תכנית רשות מקרקעי ישראל להקמת שכונת מגורים חדשה בת כ- 3200 יחידות דיור בשטח של כ-398 דונם בחלק משטח מחנה צריפין המיועד לפינוי אושרה היום על ידי הועדה למתחמים מועדפים לדיור בראשותו של ערן ניצן

תכנית רשות מקרקעי ישראל ל- 3200 יח''ד במתחם 2 בצריפין
תכנית רשות מקרקעי ישראל ל- 3200 יח''ד במתחם 2 בצריפין

תכנית זו, תכנית מס' תמל/1019, היא חלק מתכנית השלד של מרחב צריפין אשר אומצה על ידי המועצה הארצית בשנת 2014 וקובעת את עיקרי המדיניות לתכנון בראייה כוללת ומחלקת את השטח ל-8 מתחמי תכנון. תכנית זו היא התכנית למתחם תכנון אחד מבין שמונת המתחמים המתוכננים במרחב צריפין.

התכנית אשר קודמה בותמ"ל, משתלבת בפיתוח המגורים המיועד לבאר יעקב ותתרום להיקף ומגוון התעסוקה והמגורים של באר יעקב, כפועל יוצא של חשיבה תכנונית מקיפה שנערכה במסגרת התכנית השלדית ותכנית המתאר המקומית הכוללנית של היישוב.

התכנית מציעה שכונת מגורים חדשה הכוללת יעודי קרקע למגורים, מגורים מיוחד, תעסוקה, מסחר, מבנים ומוסדות ציבור, שטחים פתוחים ציבוריים, שבילים, שבילי אופניים, כיכרות עירוניות ועוד. המבננים הבנויים מחולקים על ידי רשת רחובות מקומית אורטוגונלית המתחברת למערכת הדרכים הכללית ויוצרת מבננים המצטרפים לכדי מרקם אורבני בנוי אחד. המגורים מתוכננים בבניה מרקמית המשולבת בבניה גבוהה בפינות הרחובות. הרחוב הראשי מהווה את השדרה המרכזית ובה מתוכננים שימושי קרקע מעורבים למגורים, משרדים ומסחר במפלס הקרקע בחזית הרחוב ובנוסף באזור החיבור בין שטחי היישוב הותיקים לשטחים החדשים מתוכננת כיכר עירונית גדולה הכוללת את המרכז האזרחי לבאר יעקב לרבות בנין עירייה חדש וכן מבני ציבור לתרבות, פנאי וקהילה לשירות ככל תושבי היישוב.

מעל למחצית משטחי מחנות צה"ל שבמרקמים העירוניים מצויים באזורי הביקוש הגבוהים ביותר במחוזות המרכז, תל-אביב, חיפה וירושלים. ההכרה בצורך לייעל את השימוש בקרקע ועל רקע הלחץ הגובר להרחבת מלאי הקרקע הזמינה למגורים, בייחוד באזורי ביקוש, קיבלה ממשלת ישראל החלטה על פינוי מחנות צבאיים מאזורים מאוכלסים.

החלטת הממשלה בדבר העתקת מחנות צה"ל לנגב, קובעת את פינויים של מחנות צבאיים ממרכז הארץ. בין מחנות הצבא המתפנים, נמצא מחנה צריפין. פינוי המחנה מהווה פוטנציאל גדול להתרחבות ופיתוח השטחים לתוספת יחידות דיור למגורים ולתעסוקה.

את התכנית קידמה עבור רמ"י חברת ק.ש.ת ניהול פרויקטים בניהולו של מנהל הפרויקט משה כהן

רפי אלמליח, מנהל אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל ציין היום : "מתחם זה הוא הסנונית הראשונה אשר החלה טיפול וקידום במוסד תכנון זה תוך אישורו בלוח זמנים מהיר. התכנית מאפשרת את הגדלת היצע יחידות הדיור במרכז הארץ- שיא אזור הביקוש, חיזוקה של באר יעקב ומיצוי עתודות הקרקע הקיימות בעקבות פינוי המחנה.

מבקש להודות לכל השותפים במלאכה אשר עמלו על התכנית ועל שיתוף הפעולה השוטף עם ראש מועצת באר יעקב לקידום התכנית וליישומה.

אין ספק כי יישום התכנית יסייע לפתרון משבר הדיור, יעלה את היצע יחידות הדיור בשוק ויחזק את הישוב, הנגישות אליו ולאזור כולו ואת איכות החיים מבחינת מוסדות ציבור ושטחי ציבור שהתכנית מציעה."