אלו צמחי המרפא שיעזרו לכם לעבור את החורף בשלום - ג'ולי ברוך, נטורופתית של מותג תוספי התזונה Nutri Care מסבירה: החורף כבר כאן ואיתו גובר החשש להידבק ולחלות במחלות החורף הלא נעימות. מומלץ להכין את הגוף ולחזק את מערכת החיסון כדי להתגבר על המחלות, ולהתמודד מול הגורמים השונים מחוללי המחלות.

כלים
שילוב של צמחי מרפא - לעבור את החורף בשלום
שילוב של צמחי מרפא - לעבור את החורף בשלום

הגישה הנטורופתית עוסקת בעיקרה ברפואה מונעת, כלומר – הכנה מוקדמת של הגוף להתמודדות עם פתוגנים המפרים את האיזון בגוף וגורמים למחלות. כדי להגן על הגוף עלינו לחזק את המערך המגן והלוחם שלו – הלא הוא מערכת החיסון.

ג'ולי ברוך, נטורופתית של מותג תוספי התזונה Nutri Care, מסבירה כי לצמחים ולתוספי תזונה אפשרות להעניק לגופנו קו הגנה בזכות ההשפעות הפיזיולוגיות שלהם אשר תורמות לחיזוק מערך החיסון של הגוף ומסייעות לו להתמודד מול פתוגנים שונים הגורמים למחלות.

להלן סקירה של צמחי המרפא והתוספים:

קו הגנה ראשון מתחיל כבר במערכת העיכול ובפלורת המעי בפרט, אשר מכילה את ריכוז החיידקים הטובים בגוף - החיידקים הפרוביוטים. תוספת של פרוביוטיקה מהווה קו הגנה משמעותי בכך שהחיידקים הפרוביוטיים מונעים התפתחות של חיידקים גורמי מחלות ושגשוג של פטריות. כמו כן הם משתתפים בתהליכים של ייצור ויטמיני B כגון ניאצין (B3), פירודקסין (B6), ביוטין וחומצה פולית. מומלץ לצרוך את החיידקים הטובים כתוסף המכיל כמות גדולה של חיידקים ממספר זנים בשילוב עם FOS המשמש מצע להשתרשות ולשגשוג החיידקים הידידותיים.

ואם כבר מחלות חורף אי אפשר שלא להזכיר את הוויטמין שהכי מזוהה עם חיזוק מערכת החיסון - הלא הוא ויטמין C. ביכולתו לקצר את זמן ההחלמה ממחלות על רקע ויראלי או בקטריאלי כמו הצטננות ושפעת תוך חיזוק מערכת החיסון. גוף האדם אינו יודע לייצר את הוויטמין בעצמו ולכן יש לצרוך אותו מהמזון או כתוסף תזונה. מזונות עשירים בוויטמין C כוללים נבטים, ירקות ופירות טריים, כגון פלפל אדום, קיווי, ירקות עלים ירוקים, אפונה, לימון ועוד.

אכינצאה – צמח הנחשב למחזק את מערכת החיסון. זן האכינצאה מסוג האנגוסטיפוליה הוא הזן החזק והעשיר ביותר ברכיבים פעילים. הוא בעל תכונות אנטי ויראליות, אנטי בקטריאליות ואנטי דלקתיות. מסייע בהקלה בכאבי גרון, דלקות גרון, התקררויות ומצבי שפעת. כמו כן, הוא מתאים לטיפול בזיהומים ובדלקות במערכת הנשימה העליונה והתחתונה.

סמבוק שחור – סגולות פירותיו ידועות כיום במחקרים מדעיים. הרכיבים הפעילים בפירות הסמבוק השחור - גליקוזידים של פלבנואידים, טנינים, ויטמינים ומינרלים גורמים לשיבוש מנגנוני חדירת הווירוסים אל תוך התאים הבריאים ומונעים את התרבותם.

אסטרגלוס – צמח חשוב הידוע לפי הרפואה הטבעית וגם במחקרים מדעיים ביעילותו למנוע התפתחות והתפשטות של וירוסים. הוא מסייע במיוחד לחיזוק מערכת הנשימה העליונה.

שום – ה'אנטיביוטיקה של הטבע'. בעל תכונות אנטי בקטריאליות, אנטי פטרייתיות ואנטי דלקתיות. הרכיב הפעיל העיקרי בשום הוא האליצין, הנוצר רק לאחר כתישת שיני השום. הוא מעכב אנזימים ההכרחיים לקיומם של חיידקים ופטריות ובכך מביא למותם ולעצירת התפשטותם של זיהומים ומחלות. השום מכיל גם סולפידים התורמים לחיזוק מערכת החיסון.

תה ירוק – התה הירוק, העובר תהליך חמצון מינימלי, מכיל רכיבים פעילים הנקראים פוליפנולים – נוגדי חמצון שמתוכם ה-EGCG נחשב לנוגד חמצון חזק במיוחד המסייע לחיזוק מערכת החיסון ולמלחמה בתהליכים דלקתיים בגוף.

פרופוליס – חומר המיוצר על ידי הדבורים להגנה על הכוורת מפני מזיקים. הפרופוליס משמש כחומר חיטוי חזק והוא יכול לסייע במצבים של דלקות גרון. לפרופוליס תכונות אנטי מיקרוביאליות (כנגד חיידקים ופטריות), אנטי ויראלית ואנטי דלקתית.

שיטאקי – פטרייה בעלת ערך תזונתי רב. היא מכילה חלבונים, סיבים, ויטמינים ומינרלים. וכן מכילה פוליסכרידים המסייעים בשיפור הפעילות של מערכת החיסון. החומרים הפעילים שבה מקנים לה תכונות מרפא מגוונות, ביניהן למחלות ויראליות ולשפעת, להגנה על הכבד ולחיזוק מערכת חיסון.

ריישי – פטרייה אדפטוגנית בעלת יכולת להגביר את סיבולת הגוף למצבי דחק על רקע פיזיולוגי ונפשי. יש לה השפעה לשיפור תהליכים פיזיולוגים פנימיים, הגברת יכולת ההתנגדות לפתוגנים ושיפור העמידות הנפשית. היא נחשבת לפטרייה מרגיעה, מחזקת ומשפעלת מערכת חיסון.

ציפורני חתול – צמח בעל תכונות אנטי דלקתיות, אנטי ויראליות ואנטי בקטריאליות. הוא מסייע לחיזוק מערכת החיסון הודות להשפעה החיובית שיש לו על כדוריות הדם הלבנות.

לסיכום, אין ספק שהטבע חנן אותנו במגוון רחב של צמחי מרפא נהדרים שיכולים לעזור לנו להתמודד עם המחלות השונות. על מנת ליהנות מהתועלות של מגוון הצמחים מומלץ לצרוך פורמולות מיוחדות המכילות שילוב של צמחי המרפא ומחוזקות גם בוויטמינים כדי לקבל מענה מקיף לחיזוק הגוף והמערכת החיסונית. כמו כן חשוב לצד זה להקפיד על אכילת מזונות בריאים העשירים בערכים תזונתיים ובנוגדי חמצון, שתייה מספקת של מים ופעילות גופנית.