צעד משמעותי נוסף להורדת יוקר המחיה - ועדת הרפורמות אישרה שינוי מבני במכון התקנים. צעד משמעותי נוסף להורדת יוקר המחיה - ועדת הרפורמות אישרה שינוי מבני במכון התקנים. מונופול מכון התקנים בבדיקת עמידה בתקן של מוצרים מיובאים יישבר ויבוצעו שינויים מקיפים בוועד הפועל ובכלל ועדות המכון.

כלים
אישור השינוי המבני במכון התקנים מהווה בשורה צרכנית משמעותית
אישור השינוי המבני במכון התקנים מהווה בשורה צרכנית משמעותית

שר האוצר משה כחלון: "אישור השינוי המבני במכון התקנים מהווה בשורה צרכנית משמעותית, שתביא להגברת התחרות בשווקים השונים על ידי עידוד יבואנים קטנים ובינוניים והפחתת יוקר המחייה. הרפורמה תביא לחיסכון של כחצי מיליארד ₪ למשק והיא מצטרפת לצעדים רבים אחרים שאנחנו מקדמים. אני מברך את כל העוסקים בדבר, ואת יו"ר ההסתדרות בפרט, שנרתמו לקידום הרפורמה החשובה הזו. אחרי כל כך הרבה זמן וניסיונות להכשיל את העברת הרפורמה, אנחנו סוף סוף מביאים בשורה נוספת שתביא להורדת יוקר המחייה בישראל.

ועדת הרפורמות אישרה אתמול (ד') לקריאה שנייה ושלישית את הצעת שר האוצר משה כחלון לשינוי מבני מקיף במכון התקנים וענף התקינה בישראל.

במסגרת תיקון החקיקה, ישונה המצב הקיים בתחום בדיקת מוצרים מיובאים החייבים בבדיקת עמידה בתקן. עד היום, בדיקות אלו בוצעו באופן בלעדי על ידי מכון התקנים, דבר שגרם לעיכוב וייקור הליך הייבוא וכתוצאה מכך גם לעלייה ביוקר המחייה. לאחר החלת שינוי החקיקה, מעבדות פרטיות בעלות הסמכה מקצועית שיאושרו על ידי הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה, יבצעו גם הן את הבדיקות. תהליך אישור המעבדות הפרטיות יעשה בצורה מבוקרת תוך שיפור כלי הפיקוח והאכיפה של הממונה על התקינה כדי להבטיח את בריאות ובטיחות הציבור. יצירת התחרות בשוק זה, צפויה להביא לקיצור לוחות הזמנים, הפחתת מחירים ושיפור השירות ליבואנים. שוק המוצרים החייבים בבדיקות אלה נאמד בכ-16 מיליארד ₪ בשנה.

כמו כן, על מנת לאזן בין איתנותו הפיננסית של המכון, המעסיק כ-1,100 עובדים, לבין הפחתת יוקר המחייה נקבע מנגנון לפתיחה הדרגתית של תחומי הבדיקה כך שמוצרים בעלי ההשפעה גדולה יותר על הצרכן יקבלו קדימות בפתיחת שוק הבדיקות לתחרות.

כך לדוגמה, ב-2017 ייפתחו לתחרות בדיקות יבוא של מוצרים כגון מוצרי חשמל "לבנים" (מכונות כביסה, מקררים, מדיחי כלים ועוד), אלקטרוניקה בידורית, כלי עבודה ומצברים.

ב- 2018, מעבדות פרטיות יוכלו לבצע בדיקות עמידה בתקן גם למוצרים מיובאים המשתייכים לתקשורת סלולרית, חיתולים, תנורי אפיה, מיקרוגלים, מטהרים ומסנני מים, עגלות ילדים, חיתולים, מוצרי ניקוי ועוד. מהלך זה צפוי להשפיע על הורדת העלויות במשק והפחתת יוקר המחיה, ולהביא לחיסכון משקי של כחצי מיליארד ₪ בשנה.

בנוסף, במטרה להביא יישור קו עם תקינה בינלאומית הנהוגה במדינות מפותחות ובכך לצמצם את חסמי הסחר לישראל, כולל תיקון החקיקה צעדים לאיזון הרכבי ועדות התקינה וכן צעדים נוספים להגברת השקיפות בפעילות המכון ושיפור עבודת הועד הפועל.

כך לדוגמא, החוק קובע את הרכבן של ועדות התקינה באופן שיאפשר איזון בין הגורמים העסקיים, גורמי הממשלה, נציגי צרכנים וגורמי מקצוע. כמו כן קובע החוק כי גורמים בעלי אינטרס עסקי לא יכהנו בראשות ועדות התקינה, ובכך ימנע מהם להשפיע באופן חריג על תוכן התקן ולעשות בו שימוש לחסם סחר (ראו מטה בטבלה דוגמאות ליושבי ראש בוועדות התקינה במצב הנוכחי).

תיקון החקיקה קודם תוך הידברות עם כלל הגורמים הרלבנטיים, ובפרט ההסתדרות. זאת לאור ההשפעה הצפויה של המהלך על עובדי מכון התקנים.

פתיחת השוק לתחרות יחד עם איזון הרכב ועדות התקינה, צפויה להביא להגברת הסחר במשק, להפחתת הריכוזיות והגברת התחרות במשק. כל אלה צפויים להביא לחיסכון משקי של מאות מיליוני ש"ח בשנה.

מצ"ב טבלת יושבי ראש בוועדות התקינה טרם הרפורמה:

machon tkanim veada tavla d7270

* יושבי ראש בוועדות התקינה טרם הרפורמה.

שם הועדה

תפקיד

ועדה טכנית חלב ומוצריו

יושב הראש הוא טכנולוג מזון ראשי של חברת מזון מהגדולות בישראל השולטת במעל מ-50% משוק החלב

ועדה טכנית סלטים וטחינה

יושב הראש הוא מנהל איכות ובטיחות של חברת מזון מהגדולות בישראל השולטת במעל לשליש משוק הסלטים

ועדה טכנית גלידה

יושב הראש הוא טכנולוג המזון של חברת מזון מהגדולות בישראל השולטת במותג הגלידה הנפוץ ביותר בישראל

ועדה טכנית חומרי ניקוי

יושב הראש הוא סמנכ"ל של חברת בת של חברה השולטת בכ-35% משוק חומרי הניקוי בישראל

ועדה טכנית קמח ומוצריו

סגן יושב הראש הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי של חברת הלחם הגדולה בישראל

ועדה טכנית קפה

סגן יושב הראש הוא הטכנולוג ראשי לתחום הקפה של חברת מזון מהגדולות בישראל השולטת במעל ל-50% משוק הקפה

ועדה טכנית פירות וירקות

סגן יושב הראש מנהל האיכות והבטיחות של חברה אשר מחזיקה בכ-70% משוק הירקות הקפואים בישראל (החברה נשלטת ע"י חברת המזון הגדולה בישראל)

ועדה טכנית תה וצמחים לחליטה

סגן יושב הראש היא טכנולוגית המזון של חברת התה הגדולה בישראל השולטת בכ-80% משוק זה

ועדה טכנית שימורי דגים

סגן יושב הראש הוא טכנולוג הראשי של חברה שולטת במעל ל-40% משוק שימורי הטונה.