עבר בקריאה טרומית: למעלה ממיליארד ₪ להארכת חוק הגליל ב-10 שנים נוספות – תוארך הסובסידיה לייצור ביצי מאכל ופטימים תיקון להצעת החוק של חה"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון (כולנו) להארכת חוק הגליל בעשר שנים נוספות עברה היום בקריאה טרומית במליאת הכנסת.

כלים
הצעת החוק של חה"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון
הצעת החוק של חה"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון

לפי ההצעה, בין 100-105 מיליון ש"ח בשנה יוקצו להארכת החוק, ויאפשרו למגדלי ביצים ופטם בגליל להמשיך לקבל סובסידיות מהמדינה בעשר השנים הבאות. חה"כ שאשא ביטון, יוזמת תיקון החוק:"גאה להוביל מהלך שישמור על פרנסתם של אלפי בתי אב בגליל, אשר מגדלים ביצים ופטם ועבור רובם זו פרנסתם היחידה" התיקון להצעת החוק של ח"כ ד"ר יפעת שאשא-ביטון (כולנו) להארכת חוק הגליל בעשר שנים נוספות אושרה היום בקריאה טרומית במליאת הכנסת. התיקון להצעת החוק, המבקשת להאריך את החוק הקיים, מעניקה הטבה למגדלי הביצים והפטם תושבי הגליל. במסגרת התיקון, יוקצו בין 100-105 מיליון ₪ בשנה להארכת מתן הסובסידות למגדלי הביצים והפטם.

חוק הגליל, שנחקק ב-1988, קובע כי יש לתת עדיפות לקיום משק הלול והפטם באזור הגליל, הן בהיבט של השלמה למכסות מינימליות בענף ההטלה והפטם והן בהיבט של מתן סובסידיה בייצור לבעלי המכסות.

על פי החוק, יקבלו המשווקים 7 אגורות לכל ביצה, שהן 17% תוספת להוצאות, כתוספת כספית. בעל המכסה יהיה מי שעומד בשני תנאים מצטברים: הראשון, כי הוא מתגורר מגורי קבע באזורים המוגדרים בעומק הגליל ומייצר שם ביצי מאכל לפי מכסה אישית שנקבעה לו, והשני ששולמה לו סובסידייה לפי הוראות חוק הגליל לפני שנת 2007 או שמהכסה נקבעה לו בהתאם להחלטת הממשלה והוא מתגורר מגורי קבע ביישוב בו נמצא משקו. מגדלי ביצים רבים בגליל החליטו לסגור את הלולים שלהם לקראת השנה שהחלה, מהחשש שתפוגת החוק תגרום להם להפסדים כלכליים והם לא יוכלו להמשיך ולקיים את עצמם.

"אני גאה להוביל מהלך יחד עם שר האוצר, משה כחלון, שישמור על פרנסתם של אלפי בתי אב בגליל, אשר מגדלים ביצים ועבור רובם זו פרנסתם היחידה", אמרה שאשא-ביטון והוסיפה, "הארכת תקופת התמיכה בענף ההטלה והפטם נובעת גם מרצונה של המדינה לחזק את החקלאים היושבים בקו העימות בגבול הצפון ונתונים לתקופות של סכנה ביטחונית, היעדר הבטחת תעסוקה, קשיים כלכליים קיומיים ועלויות גבוהות בקיום ענף הלול והפטם בשל מיקומם הגאוגרפי. ברצוננו להבטיח את יציבות משקי בית אלה באיזור, שכן ישנה חשיבות אדירה לפיתוח וקידום הגליל, צמצום הפערים הכלכליים והחברתיים בין הפריפריה למרכז ואף בכך לקדם את השוויון בין האזרחים ובעלי העסקים".