטובלות. שירה היא בלנית חדשה המגיעה לעבוד במקווה שכונתי. גילה הצעיר והעובדה שהיא לא מהשכונה מראש מהווים מכשול, אולם המכשול הבעייתי באמת, הוא דווקא האופי שלה; היא אינה מסוגלת לקבל דברים כפי שהם, או לראות עוול מבלי להרגיש צורך לעזור, לתקן ולשנות.

מולה עומדת שושנה, הבלנית הוותיקה והשמרנית, המאוימת מכל שינוי או ניסיון לשנות, ורואה מחובתה ''לרסן'' את שירה ולהגביל אותה למסגרת עבודתה בלבד. אך ללא הועיל. הסודות והשקרים והכאב, הרדומים והמוחבאים היטב במשך שנים, מתחילים לדלוף החוצה ולסכן את ביטחונן האישי והחברתי של הנשים. הקונפליקט מגיע לשיאו כששירה מבריחה את חדווה (אישה מוכה) למקום מבטחים.

בעלה של חדווה, פנחס, הוא עסקן ציבורי מושחת המחזיק בתפקיד מפתח במועצה הדתית, ובכוחו אף לסגור את המקום.. האם יש סיכוי לומר את האמת מבלי לאבד את כל מה שהן מאמינות בו? או שהן חייבות להקריב את עצמן למען האמת? את התשובות לשאלות אלה יודעים מאות האנשים שצפו בהצגה שהסבה להן הנאה רבה.

מנהל המתנ''ס הרצל יונה פתח את האירוע בהתרגשות רבה וציין כי, תיאטרון העיר והעמק בית שאן הינו פרויקט חברתי – תרבותי שפועל מזה 16 שנים, ואשר במרכזו עומדת קבוצת תיאטרון חובבים, בה משתתפים שחקנים מהעיר בית שאן, מהקיבוצים ומהמושבים בסביבה.

בקבוצה 11 שחקנים בגילאי 30-70, והיא בעלת גרעין קבוע של משתתפים, אך עם זאת קולטת לתוכה בכל שנה שחקנים חדשים. זהו תיאטרון מקומי, המנסה ליצור תרבות מקומית מתוך כוחות וכישרונות של אנשים מבית שאן ומקיבוצי ומושבי הסביבה. הקבוצה פועלת בתוך מסגרת הפעילות של מתנ"ס בית שאן ובסיוע תקציבי של הרשות המקומית, מינהל התרבות מפעל הפיס. יצוין, כי מתחילת השנה, שחקני התיאטרון השקיעו את כל זמנם ומרצם להעלאת המחזה "מקווה" קבוצת התיאטרון הופיעה ומופיעה באולמות שונים באזור וזוכה לשבחים רבים ולביקורות אוהדות.

ב-16 שנות פעילותו של התיאטרון התגבשה במסגרתו קבוצה איכותית ומוכשרת, שצוברת יותר ויותר ניסיון, מתמקצעת ומעלה מחזות שונים, אותם היא מציגה לעיני אנשי הקהילה שבתוכה היא חיה ויוצרת.

בשנת 2006 זכתה קבוצת התיאטרון עם ההצגה "חנה סנש", כ"מצטייני תיאטרון קהילתי" מטעם משרד החינוך ואומנות לעם. בשנים האחרונות הופיעה הקבוצה בפסטיבל נווה יוסף שבחיפה, עם ההצגות "מעגל הקיר הקווקאזי" "בוסתן ספרדי" ו"נשות טרויה". שיא ההצלחה היה בשיתוף פעולה עם האופרה הישראלית בהפקת ערב ייחודי באופרה "שיקוי אהבה". במחצית אוקטובר, השנה, המחזה יעלה במסגרת פסטיבל נווה יוסף, בחיפה.