"מצפה נעם" – טקס חנוכת "מצפה נעם" על שם נעם רוזנטל - "החיים תמיד אומרים צפונה" – כך נכתב על שולחן העשוי כולו אבן שיש, במרכז הפסנתר שהוקם במצפה, משפט אותו הגה נעם ובו השתמש רבות לזרות אופטימיות אצל הסובבים אותו ברגעים קשים שלהם.

כלים
צילום: עדן ויובל צלמים
צילום: עדן ויובל צלמים

ביום שישי, 10.02.2017, נחנך בטקס מרגש "מצפה נעם" ע"ש נעם רוזנטל, בן לאסנת ומרטין, אח להדר וגל תושבי הישוב. נעם נולד במיתר, נפל במערכה צוק איתן, ב-ה' באב תשע"ד, 31 ביולי 2014.

בסוף השבוע האחרון התכנסו תושבי הישוב מיתר, אורחים וקרובי משפחה, בבית היערן שביער מיתר, מעתה "מצפה נעם", לטקס חנוכת המצפה ע"ש נעם רוזנטל. במצפה, כמחווה לאהבה של נעם לפסנתר ולמוזיקה, נבנה פסנתר כנף ובו מקום ישיבה לכ-20 איש לזכר הימים בהם נעם וחבריו נהגו להגיע למקום ולבלות בו שעות רבות.

בטקס נשאו דברים בני המשפחה, ראש המועצה מר אבנר בן גרא, רב הישוב, הרב משה ביגל, מפקד הגדוד של נעם, סא"ל דביר אדרי, חברים של נעם ונציגת בני הנוער במיתר.

נעם אהב להפגש עם חבריו במתחם בית היערן ויחד לקבל את השבת בשירה וניגון. אמו של נעם, אסנת, סיפרה על האהבה שלו למקום – "נעם וחבריו נהגו להגיע לכאן, למתחם בית היערן בימי שישי אחה"צ, עם פק"ל קפה, נרגילות, גיטרות ועוגות שאנחנו האימהות שלהם הכנו לקראת שבת. פה הם ישבו, ניגנו, שמעו מוסיקה ביחד, ומאד אהבו את המפגש והישיבה יחדיו, ממש כאן, במתחם בית היערן".

כבר כילד גילה נעם עניין בתחום המוזיקה וכלי הנגינה. מיד שהחל ללמוד פסנתר, ביקש נעם מהוריו לקנות לו פסנתר משום שהאורגנית עליה ניגן לא הספיקה לו, "אין לי מספיק אוקטבות" אמר, כשרונו בנגינה בפסנתר הפתיע רבים, במיוחד הפתיע הניגוד בין הישיבה הרגועה והנינוחה על כסא הפסנתר לבין אופיו הקופצני של נעם, "כיסא הפסנתר היה הכיסא היחיד עליו נעם ישב שעות מבלי לקום. נעם אהב מוסיקה על כל קשת גווניה, בפסנתר ניגן בעיקר מוסיקה קלאסית. בנגינתו ריחפו ידיו על הקלידים והוא כולו קרן ופיזר אור סביבו" סיפרה אמו בנאומה בטקס.

מסיבה זו החליטו משפחתו וחבריו כי פסנתר הוא ההנצחה ההולמת לזכרו, וקיבלו החלטה משותפת על בניית פסנתר כנף, בה יוכלו מבקרים לשבת וליהנות, כפי שנעם וחבריו נהגו.

תהליך הקמת הפסנתר היה ארוך, רצוף מכשולים וקשיים ביורוקרטיים. "חבריו של נעם החלו לדבר על פינת הנצחה בבית היערן, עוד בטרם היה לנו מושג במה זה כרוך. התלבטנו, אנחנו והחברים, מה יהיה בפינת הנצחה וכיצד תראה. שחף, חבר יצירתי מדהים, ישב וצייר על דף נייר, פסנתר, כפי שהוא ראה בדמיונו את פינת ההנצחה. כולנו, החברים והמשפחה, מייד התלהבנו מהרעיון ונשבינו בקסמו, והתחיל המסע אל "הפסנתר של נעם", סיפרה אסנת.

את הפסנתר תכנן, לפי הציור של שחף, האדריכל איתי פידל, אחיין של האב מרטין, שחבר לאמן, הפסל חן וינקלר, שלקח על עצמו לבנות ולעצב את הפסנתר כפי שהוקם. גם בני תנועות הנוער בישוב מיתר לקחו חלק בעשייה ודאגו להכין את המקום לקראת חנוכתו. בדבריה, הודתה האם אסנת לכל העוסקים במלאכה שתרמו מזמנם ואף מכספם כדי להקים את הפסנתר: " תודה גדולה לנוער מיתר שלא הרפו וכל הזמן שאלו כיצד הם יכולים לתרום לבניית הפסנתר. ובמיוחד לצופי מיתר, שבט צחור, כשהבינו כי קק"ל לא מתכוונים לעשות דבר עד ט"ו בשבט, הנוער המדהים הזה, לקח על עצמו לדאוג לפיתוח הסביבתי, הם הגיעו עם חומרי עבודה שנתרמו על ידי ראש המועצה ועל ידי ראשי שבט הצופים במיתר, הם ניקו את המתחם, הם הכינו את שביל הולכי הרגל לכניסה לפסנתר, צבעו את אבני התיחום בלבן, ועוד. נוער מדהים, ערכי, מלא נתינה ומסירות".

בסיום נאומה, איחלה אמו של נעם כי המצפה החדש "יהווה פינת חמד לכל תושבי מיתר, לנוער, ולמטיילים בשביל ישראל ובשבילי הארץ בכלל וכי "הפסנתר של נעם" ימשיך את דרכו כמקום מפגש לקפה, מוסיקה, שמחה והרבה חיוכים לפוקדים אותו".

אודות המועצה המקומית מיתר: היישוב הקהילתי מיתר מונה כ-1750 משפחות, והוא ממוקם כ- צפונית-מזרחית לבאר-שבע בסמוך ליער יתיר. שיעור התעסוקה ביישוב מגיע לכ-93%, ובדירוג החברתי-כלכלי של הלמ"ס מיתר זכתה בציון 9-10. ביישוב מערכת חינוך פורמאלית וא-פורמאלית ענפה, שזוכה להישגים הגבוהים ביותר בדרום. ביישוב מועצות נוער, בתי ספר וגנים מהמובילים באזור, ושלוש תנועות נוער. החיים ביישוב משלבים את היתרונות של יישוב כפרי עם מערכת שירותים עירונית מתקדמת ומקיפה ברמה הגבוהה ביותר.