זה היה כאן כל הזמן. כמו פצצה מתקתקת שקטה ומסוכנת. או יותר נכון...הפצצה מזמן התפוצצה, אבל רק עכשיו עצרנו לראות את התוצאות. המזון שאנחנו מכניסים לגופנו משמעותי וחשוב כמשפיע על כל האוכלוסייה. המשבר האחרון הפוקד אותנו שניתן לקרוא לו משבר הסלמונלה והליסטריה, פותח בפנינו עולם שלם שאין אנו מודעים לו

כלים
עו"ד מאי מרקוביץ, מומחית ברשלנות רפואית בהריון, לידה וילדים. צלמת: רותם אזולאי
עו"ד מאי מרקוביץ, מומחית ברשלנות רפואית בהריון, לידה וילדים. צלמת: רותם אזולאי

אחוז הנדבקים בליסטריה במדינת ישראל הוא גבוה משמעותית ביחס לאחוז הנדבקים בעולם המערבי, חשוב לשים לב שבישראל נשים הרות מהוות 35% מהנדבקים בליסטריה, לכן חשוב לדבר על מודעות והסברה שיכולה לצמצם אם לא למנוע אחוזים אלו.

ההוראות בדבר המזונות שעל נשים הרות להימנע מצריכתם מפורסמות באתר משרד הבריאות משנת 2005, האם זה מספיק ? מי מהנשים ההרות שאתם מכירים נכנסה להריון ואז מייד לאתר של משרד הבריאות לדעת מה מותר ומה אסור? ואיפה האחריות של קופות החולים, הרופאים, האחיות ? כדאי ליידע להסביר לפרסם ולעשות כל מה שרק ניתן כך שכל הגורמים המטפלים בנשים הרות יוכלו למנוע פגיעה מחיידקי הליסטריה אצל נשים אלו, לא ברור כמה בשטח המידע מועבר לנשים, או אם אדייק, ברור שנשים הריוניות רבות אינן מודעות לסיכון של אכילת פסטרמה או חומוס וטחינה ועוד בזמן ההריון....

הדבקה בליסטריה במהלך הריון יכולה לגרום לפגיעה משמעותית ורצינית בעובר. מדובר על חיידק הנמצא באוכל שאנחנו אוכלים. נשים הרות כמו גם קבוצות אוכלוסייה עם מערכת חיסונית חלשה כמוקשישים, פעוטות נמצאים בסיכון גבוה להיפגע ממנו. אצל נשים בהריון, הפגיעה יכולה להוביל להפלה, או פגיעה בעובר כגון פיגור, שיתוק מוחין, עיוורון ועוד. מדובר בפגיעות משמעותיות קשות אשר באמצעות הסברה, מודעות והימנעות ממזונות מסוימים ניתן למנוע אותן.

במקרים של תביעות על בסיס פגיעה מליסטריה, עוברת כחוט השני התחושה והמסר של האימהות, שאם היו יודעות שאסור להן לאכול מזונות מסוימים הן היו נמנעות מהם. האם המדינה, האם הקופות, האם משרד הבריאות עושות מספיק על מנת ליידע את הנשים ההריוניות ? אני בספק.

מה שכן, משרד הבריאות ממהר לנפנף בחרב המשילות ודואג להזכיר ליצרני, יבואני ומשווקי המזון מי בעל הבית. ועדות משמעת, עונשים, פגיעה בפרנסה למאות משפחות ומפעלים זה לא הכלי היחיד הקיים במשרד הבריאות שראוי להפעיל. תפקידו של משרד הבריאות הוא גם לצאת ולהגן על הנשים ההרות על ידי הסברה מאילו מזונות עליהן להימנע, ולתת להן את הבחירה האם להכניס לגופן מזון שעלול לסכן את חיי העובר, ואת ההריון.

זה לא עוד קמפיין כזה או אחר, מדובר בהסברה מצילת חיים, לא רק הצלת חיים ברמה של הפלה, אלא הצלה של הילד, שיכל להיוולד בריא וכתוצאה מהדבקה בליסטריה בהריון הוא סובל ממגבלה משמעותית, דבר שהיה יכול להימנע באמצעות הסברה.

כולי תקווה שהמשבר הנוכחי יהווה את נקודת ה'אל חזור' בדרך בה יידוע הציבור ובפרט אוכלוסיות רגישות להידבקות בליסטריה, יהיה סדר עדיפויות ראוי.

הכותבת היא עו"ד מאי מרקוביץ, מומחית ברשלנות רפואית בהריון, לידה וילדים