בימים אלה מתקיים דיון ציבורי על גובה קצבת הנכים ואחד הנושאים במרכז השיח הוא המענק החודשי לעידוד יציאה לעבודה שניתן לבעלי מוגבלויות, שיכולים ורוצים לעבוד. מדריך באתר "כל זכות" מפרט את הזכויות וההטבות שנותנת המדינה לבעלי מוגבלויות שמסוגלים ורוצים לצאת לעבוד. 

כלים
עו"ד שרון הורנשטיין, צילום: ישראל הדרי
עו"ד שרון הורנשטיין, צילום: ישראל הדרי

מדריך מפורט באתר "כל זכות" מספק את כל המידע החשוב על המענק: מה גובהו, מי זכאי לו ובאילו תנאים. עו"ד שרון הורנשטיין מפרט: "ככלל, עובד שיש לו 70% אחוזי נכות לפחות (ובמקרים מסוימים אף פחות מכך) או שקיבל קצבת נכות במשך 5 שנים בין 2.8.2002 לבין 1.8.2009, יהיה זכאי להמשיך לקבל קצבת נכות, כל עוד הוא מרוויח פחות מ-60% מהשכר הממוצע במשק, כלומר 5,804 ₪ בחודש. אחרת, הוא יקבל מענק עידוד חודשי במקום קצבת הנכות. בכל המקרים האחרים, קצבת נכות תינתן כל עוד המשכורת היא פחות מ-45% מהשכר הממוצע במשק, כלומר 4,353 ₪ בחודש ואחרת יינתן מענק עידוד חודשי.

לפי נוסח החוק, המענק החודשי בשילוב המשכורת תמיד יהיה יותר גבוה מהקצבה אשר היה מרוויח אדם אלמלא היה יוצא לעבוד."

בעלי מוגבלויות רבים חוששים ממצב בו יציאה לעבודה פוגעת באחוזי הנכות. עו"ד הורנשטיין מסביר: "אם הפסיק אדם שהרוויח קצבת נכות בעבר לעבוד, חוזרת לו הקצבה הקודמת אוטומטית בלי צורך לעבור וועדות רפואיות שוב. הדבר נכון גם לגבי מקרה בו המשכורת ממקום העבודה פוחתת מתחת לרף קבלת המענק. רק צריך לעדכן את הביטוח הלאומי בכל שינוי ואת זה אפשר לעשות בפשטות באינטרנט, בסניפים או בדואר."