מאבק העוזרים המשפטיים: שביתת אזהרה בת יום אחד וכינוס מחאה ארצי - כ-650 העוזרים המשפטיים בכל הערכאות ישבתו מחר למשך יום אחד במחאה על ההתעמרות המתמשכת מצד הנהלת בתי המשפט ופגיעה בתנאי העסקתם יו"ר הוועד, עו"ד שרית טוביס: "העוזרים המשפטיים, יד ימינם של השופטים, סובלים שנים מיחס משפיל מצד מעסיק שלא רואה בהם בני אדם המבצעים מלאכתם נאמנה ובתחושת שליחות. אנו נאבקים כדי להשיב את הצדק למערכת"

כלים
מחאה על ההתעמרות המתמשכת מצד הנהלת בתי המשפט ופגיעה בתנאי העסקתם. צילום: אילוסטרציה
מחאה על ההתעמרות המתמשכת מצד הנהלת בתי המשפט ופגיעה בתנאי העסקתם. צילום: אילוסטרציה

 

כ-650 העוזרים המשפטיים בכל ערכאות בתי המשפט ברחבי הארץ ינקטו מחר (ה') בצעדים ארגוניים וישביתו למשך יום אחד את עבודתם כשביתת אזהרה. במקביל, מחר בשעות הבוקר יקיימו העובדים כנס מחאה והסברה ארצי שייערך בבית ההסתדרות.

ברקע לצעדים בהם נוקטים העובדים סכסוך עבודה שהוכרז בחודש אוגוסט האחרון, לאור סירובה הממושך של הנהלת בתי המשפט לנהל עם נציגות העובדים מו"מ להסכם קיבוצי, במקביל להתעמרות ופגיעה בתנאי העסקתם של העוזרים המשפטיים.

בין המהלכים שבחרה הנהלת בתי המשפט לבצע באופן חד צדדי כנגד העובדים, נעשה למשל שינוי ארגוני המכפיף מנהלית את העוזרים המשפטיים למחלקות משאבי האנוש, במקום לשופטים עצמם, תוך ביטול אישורים שכבר ניתנו לעוזרים על ידי השופטים. לצד זאת הופר מצד ההנהלה נוהג השעון הגמיש הנדרש לעובדים לאור סוג מלאכתם, כך שכיום אין עוד אפשרות לגמישות.

הנהלת בתי המשפט אף הקימה "ועדת אתיקה" שמשמעויותיה לא ברורות, ללא כל התייעצות עם הוועד, והפסיקה לשלם לעובדים על זמן הפסקות אוכל מחוץ לבית המשפט - גם בבתי משפט בהם אין קפיטריה לרווחת העובדים. בנוסף לכך, מהעובדים נמנעת האפשרות לעבור יחד שופט שמונה לערכאה גבוהה יותר או אחרת, ובמקרים אלה לעובדים עומדת האפשרות האבסורדית למצוא לעצמם "סידור אחר" - או לעמוד תחת חרב הפיטורים.

מדובר בהתנהלות חסרת תום לב, מכוונת ומתעמרת אשר באה לפגוע במעמדם ובתנאי עבודתם של כלל אוכלוסיית העוזרים המשפטיים, וזאת על רקע הליכים קיבוציים שהתנהלו בבית הדין לעבודה ושהוגשו על מנת להגן על זכויות העובדים.

יו"ר ועד העוזרים המשפטיים, עו"ד שרית טוביס, מסרה: "העוזרים המשפטיים, יד ימינם של השופטים, סובלים שנים מיחס משפיל ומהתעמרות קיבוצית מצד מעסיק שלא רואה בהם בני אדם המבצעים מלאכתם נאמנה ובתחושת שליחות, ובכך פוגעת הנהלת בתי המשפט בשופטיה ובכלל הציבור. לא נותרה לנו ברירה - מחר נשבות לאות מחאה ונזעק כדי להשיב את הצדק למערכת: הידברות כנהוג ביחסי עבודה קיבוציים וביטול מוחלט של כל הרעות התנאים שהונחתו עלינו".