לקראת ניקיונות הפסח: משרד הכלכלה והתעשייה קורא לציבור הצרכנים: השתמשו רק בחומרים העומדים בתקן, שמרו על כללי השימוש בהם החומרים מהישג ידם של ילדים. יעקב וכטל, הממונה על התקינה במשרד הכלכלה, קורא לציבור הצרכנים להקפיד על כללי הבטיחות ולנהוג במשנה הזהירות לרגל השימוש המוגבר בחומרי ניקוי, צבעים ולכות בניקיונות ובשיפוצים לקראת חג הפסח.

כלים
צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

 שימו לב: חומרים המשמשים  לניקוי וחיטוי משטחים, מכילים תרכובות של כימיקלים שונים, אשר עלולים לפגוע בבריאות האדם ובאיכות הסביבה. צבעים, דבקים ולכות על בסיס ממיסים אורגניים עלולים להזיק לדרכי הנשימה בשאיפת אדים ולהזיק לעור במגע.

יש לשים לב לקיום אזהרות והוראות שימוש ואחסנה של צבעים, דבקים ולכות על בסיס ממיסים אורגניים. הממיס "טרפנטין מינרלי" ולכות על בסיס ממיסים אורגניים, חייבים להיות ארוזים באריזה קשת-פתיחה לילדים ומסומנים במילים: "דליק", "מזיק: עלול לגרום נזק לריאות ובבליעה", בסימון "הרחק מהישג ידם של ילדים", "אין לשאוף את האדים", "מנע מגע עם העור" וגם בסימון "לא למאכל". התקן אוסר לארוז את הממיס "טרפנטין מינרלי" באריזות זכוכית. צבעים שמכילים עופרת יסומנו באופן בולט לעיין במילים: "זהירות! מכיל עופרת".

לפי דרישת התקן, ולמען בטיחותו של הצרכנים, מוגבל המשקל של חומר מוצק לפתיחת סתימות עד ל- 250 גרם של החומר המוצק באריזה צרכנית בודדת. האריזה של חומר לפתיחת סתימות חייבת להיות מסומנת במילים: "פותח סתימות בצנרת ניקוז" או במילים: "שומר על צנרת פתוחה". אין להשתמש לצורך פתיחת סתימות במוצרים הלא מיועדים לכך ו/או לא מסומנים כאמור לעיל.

הממונה על התקינה מציין, כי דווקא בגלל סכנת הפגיעה בבריאות ובאיכות הסביבה, רוב חומרי הניקוי הנמכרים בשוק הישראלי, המיוצרים בארץ והמיובאים כאחד, חייבים להתאים לדרישות תקנים ישראליים רשמיים, אשר מגבילים את ריכוז התרכיבים המסוכנים בהם ואף אוסרים שימוש בחומרים מסוכנים מסוימים או מגבילים כמות החומר באריזה צרכנית. 

השנה, כמידי שנה לקראת חג הפסח, תוגברו פעולות האכיפה בשווקים לאיתור חומרי ניקוי וחומרים מסוכנים אחרים לשימוש ביתי, אך עדיין יכולים לזלוג לשוק מוצרים שאינם עומדים בדרישות התקנים.

 איך ניתן להימנע מקניית המוצרים שאינם תיקנים?

 על הצרכן לבדוק את האריזה של המוצר: האריזה צריכה להיות אטומה וחזקה, ובמקרים מיוחדים, כאשר מדובר בחומרים מסוכנים, חייבת להיות קשת-פתיחה לילדים.

יש לוודא על קיום סימון כנדרש מעל האריזה של חומרי הניקוי וחומרים כימיים אחרים לשימוש ביתי. הסימון יכלול את הפרטים האלה:

-    שם היצרן, מספר הטלפון שלו ומענו המלא, או שם היבואן, מספר הטלפון שלו ומענו המלא;

-     כמות החומר ביחידות מסה למוצקים או ביחידות נפח לנוזלים ולגזים;

-     מנת הייצור או תאריך הייצור , או תאריך אחרון לשימוש (במקרים רלוונטיים);

-     הוראות השימוש והוראות האחסון;

-     הוראות הבטיחות והוראות עזרה ראשונה.

כל  הסימונים הנ"ל על גבי האריזה חייבים להיות בשפה העברית, ברורים לקריאה ועמידים לשפשוף ולמחיקה.

יש לוודא שעל האריזה של המוצר מופיע אחד או יותר מהסמלים של קבוצת הסיכון הבאים:

"חומרים מסוכנים לסביבה" "חומרים קורוזיביים" "חומרים רעילים"