התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (ג') למנכ"ל משרד האוצר בהמשך לידיעות בעניין השעייתו של מר אורי יוגב מתפקידו לנוכח מסיבת העיתונאים שכינס בעניין הקמת "נבחרת הדירקטורים". התנועה פועלת מזה שני עשורים על מנת להביא להסדרת הליך מינוי הדירקטורים בחברות הממשלתיות, ועל מנת לקדם שירות ציבורי מקצועי, איכותי אשר חף מהטיות פוליטיות ומשיקולים שאינם ענייניים.

כלים
התנועה לאיכות השלטון פועלת להסדרת הליך מינוי הדירקטורים בחברות הממשלתיות, ועל מנת לקדם שירות ציבורי מקצועי. תמונה: אילוסטרציה
התנועה לאיכות השלטון פועלת להסדרת הליך מינוי הדירקטורים בחברות הממשלתיות, ועל מנת לקדם שירות ציבורי מקצועי. תמונה: אילוסטרציה

בין היתר, ובמרוצת השנים בעקבות עתירות התנועה אף נעשו צעדים משמעותיים לקידום נורמות אלו, כמו בפסק הדין שניתן בבגץ 932/99 התנועה למען איכות השלטון בישראל נ' יושב-ראש הוועדה לבדיקת מינויים, אשר יצק תוכן לשאלת הכישורים המיוחדים אליהם נדרש מועמד בעל זיקה לשר, זאת בכדי ליצור איזון המגן על הציבור מפני מינויים שאינם ראויים.

לפיכך, וכפי שעולה מפרסומים שונים שלנו מהעת האחרונה ובכלל, אנו מברכים על הליך מינוי ובחירת נבחרת הדירקטורים, כהליך ראוי וחשוב, אשר עניינו בטיוב השירות הציבורי במדינת ישראל, ובהצבת אלטרנטיבה ברורה להליכי מינוי המבכרים לא פעם את שמו וקשריו של אדם תחת יכולותיו המקצועיות ותרומתו האפשרית לאינטרס הציבורי.

אנו סבורים, כי גיבוש הנבחרת, תביא לבחירתם של אנשים ראויים, ערכיים, אשר יפעלו על פי כללי המנהל התקין ואשר יהוו עמוד שדרה איכותי בשירות הציבורי, מצבת כח אדם מוביל המונעת מתוך שיקולים ענייניים ונטולי פניות.

בשנים האחרונות דומה כי הגישה המבכרת כח אדם איכותי ומיומן על פני כח אדם מקושר קונה אחיזה מבורכת בשירות הציבורי הבאה לידי ביטוי, בין היתר, בשורה של תכניות צוערים המכשירות צעירים מוכשרים לתפקידי מפתח בשירות הציבורי. אין ספק כי הקמת הנבחרת היא אך עוד צעד נוסף בהטמעת גישה זו, ויש לברך עליה.

לפיכך, אנו סבורים כי יש לפעול במלוא העצמה להמשך קידומו של הליך הקמת הנבחרת ובחירת המועמדים, ובהקדם האפשרי, על מנת להעניק לשרים המעוניינים בכך אפשרות בחירה נקייה, מקצועית, וחפה מלחצים שאינם ממן העניין.

עוד אנו סבורים כי בהמשך יש אף לשקול אף עיגון ההליך בחקיקה ייעודית, תוך הטמעת הגישה המבכרת שילוב כח אדם איכותי וראוי בשירות הציבורי, ובניית שדרה ערכית, מקצועית ומיומנת שתשרת את הציבור בישראל לשנים הבאות.