חיילים רבים נעצרים על קשת רחבה של ביצוע עבירות במסגרת הצבא. ניסחנו עבורכם דף שאלות ותשובות שיסייע לכם להבין כיצד מתבצע תהליך מעצר משטרתי צבאי, מהן העבירות בגינן חיילים נשפטים ועוד.

כלים
כלא 4
כלא 4

הורים וחיילים רבים נרתעים מהכניסה אל כלא 4 ובכלל מהכניסה לכלא צבאי. החששות הן רבות אך יחד עם זאת ניתן לדלות את כל המידע הנחוץ טרם הכניסה לכלא על מנת שאותם חיילים יוכלו לדעת מראש לאן הם נכנסים ויגיעו מוכנים נפשית. אין ספק שזו עלולה להיות תקופה קשה ולכן עליכם לקרוא את דף שאלות ותשובות שלפניכם.

1. כמה זמן מצ״ח יכולה לעצור חייל ללא צו משופט?

• על פי החוק הצבאי בישראל, ניתן לעצור חייל למשך של עד 48 שעות. אם יתגלה לכם כי בנכם או בתכם עצורים, מומלץ לפנות לעורך דין צבאי מקצועי שיסייע לכם בתהליך

2. האם חיילים נשפטים בגין עריקות או נפקדות?

• הכול תלוי במשך הזמן של העריקות או הנפקדות. ברגע שחייל נחשב עריק מעל 75 ימים, מגישים נגדו כתב אישום לבית הדין הצבאי. במידה וחייל התייצב בבקו״ם, ייקח ארבעה חודשים עד שיוגש נגדו כתב אישום ואם הוא משתמט ולא התייצב בבקו״ם בכלל, יוגש נגדו כתב אישום אחרי שניים עשר חודשים.

3. מה עושים במצב שחייל נמצא בחקירה במצ״ח?

• ההמלצה הינה להתייעץ עם עורך דין העוסק בעבירות בתחום הצבאי.

4. מה עושים עם החייל נמצא כבר בכלא 6 או כלא 4?

• במקרה כזה יש לתאם ביקור מול קצין העיר.

5. מה זה בכלל כלא צבאי?

• צה״ל מחזיק בשני בתי כלא צבאיים המיועדים לחיילים, קצינים ואנשי קבע שביצעו עבירות שונות במסגרת הצבא. הכלא המרכזי של הצבא הוא כלא 4 הממוקם בצריפין והשני הוא כלא 6 הממוקם בעתלית.

6. האם מדובר בעבריינים מסוכנים?

• לרוב לא. רוב האסירים בבתי כלא צבאיים ביצעו עבירות של עריקות או השתמטות או עבירות סמים קלות ואינם נחשבים לעבריינים מסוכנים כמו אנסים, רוצחים וכיוצא בזה.

7. מה הדבר הכי חשוב אותו מומלץ להביא לכלא הצבאי?

8. התשובה היא טלכרד. אותו כרטיס ישן שהיו משתמשים בו לפני דור הסמארטפונים, הוא זה שיאפשר לאסיר לעשות שימור במכשיר הטלפון הציבורי ולבצע שיחות עם המשפחה.

9. מהו הקושי העיקרי בבית כלא צבאי?

• הקושי העיקרי בא לידי ביטוי במשמעת הקשה והלחץ המופעלים על ידי מדריכי הכליאה בבתי הכלא. הוראות, פקודות ומסדרים החוזרים על עצמם יום ביומו יכולים לפגוע בחייל מבחינה נפשית ורוחנית, אך מוטב לקחת את כל אותן פקודות וסדר יום נוקשה בפרופורציה וכך תקלו על עצמכם את השהייה בכלא.

בנוסף לכל אלו, אתם תזדקקו לתמיכה נפשית הן מהמשפחה והמסובבים אתכם על מנת שתעברו תקופה זו בקלות.