50% מנפגעי הכוויות הם ילדים אך בישראל עדיין אין מחלקה ייעודית לטיפול בילדים כנפגעי כוויות. במהלך דיון בנושא עלה כי לפני למעלה מעשור הבטיח משרד הבריאות לקדם את הנושא אך בהיעדר תקצוב אף בית חולים לא מוכן להקים מחלקה לכוויות ילדים. משרד הבריאות: "הנושא בתהליך". יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון: "מדובר באבסורד, נעקוב אחר ההתקדמות"

כלים
תמונה: אילוסטרציה
תמונה: אילוסטרציה

הוועדה לזכויות הילד קיימה היום (ג') דיון בנושא 'מניעת כוויות בקרב ילדים', במסגרת שבוע המודעות לנושא. יו"ר הוועדה יפעת שאשא ביטון: "הנושא של כוויות עלה במודעות אפילו אצלי בעקבות שיח שקיימתי עם מגזרים שונים. תמיד נראה שלנו זה לא יקרה, וזה קורה במקומות הכי לא צפויים. כוויות ברמה גבוה עם צלקות שנותרות. יש את המרחב הציבורי הכללי וכן את המגזרים שבהם יש צורך בטיפול ובהסברה ממוקד וייחודי יותר על מנת למנוע כוויות בילדים. לצערי גם למדתי על מקרי מוות בעקבות פגיעה של מים חמים בילדים. אני מקווה שבשילוב כוחות נוכל לצמצם את מספר המקרים".

גלית גלעד, סמנכ"ל ארגון בטרם סיפרה כיצד ביתה נכוותה בגיל 6 ממים רותחים שנשא סבה: "היינו שנה שלמה בטיפולים. הקלות הבלתי נסבלת של הפגיעה היא הזויה. רוב הפגיעות הן כשאתה הכי פחות מוכן להן, כשאתה בבית, בסוף השבוע - אימא ששמה מים, סבתא שלקחה כוס ושמה את הנכד על הברכיים. חצי מהילדים הם מגיל לידה עד 4, הגוף שלהם קטן והפגיעה היא מסיבית. ואיפה רוב ההפגעויות, הן במטבח, במקלחת, בסוף שבוע, בזמנים שהכי פחות רגילים להם. רק הסברה והעלאת מודעות תעזור לנו לשמור על חיי הילדים".

גלעד ציינה כי המודעות עלתה וכי ברשת ישנו קמפיין של משרד הבריאות, ופרסומים בכלי התקשורת: "יש לפעול באופן רציף ולא חד פעמי. העברנו חקיקה להגבלת טמפרטורת מים, אנחנו יודעים שיש בעיה עם היישום ואני מציעה שנבדוק גם את זה".

מירי כהן, משרד הבריאות: "במסגרת שבוע המודעות הייתה הרתמות יפה של כל הגופים להסברה. אנחנו מתכוונים לצאת בקמפיין הסברה נרחב עם מיקוד לכל המגזרים. הקמפיין אמור לעלות תוך 3 חודשים, יחלוקו גם מנשרים בטיפות החלב".

פרופסור יוסי חייק, מומחה לכירורגיה פלסטית וכוויות, שיבא-תל השומר: "בנינו יחידת כוויות מבוגרים אך אין בארץ יחידת כוויות ילדים והם 50 אחוז מכלל הנפגעים. בשניידר הייתה אמורה להיות יחידת ילדים, לא קיבלו את זה על עצמם כי אין תקצוב. זה לא מוסדר לכן לאף בית חולים לא משתלם לקבל זאת. היו לנו השנה 130 ילדים במחלקה כי שניידר לא מקבלים יותר. היו לנו 25 ילדים במיטות כל חודש, כל החודש, עם הרדמה יומית וכל מה שצריך, אין לי צוות לזה".

פרופסור חייק הוסיף וסיפר על תופעה של גורמים בלתי מוסמכים המטפלים בילדים עם כוויות בירושלים ובבני ברק: "ילד כזה שנפגע תוחלת החיים שלו רגילה, העלות של הטיפולים אדירה, אף אחד לא סופר זאת כשמתעכבים עם הקמת מחלקה מתאימה".

מירי כהן, משרד הבריאות: "יש תוכנית להקמת מחלקה לאומית, זה בתהליך".

פרופסור חייק: "זה בתהליך מ-2003. בינתיים חוקקנו את החוק להגבלת הטמפרטורה בברזים ב-2007 אבל החוק בלי אפשרות אכיפה. ברז מתאים עולה 7,000 שקל ואכיפה במוסדות ציבוריים ומוסדות חינוך עוד אין. אנחנו לא באמת יודעים כמה ילדים נכווים בשנה, הגענו ל-5,000, לדעתי זה פי 5".

ח"כ איילת נחמיאס – ורבין: "השאלה היא איך לגרום להורים יותר מודעות בעניין כוויות. אני רוצה שנרתום את כל קופות החולים, טיפות החלב. יש גם טעויות נפוצות בנושא של כוויות, צריך ללמד גם מה לא לעשות".

ד"ר אלי יפה, סמנכ"ל מגן דוד אדום: "מבחינת הסטטיסטיקה שלנו הערבים והחרדים הם חמישים אחוז באירועים הקשים".

בהמשך עסק הדיון בסכנת הכוויות במוסדות החינוך.

ח"כ שאשא ביטון: "יש את הסכנות בגני הילדים, כוסות הקפה, המטבחים. לצד כך יש לגננות ולמחנכים את היכולת שלהם לסייע לטווח ארוך בכל נושא ההסברה, זה יתרון משמעותי".

עו"ד קרן איוס, יו"ר איגוד הגנים הפרטיים: "המורכבות היא שרבים מהגנים הפרטיים הם בתים, יש מטבחים וכל מה שקשור בזה. גנים שבתוך הארגון עוברים קורס עזרה ראשונה בכל שנה, השנה העברנו כ-1,500 סייעות קורסים על ידי מד"א. אני בעד שתגייסו אותנו למאמץ ההסברתי, אנחנו אמונים על כמעט חצי מיליון ילדים שלא על השולחן".

סוהיר שקור, משרד הרווחה: "במוסדות שלנו אנחנו מוודאים התקנת ווסת ל-45 מעלות במים. יש הנחיות ברורות על איסור הכנסת משקאות חמים, גם לעניין הדודים יש איסור שיהיו בתוך המעונות. יש הקפדה ואכיפה".

צ'ריל קמפר קוצ'ר, משרד החינוך: "אנחנו מטפלים בעיקר באוכלוסיות של גיל 3 עד 6. יש נהלים מאוד ברורים שקשורים לבטיחות בגן הילדים ומניעת כוויות באופן ספציפי. יש חובה לקורס עזרה ראשונה וריענון כל 3 שנים לגננות וסייעות".

אחמד גבן, קופ"ח מכבי: "בשנת 2016 הגיעו למכבי קרוב ל-23 אלף פגיעות בילדים, 1,150 היו כתוצאה מכוויות, כ-5 אחוז".

יו"ר הוועדה סיכמה את הדיון: "יש לדאוג להסברה קבועה בנושא מניעת כוויות והעלאת מודעות. יש לפעול לשיתוף פעולה גם עם הגנים הפרטיים במסגרת זו, יש לשלב גם קריאה לטיפות החלב, לכסות כל שטח אפשרי. משרד הבריאות - יש להזהיר את הציבור מפני אנשים לא מורשים שמטפלים בקביעות בילדים שנכווים, זה לא שיימינג אלא חובה. בנוסף יש לקדם את נושא יחידת הכוויות לילדים, אבקש בעוד חודש עדכון היכן זה עומד, מדובר באבסורד ונעקוב אחר ההתקדמות. לגבי אכיפת החוק למניעת טמפרטורת מים - נבקש לבדוק מי אמון על הפיקוח והאכיפה של החוק ונדרוש אכיפה. משרד החינוך - יש לבחון שאין פערים בין נהלים ליישום בשטח בכל הגילאים".