בזמן התקופה המקדימה לרכישתו של נכס כלשהו, התקופה בה מבצעים משא ומתן לרכישה ושוקלים את כל הפרמטרים בטרם סגירת העסקה, ישנן כמה פעולות בסיסיות וחשובות אשר יכולות לסייע לנו – להעניק לנו כושר מיקוח גדול יותר במשא ומתן ולחסוך לנו הפסדים ולא מעט כאב ראש בשלבים מאוחרים יותר, לאחר שכבר סגרנו את העסקה ושילמנו על הנכס.

בדק בית
בדק בית

אחת מפעולות בסיסיות אלו, אשר רוכשים רבים של דירות ובתים אינם מודעים לה, היא בדיקת בדק בית. הכוונה לבדיקה מקצועית ומעמיקה של אנשי מקצוע מתחום הבנייה וההנדסה, אשר במסגרתה ניתן לאתר ליקויי בנייה שונים בנכס. כפי שנראה מיד, קיימים ליקויי בנייה מסוגים שונים ואלו מופיעים בנכסים חדשים ומשופצים רבים. קל לראות כיצד יכול לסייע לנו כרוכשים של הנכס.

ליקויי בנייה נפוצים מסוגים שונים

בדיקה מעמיקה עם אנשי מקצוע מעולם הבנייה והנדסת הבניין מגלה כי ליקויי בנייה מסוגים שונים אינם עניין נדיר במיוחד. כאשר בונים מבנה גדול ומורכב כמו בניין דירות או בית פרטי, אין זה מפתיע כי מופיעים ליקויים שונים. אלו אינם נובעים בהכרח מרשלנות או עבודה גרועה של הקבלן המבצע, אלא יכולים לנבוע מטעויות אנוש תמימות.

בכל מקרה, בין אם מדובר בליקויים אשר מקורם ברשלנות ובין אם בטעויות "תמימות" של הקבלנים ואנשי המקצוע, חשוב לאתר ליקויים אלו מבעוד מועד, ולחייב את הקבלן לטפל בהם לפני שהוא מעביר את הדירה לקונים.

קיימים כאמור ליקויי בנייה מסוגים שונים, חלקם נפוצים יותר וחלקם פחות. לדוגמה – ליקוי בנייה הקשורים לתכנון הדירה מהווים כמחצית מכלל ליקויי הבנייה בארץ. אלו כוללים למשל אזורים צפופים מדי בדירה, חלונות אשר אינם פונים לכיוון הרצוי ועוד.

סוג נפוץ נוסף של ליקויי בנייה הוא ליקויים מתחום הביצוע – גימורים לא אחידים, שימוש בחומרים לא מתאימים או באיכות נמוכה ועוד.

הן ליקויים מתחום התכנון והן כאלו מתחום הביצוע עלולים לגרום לבעיות לא קטנות בהמשך הדרך – סכנות בטיחותיות של ממש, בלאי מואץ והשפעות נוספות אשר יביאו לירידה בערך הנכס.

זיהוי ליקויים בבנייה והאחריות לתיקונם

על פי חוק מחויב הקבלן המבצע לתקן ליקויי בנייה שונים המופיעים בדירה, בטרם העברת הדירה לבעליה החדשים. לכן, חשוב לזהות את כל אחד מליקויי הבנייה הקיימים בדירה מבעוד מועד, על מנת שהקבלן יוכל לתקנם ואנחנו (הקונים) נקבל דירה במצב טוב.

כאמור, זיהויים של מרבית הליקויים הללו אינו כל כך פשוט או טריוויאלי – ליקויים אשר אינם בהכרח באים מיד לכדי ביטוי באופן מובהק וגלוי, הן בתכנון והן במערכות השונות בדירה, ניתנים לגילוי וזיהוי בעיקר על ידי אנשי מקצוע מנוסים. הרוכש הממוצע לא יוכל לזהות את מרבית ליקויי הבנייה עד שכבר יהיה מאוחר מדי (כאשר כבר מתגוררים בדירה ועבר זמן מה אשר משחרר את הקבלן ממחויבותו לבצע תיקונים). לכן, חשוב ומומלץ לבצע בדיקת בדק בית מקיפה לזיהוי ליקויי בנייה בטרם הרכישה.