טקס מחאה לעובד המצטיין של הפחם שטייניץ נערך הצהריים על-ידי גרינפיס בכניסה למשרד האנרגיה בירושלים, זאת בקריאה לסגור את התחנה בחדרה. המנכ"ל מרידור לשאלת גרינפיס: מבצע החלטות שהתקבלו על-ידי השר והממשלה. גרינפיס: "משרד האנרגיה עלול לגזור דין מוות על 1,000 ישראלים"

כלים
טקס מחאה "לעובד הפחם המצטיין", יובל שטייניץ. צילום: גרינפיס
טקס מחאה "לעובד הפחם המצטיין", יובל שטייניץ. צילום: גרינפיס

פעילי גרינפיס ערכו הצהריים טקס מחאה לעובד המצטיין של הפחם השר יובל שטייניץ בכניסה למשרד האנרגיה בירושלים. האות המיוחד הוענק ל'שטייניץ' בעוד פעילים השיקו לחיים וחילקו פחם לעוברים ושבים. בסיום המפגן, עלו נציגי גרינפיס ללשכת השר במטרה להעביר לו את אות ההוקרה.

אחרי מפגש עם המאבטחים יצא לבסוף המנכ"ל שאול מרידור. לבקשתו ותחת פיקוח היסמני"קים השיחה לא הוקלטה. המנכ"ל סירב לקבל את האות, ונמסר לו מפעיל גרינפיס כי המשרד יכול לקבל את ההחלטה הנכונה להשבית את התחנה ולהציל חיי אדם. לשאלת הפעיל על השבתת יחידה בודדות, ציין מרידור כי עליו למלא את ההחלטות שהתקבלו על-ידי השר והממשלה והוא רק מבצען.

מגרינפיס נמסר: "אנו קוראים לשר שטייניץ להורות על השבתת התחנה הפחמית המזהמת בחדרה. לא פחות מ- 1000 ישראלים יהיו חבים את חייהם לשטייניץ בעשרים השנים הבאות, אם שר האנרגיה יתעשת.* זה או אנחנו או הפחם, והפרויקט המסוכן יהפוך לבכייה לדורות. כך, שטייניץ ינציח את הפחם ההורג איתנו ללפחות עוד 20 שנה.

בתגובה להודעת המנכ"ל מרידור כי משרד האנרגיה הנחה להפחית את השימוש בפחם נמסר מגרינפיס: "חבל שהמנכ"ל מרידור לא היה מוכן לומר את דבריו לרקורד, אך הזדרזו בלשכתו לשחרר הודעה מרובת ססמאות מפוצצות עלביטחון אנרגטי. הרי דוח של בכירי משרדו ומנהלי תחנות הכוח לשעבר קבע ניתן להשבית את תחנת הכוח ההורגת ולשמרה לשעת חירום. ואם לא די בכך, מערך חלופי המתבסס על אנרגיה מתחדשת יחסוך למשק 12.5 מיליארד שקלים.

"כפי שבוודאי אנשי משרד האנרגיה זוכרים, ההחלטה לא להקים תחנה פחמית נוספת בחדרה התקבלה אחרי מאבק ממושך של גרינפיס ושותפים נוספים. משרדי הסביבה, הבריאות ואף האוצר אמרו את דברם ותומכים בהשבתה, ורקמשרד האנרגיה נותר בודד במערכה. השר מוזמן גם להתבונן בנעשה בעולם המתנער מהפחם ההורג ומתקדם לאנרגיות מתחדשות. אנחנו קוראים לשר האנרגיה להכריע גם הפעם לטובת בריאות הציבור ולא להיכנע לאינטרסים זרים".