יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כבל: לא נמשיך לדון במוניות השירות עד שלא נקבל תמונה מלאה של הרפורמה שמתכננת הממשלה. מנכ"לית משרד התחבורה: האוצר לא מוכן לסבסד את מוניות השירות ב-300 מיליון שקל בשנה. ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, המשיכה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעה הממשלתית לתיקון פקודת התעבורה, שנועדה ולקבוע שיינתנו בהליך תחרותי.

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כבל: לא נמשיך לדון במוניות השירות עד שלא נקבל תמונה מלאה של הרפורמה שמתכננת הממשלה
יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כבל: לא נמשיך לדון במוניות השירות עד שלא נקבל תמונה מלאה של הרפורמה שמתכננת הממשלה

בדיון הקודם בהצעה, שהתקיים לפני כשבועיים, , כי מנכ"לית משרד התחבורה תגיע לוועדה לתת מענה על הסוגיות העקרוניות בהן העלאת מספר הנוסעים במונית השירות, הכללתן של מוניות השידור בהסדר המלא והמסובסד של הרב קו ועוד. היום הזכיר היו"ר כבל למנכ"לית משרד התחבורה כי "עד לרגע זה לא הועברה לוועדה שום הצעת נוסח המתייחסת הן לנושא ההמרה והן לעניינים האחרים בהם שילוב הרב קו והעלאת מספר הנוסעים".

המנכ"לית, קרן טרנר-אייל, אמרה כי המשרד רואה במוניות השירות ככלי משלים לתחבורה הציבורית, ורוצה לראות אותן בפריסה רחבה הרבה יותר. היא הוסיפה כי הקווים צריכים להיות כלכליים ואמרה כי הסובסידיה תעלה כמה מאות בודדות של מיליוני שקלים בשנה, וכי משרד האוצר לא מוכן להקצות לכך 300 מיליון שקל בשנה. ח"כ דב חנין העיר כי אולי המצב ישתנה בעקבות עסקת מובילאיי. המנכ"לית טרנר אייל התייחסה למספר המושבים ואמרה כי המשרד מוכן לאפשר הגדלתם ל-12. מנכ"ל ארגון חברות ההסעה, שוקי שדה, אמר כי הארגון יתנגד לכך. טרנר אייל הוסיפה כי המשרד חושב על צעדים נוספים שיגבירו את הכדאיות הכלכלית ודן על כך עם האוצר, ובכלל זה על כל נושא המרת קווי השירות לרישיונות למוניות ספישל. "אנחנו מתקדמים עם האוצר וקרובים לסיכומים, אבל אנחנו עוד לא שם", אמרה. היו"ר כבל אמר בתגובה כי "הצעת החוק המונחת כעת על שולחן הוועדה היא חסרת משמעות אמתית, שכן אין מאחוריה תפיסה כוללת של הענף. אתם צריכים לקבל החלטה מה למען השם אתם רוצים ממוניות השירות".

ח"כ דב חנין הוסיף כי הוא מברך על הגישה הכללית של משרד התחבורה, שבעבר התייחס למוניות השירות כמשהו שצריך להיעלם. עם זאת הוא הוסיף כי חייבים להכניס את הרב קו המסובסד, ולפי הערכתו, בהתאם לעבודה שנעשית בימים אלה במרכז המחקר והמידע של הכנסת לבקשתו, מדובר בהרבה פחות מ-300 מיליון שקל בשנה. "ללא גמישות של מוניות השירות לא יהיה שימוש למערכות התחבורה הציבורית האחרות בהן מושקעים מיליארדים", אמר. ח"כ יעקב פרי הוסיף כי אם רוצים רפורמה צריך להבטיח שלא יוציאו למכרז רק קווים כלכליים, וקרא להביא בשורה אמתית. היו"ר כבל אמר כי אין ספק ששר התחבורה עשה מהפכה דרמטית בתשתיות, אבל זה הגיע למיצוי וללא מהפכה דומה בתחבורה הציבורית נמצא את עצמנו בכאוס מוחלט שכבר נותן את אותותיו. רכז תחבורה ציבורית באגף התקציבים באוצר, אלון מסר, אמר כי הצעת החוק כן עושה רפורמה ומאפשרת לצאת למכרזים חדשים תוך תקופה קצרה.

סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, אמרה כי תחבורה ציבורית היא לטובת קהל שבוי, ולא עסק כלכלי. לדבריה, אם החשיבה היא כלכלית אז ימשיכו להיות אזורים שלמים ללא שירות. היא הוסיפה כי סובסידיה תעלה למדינה כ-100 מיליון שקלים בשנה. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא הוסיף כי בישיבות עולה שהצעת החוק מביאה למצב של אי ודאות, וביקש לדעת האם נעשתה בדיקה מקדימה לוודא שאכן הקווים שיצאו למכרז יהיו כלכליים.

מנהל מוניות הטייסים, שלמה בורה, התפרץ וטען כי הרפורמה תחזק רק את החזקים, והיו"ר כבל ביקש להוציאו מהישיבה. היו"ר כבל אף שב והזכיר כי מדובר בישיבה רביעית בנושא ואמר כי אי אפשר להתקדם בחקיקה אם הממשלה לא מציגה תפיסה ברורה, אלא הצעה שהיא טלאי על טלאי. "אני לא מוכן יותר לקדם את ההצעה עד שלא תציגו לנו את התמונה המלאה, אנחנו טוחנים מים. אם לא נראה מה למען השם אתם רוצים ממוניות השירות לא נלך לאנדרוגינוס הזה. חייבים תפיסה שלמה ומתוכנה ייגזר המענה לכל שאלות הרב קו, הנוסעים וההמרה", אמר.