במגן דוד אדום מאחלים ט"ו בשבט שמח ונותנים טיפים כיצד להישמר מסכנות מאכלי החג. ט"ו בשבט הגיע ובמגן דוד אדום מפרסמים שורת אזהרות, המלצות וטיפים כיצד לשמור על עצמכם ועל ילדיכם מהפיצוחים והפירות היבשים בחג הקרוב - הורים, נקטו בצעדי זהירות ופקחו עין! לקראת ראש השנה לאילנות שיחול בסוף השבוע מפרסמים היום במד"א הנחיות בטיחות מיוחדות לקראת ט"ו בשבט.

כלים
פירות יבשים ופיצוחים
פירות יבשים ופיצוחים

כידוע, בט"ו בשבט נהוג לאכול פירות יבשים ופיצוחים מסוגים שונים. מידי שנה מוזעקים צוותי מד"א בקו החירום 101 לילדים קטנים, קשישים וחולים הסובלים מבעיות בבליעה שכתוצאה מאכילת פיצוחים ופירות יבשים נחנקים ועומדים בסכנת חיים. מצב זה מצריך טיפול מידי להוצאת הגוף הזר מגרונו של הנפגע ובמד"א קוראים לציבור לנקוט בכללי הבטיחות ולפקוח עין כשנותנים פירות יבשים ופיצוחים לילדים קטנים ולקשישים, העלולים חלילה לגרום לחנק.

עקב סכנת חנק, במד"א ממליצים להימנע ואף להרחיק פיצוחים ופירות יבשים מהישג ידם של ילדים מתחת לגיל 5

יש להקפיד שאכילת פיצוחים ופירות יבשים ע"י ילדים בגילאים 5 עד 8 שלהם קנה נשימה צר וקיימת סכנת חנק תהיה בהשגחת מבוגר. כמו כן חשוב להקפיד להשגיח על קשישים וחולים הסובלים מבעיות בבליעה בזמן אכילת פירות יבשים ופיצוחים.

יש לחתוך את האוכל לחתיכות קטנות, להימנע מהשארת פרי בצורת עיגול והקפדה יתרה על לעיסת המזון היטב. יש לתת יתר תשומת לב בהגשת פירות יבשים כמו צימוקים, חמוציות, תאנים מיובשות, משמשים יבשים וכו' עקב מרקמם הדביק שעלול לגרום לחנק וחסימת נתיב אוויר.

יש לשים לב כי בזמן שהילד אוכל פיצוחים ופירות יבשים אין הוא מסתובב, משחק או מתרוצץ. עליו לשבת בזמן האוכל, דבר שיפחית את סכנת החנק.

מה עושים במקרה של קשיי נשימה?

יש להושיב את החולה במנוחה, להתקשר למד"א בטלפון חירום 101 או דרך אפליקצית 'מד"א שלי' ולהישמע להוראות החובשים והפאראמדיקים במוקד עד להגעת צוות מד"א למקום.

מה עושים במקרה של חנק?

במד"א מדגישים כי בכל מקרה של חנק כל שניה היא קריטית.

במידה והנפגע מסוגל לדבר או להשתעל:

יש לעודד אותו להשתעל בלבד ובמקביל לחייג למוקד החירום של מד"א בטלפון 101 או דרך אפליקצית 'מד"א שלי'

במידה והנפגע אינו מסוגל לדבר / אינו משתעל / לא נושם:

חייג 101 והישמע להנחיות התדרוך הטלפוני לביצוע החייאה ע"י החובשים ופאראמדיקים מוקד מד"א עד להגעת האמבולנס למקום.

דגש: בילדים ובתינוקות, במידה וניתן יש להפוך את הילד ולטפוח על השכמות בנוסף לדברים המפורטים לעיל.

מנכ"ל מד"א, אלי בין: "על מנת להימנע מתאונות ופגיעות הנגרמות כתוצאה מחוסר תשומת לב אנו מבקשים מהציבור לנקוט משנה זהירות בעיקר עם ילדים מתחת לגיל 5. צוותי מד"א ערוכים לכל אירוע ותרחיש ובכל צורך רפואי יש לפנות למוקד החירום 101. אני מאחל ט"ו בשבט שמח ובטוח לכלל הציבור בישראל"

ניתן להוריד את יישומון 'מד"א שלי' דרכו ניתן ליצור קשר ישיר עם החובשים והפאראמדיקים במוקד החירום 101 של מד"א ותורן המוקד יזהה באופן אוטומטי את מיקומו של המתקשר, כל אחד יוכל להזין ליישומון מבעוד מועד מידע רפואי חיוני כמו מחלות כרוניות, אלרגיות, רגישות לתרופות, תרשים אק"ג, סיכום מחלה אחרון ועוד. היישומון מאפשר לאוכלוסיית כבדי שמיעה וכבדי דיבור לציין זאת כחלק מהמידע הרפואי, מידע חשוב זה יופיע מידית לתורן המוקד במערכת השליטה והבקרה של מד"א ויאפשר לכבד שמיעה להזעיק את צוותי מד"א במקרה חירום באמצעות שיחת צ'ט עם החובשים והפאראמדיקים שבמוקד.

ניתן להוריד את היישומון 'מד"א שלי' בחנות Play של אנדרואיד וב App Store לאייפון