יום השינה הבינלאומי - "שינה שקטה לאורח חיים בריא". אבי ברססט מנכ"ל חברת הולנדיה הוא נציגו הרשמי של יום השינה הבינלאומי בישראל. ארגון השינה העולמי הכריז על ה- 17.3.2017 כיום השינה הבינלאומי. מדובר ביום השינה המתקיים זו השנה ה- 10 ברציפות. ישראל מצטרפת ל- 72 מדינות ברחבי העולם הלוקחות חלק באירועי יום זה עם מינויו של אבי ברססט, מנכ"ל חברת הולנדיה, המתמחה בהנדסת שינה, כנציגו הרשמי של יום השינה הבינלאומי בישראל.

כלים
אבי ברססט מנכ"ל חברת הולנדיה. צילום: יח"צ
אבי ברססט מנכ"ל חברת הולנדיה. צילום: יח"צ

 

יום השינה העולמי הוא אירוע בינלאומי המחבר בין מומחי שינה בריאותית לבין הציבור הרחב כדי ליצר מודעות סביב נושא חשוב ומרכזי: שינה. מאמצים משותפים של אנשי מקצוע בתחום השינה בכל רחבי העולם יתמקדו סביב המטרה העיקרית של יום השינה הבינלאומי והיא לייצר מודעות סביב בעיות השינה הרבות הקיימות ולעומס שהן מטילות על המצב הבריאותי. יום השינה העולמי מציג בפומבי מאמצים הננקטים למניעת הפרעות שינה וניהולן. בסיסמה המובילה את פעילויות יום השינה בשנת 2017 היא: "שינה שקטה לאורח חיים בריא".

התמקדות זו היא רחבה בכוונה במשמעותה והיא מקיפה את המסר כי ניתן לשפר את איכות החיים בקרב הסובלים מהפרעות שינה, אולם ההכרה בחשיבות של השינה לבריאות כללית ולאורח חיים תקין, חייבת לבוא קודם. למרות שרוב הפרעות השינה ניתנות למניעה או לטיפול, פחות משליש מהסובלים בה פונים לעזרה מקצועית.

יום השינה הבינלאומי חשוב ביותר ליצירת מודעות סביב ההשפעה שיש לשינה על הבריאות. שינה משפיעה על מחלות: 

לשינה יש השפעה על שכיחותן של מחלות טבעיות. מחקר עכשווי מצביע על כך ששבץ שכיח יותר אצל אנשים החיים עם תסמונת דום נשימה חסמתי בשינה (OSA- Obstructive Sleep Apnea). אי ספיקת לב אף היא שכיחה יותר ב- 12-16% בקרב חולי OSA. בשל נתונים כאלו, יום השינה הבינלאומי נועד ליידע את העולם על החשיבות של הטיפול בהפרעות שינה ולו הקלות ביותר. אנשים שמתקשים לישון לילה שלם ללא הפרעות שינה חווים שיעורים גבוהים יותר של לחץ דם גבוה, סוכרת, השמנת יתר ומחלות כרוניות אחרות.

שינה משפיעה על הפרעות נפשיות:

מחקרים הראו כי אנשים עם נדודי שינה סובלים מיותר תסמינים של חרדה ודיכאון מאשר אנשים ללא נדודי שינה. וכאשר נקלטו נתוני זרימת אוויר באף, מאמץ נשימתי, קצב לב, רווית חמצן, תנוחת גוף בזמן השינה, התברר כי אנשים עם הפרעת דיכאון בולטת (MDD) חוו שינה באיכות נמוכה יותר מאלו ללא היסטוריה של דיכאון. בימים אלו מתנהל מחקר כדי להבין טוב יותר את הקשר בין איכות שינה ובריאות נפש.

על הקשר שבין מחסור בשינה, אנרגיה ותיאבון:

שינה שקטה ועמוקה היא מצרך יקר ואחד מעמודי התווך של הבריאות. כששינה נכשלת, הבריאות נפגעת ואיכות החיים נפגמת. שינה ואיזון אנרגיה חיוניים לבריאות. במהלך השינה, האנרגיה נשמרת בשל השהיית פעילויות של תנועה ותגובות חושיות והיא מנותבת לבניה מחדש של החלבונים בתא.

במהלך זמן הערות פעילויות שונות הדורשות אנרגיה מובילות לרעב. מספר גדל והולך של מחקרים מצביעים על הקשר שבין משך זמן שינה קצר, הפרעות שינה, הפרעות קצב שינה לבין הפרעות מטבוליות כגון השמנת יתר וסוכרת מסוג 2.

שינויים בפעילות של מערכות נוירו-אנדוקריניות, כולל מערכת הדחק, נתגלו ככאלו שמושפעים מההשלכות המטבוליות ההרסניות שיש לחוסר שינה, ובהם תיאבון מוגבר ורגישות מוגברת לגירויי מזון ובהמשך הפיכת בחירת מזון לא בריא יכול להפחית את המוטיבציה לפעילות פיזית.

ארגון השינה העולמים – פרטים נוספים:

יום השינה הבינלאומי הוא מיסודו של ארגון השינה העולמי, שהוקם על ידי האיגוד העולמי של לרפואת שינה (WASM) והפדרציה העולמית לשינה (WSF), ארגון בינלאומי שמטרתו לקדם את בריאות השינה ברחבי העולם.

ארגון השינה העולמי פועל להגברת המודעות בעולם לחשיבות השינה ולהשלכות השליליות יש למחסור בשינה, אם בשל אורח חיים שנכפה מחוסר ברירה ואם בשל הפרעות השינה עצמן. הארגון פועל כגורם המקשר בין ארגוני השינה השונים ומומחי שינה וקלינאים וחוקרים לקידום בריאות השינה ברחבי העולם.

הולנדיה פרטים נוספים:

חברת הולנדיה היא חברה בינלאומית שהוקמה בשנת 1981 והיא בבעלות משפחת ברססט. מאז הקמתה היא מייבאת מייצרת ומשווק את מערכות השינה היוקרתיות והאיכותיות ביותר בעולם. המרכז הלוגיסטי של החברה ממוקם בעיר שדרות בדרום הארץ, וכולל מרכזי ייצור, מחקר ופתוח. המפעל מעסיק את תושבי הסביבה שמרביתם תושבי העיר שדרות.

מרכז המחקר- מטרתו להבטיח כי הולנדיה תשמור על מקומה כיצרנית מערכות השינה המתקדמות והחדשניות ביותר בעולם.

המרכז הלוגיסטי – קולט את המרכיבים והמוצרים השונים, המגיעים מהמקורות הטובים ביותר בעולם – כל אחד בתחומו, ומפיץ לאלפי הלקוחות של הולנדיה בארץ ובעולם.

לחברה רשת חנויות המונה 7 סניפי ענק ברחבי הארץ. כמו כן משווקים מוצרי הולנדיה למדינות רבות ברחבי העולם.