הוגש ערעור לעליון על החלטת בימ"ש המחוזי בעתירה מינהלית שהוגשה על ידי שמאי מקרקעין נגד מכרז של חברת עמידר בערעור נטען כי פס"ד של ביהמ"ש קמא, הוא תקדימי וחורג במידה לא סבירה מהחוק ותקנות חוק חובת המכרזים - ומפסיקתו הענפה של בית משפט נכבד זה, כמו גם פסיקתם של בתי המשפט המנהליים. זאת תוך כדי פגיעה חמורה בחופש העיסוק ופגיעה בעקרון השוויון והתחרות החופשית.

כלים
שמאית המקרקעין הגב' דליה עסיס
שמאית המקרקעין הגב' דליה עסיס

בפס"ד של כב' ביהמ"ש קמא נפתחה דלת אחורית לגופים ציבוריים (דלת שלא הייתה קיימת עד היום), לעקוף את הכללים החלים והנגזרים מחוק חובת המכרזים, כמו גם מהפסיקה הענפה בנושא.

את העתירה נגד חברת עמידר הגישה שמאית המקרקעין הגב' דליה עסיס (המייצגת כ-50 שמאים נוספים) באמצעות עו"ד דורון ניכטברגר. המכרז התבקש לבחור שמאי מקרקעין לצורך ביצוע דוחות אפס לפרויקטים של התחדשות עירונית – תמ"א 38 ופינוי בינוי. המכרז כלל תנאי סף לפיו רשאים להגיש הצעות רק שמאים הכלולים ברשימות של 4 בנקים לפחות. מלכתחילה, המכרז נשלח ל-16 שמאים בלבד. יצויין כי מדובר ב-12 פרויקטים של התחדשות עירונית אותם תנהל חברת עמידר - פרויקטים של מיליארדי שקלים.

בית המשפט המחוזי דחה בשבוע שעבר את העתירה ועל כך הוגש הערעור לעליון.

לטענתה של הגב' עסיס, "הפגיעה החמורה בחוק יסוד חופש העיסוק ואי השוויון הנלווה אליה לא מותיר ספק באשר לצורך להשאיר את הדיון בעניין רשימות הבנקים, תנאי הסף החוסמים, טוהר מידות, קשרי הון שלטון פתוחים וחשופים לעין כל. בית המשפט המחוזי על ידי כב' השופט ד"ר קובי ורדי בחר שלא לקחת על גבו שינוי מחוייב המציאות על אף שלאורך כל הדיונים שהתקיימו חכך בינו לבינו בקול רם באולם וראה הוא חשיבות שנושא מהותי כל כך יקבל את תמיכת הלשכה והשמאים בכללם. במצב שנוצר, לנוכח הפגיעה במספר גדול של שמאים, לא נותרה ברירה אלא להגיש ערעור לעליון כדי שידון בשאלות משפטיות שעולות הן מכתבי הטענות והן מהחלטת כב' השופט. השאלות שנותרו פתוחות די בהן כדי לשנות את המצב מהבסיס ואת המציאות העכורה כל כך.

בחודש פברואר הקרוב עתידות להתקיים הבחירות לתפקיד יו"ר לשכת השמאים, ואני נמנית על המתמודדים לראשות הלשכה. האמצעים בהם אני וחבריי נוקטים להסיר מחסומים הפוגעים בצדק, בפרנסה ובאמון הציבור הינם פעולות שנמשכות מספר שנים והם עומדים למבחן ציבורי דווקא בימים אלה בשל השינוי התפיסתי של רוב השמאים.