הודעה משותפת ליו"ר ההסתדרות ולנשיא התאחדות בוני הארץ: ההסתדרות והתאחדות בוני הארץ חתמו על הסכם תקדימי לשיפור והסדרת תנאי העסקתם של המנופאים. הצדדים חתמו על הסכם שמעגן את שיפור שכרם ותנאי עבודתם של מפעילי עגורן צריח (מנופאים) בין ההסכמות: עלייה דרמטית בשכר ההתחלתי בענף, תוספות שכר מיוחדות ושיפור סביבת העבודה הפיזית והבטיחותית של העובדים יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן: "ההסכם עושה צדק היסטורי.

כלים
טקס החתימה על ההסכם שנערך בבית ההסתדרות בת"א. צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות
טקס החתימה על ההסכם שנערך בבית ההסתדרות בת"א. צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות

צעד ראשון בדרך ארוכה להסדרת הבטיחות בכל ענף הבנייה"  נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק: "נמשיך לפעול ללא הפסק למניעת תאונות עבודה בענף הבנייה". יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, נשיא התאחדות בוני הארץ רוני בריק, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל ויו"ר ועדת העבודה של התאחדות בוני הארץ אורי רובין, חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי תקדימי להסדרת זכויותיו של ציבור המנופאים ומפעילי עגורן צריח בישראל. הסכם זה הבשיל לאחר הסכם הבנות ראשוני שנחתם בין הצדדים לפני כחודש וחצי.

ההסכם להסדרת זכויות המנופאים בענף הבניין יצורף כנספח להסכם הענפי בענף הבנייה והתשתיות אשר נחתם ביוני 2015 והורחב על ידי צו הרחבה בנובמבר 2015. הוא מעלה את שכרם ההתחלתי של המנופאים בעשרות אחוזים וכולל תוספות ייחודיות לשכר. הצדדים הסכימו, כי מרגע כניסת ההסכם לתוקף (עם פרסום צו הרחבה), שכר המינימום למנופאי יעמוד על 49 שקל לשעה, וכשנה וחצי ממועד כניסת ההסכם לתוקף, יעלה השכר ל-52 שקל לשעה. לכך תתווסף תוספת מאמץ בגין גובה ובידוד בסך 3.5 שקלים לשעה.

כמו כן, העובדים יהיו זכאים לקרן השתלמות כבר מיומם הראשון בעבודה, כאשר הפקדות המעביד יעמדו על 5% (2.5% מהעובד). ההסכם אף מסדיר תוספת סיכון מיוחדת בסך 4 שקלים לשעה בעת מצב מיוחד בעורף, והשתתפות בהוצאות נסיעה בסכום כפול מהקבוע בצו ההרחבה הכללי בעניין זה.

נושא נוסף שהוסדר בהסכם המנופאים הינו שיפור סביבת העבודה הפיזית של המנופאים, בדגש על שיפור הבטיחות והגיהות. ההסכם קובע כי הצדדים יפעלו במשותף כדי להכשיר עובדים מקומיים למקצועות האיתות והעניבנות, באמצעות קיום הכשרות מיוחדות. לצד אלה, ההסכם מבטיח פנייה משותפת של הצדדים לרשויות הרלוונטיות במטרה למנוע זיוף רישיונות מנופאי, ולשם הסדרת תחום חברות המנוף. הוא אף קובע תקן מינימלי לתנאים וציוד נדרש בתא המנוף, לצד תכניות עבודה בעניינים שונים, כגון: מתקני העלאת ציוד למנוף, ציוד מתאים לעבודה על מנופים בגובה רב ועוד. 

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, אמר עם חתימת ההסכם: "זהו צעד ראשון בדרך ארוכה להסדרת הבטיחות בכל ענף הבנייה. ההסכם להסדרת זכויות המנופאים עליו חתמנו היום עושה צדק היסטורי עם קבוצה של עובדות ועובדים הממלאים תפקיד מאתגר, המהווה תפקיד מפתח גם בתחום הבטיחות באתרי בנייה, והם ראויים לתגמול שמכבד את עמלם. לצד שיפור משמעותי בשכר, ההסכם מעגן גם סוגיות משמעותיות נוספות שנועדו להבטיח תנאי בטיחות הולמים בסביבת העבודה הפיזית, תוך מתן מענה מקיף למאפיינים הייחודים של עבודת המנופאים".

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, מסר: "אנו שמחים מאוד על השלמת ההסכם שמבטיח תנאי עבודה ושכר ראויים למנופאיות והמנופאים. סברנו מתחילת המגעים שיש לשפר מהותית את תנאי השכר והעבודה שלהם, והסכם זה יבטיח זאת ויאפשר את המשך העבודה התקינה של הענף לשם עמידתו במשימה הלאומית של הבטחת קורת גג לאלה שאין להם. במקביל, נמשיך לפעול ללא הפסק למניעת תאונות עבודה בענף הבנייה. התאחדות בוני הארץ וההסתדרות פועלות באמצעות הקרן לפיתוח ענף הבניה שבבעלותנו המשותפת, למניעת תאונות בענף. השקענו עד היום מיליוני שקלים בנושא זה. אני מעריך שללא פעילות הקרן היינו רואים פה הרבה יותר תאונות ומשוכנע שנמשיך למצוא יחד כלים לטיפול בנושא חשוב זה".

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, יצחק מויאל: "אני שמח שהגענו לרגע הזה. לאחר מסע קשה של למעלה משנה וחצי, הצדק נעשה, העובדים השקופים מקבלים הכרה, והניצול שחוו עד היום ייפסק. זהו עוד צעד חשוב בהסדרת הענף, ואני שמח כי התאחדות בוני הארץ הכירה בצורך בשינוי, וכי ידענו להוביל אותו יחד".

יו"ר ועדת העבודה של התאחדות בוני הארץ, אורי רובין הדגיש, כי הסכם זה הינו נדבך נוסף ברצף של הסכמים קיבוציים מהפכניים אשר נחתמו על ידי ההתאחדות וההסתדרות מאז 2010. לדבריו: "אלו הסכמים שמהם נהנים כלל עובדי ענף הבנייה, ישראלים, פלסטינים וזרים, הכוללים תוספות שכר משמעותיות, בסיס פנסיה רחב, קרנות השתלמות, הכשרות מקצועיות ושכר מינימום ענפי ייחודי, הגבוה משכר המינימום הכללי במשק. זאת, מתוך הוקרה לעובדי הבניין הבונים את הארץ ושאנו, המובילים את חברות הבנייה במשק, רואים בהם חלק חשוב ומהותי ממערך הבנייה שלו עוד נכונו אתגרים רבים בשנים הקרובות".

מוועד הפעולה של עובדי עגורן-צריח נמסר: ״הגדרת מקצוע המנופאות וההכרה בו היא צעד היסטורי המבשר את סופה של תקופה עצובה בענף. זהו ניצחון ראשון במלחמה בה כלל הציבור מפסיד כבר עשרות שנים. המנופאים יכולים להיות גאים בעצמם על היותם חוד החנית בהפיכת מדינת ישראל לקצת יותר שקופה ובטוחה".