מדברין של ראש הממשלה בנימין נתניהו אשר נועד היום 25 באפריל 2017, בירושלים עם קנצלר אוסטריה כריסטיאן קרן. "העתיד שייך לאלה שמחדשים. הדרך היחידה שבה נוכל להבטיח צמיחה גבוהה ועקבית של הכלכלות שלנו היא באמצעות טכנולוגיה וחדשנות". קנצלר אוסטריה לרה"מ נתניהו: "אתם קוראים לעצמכם אומת הסארט-אפ וזו לא הגזמה - העולם כולו מביט עליכם כמודל לחיקוי"

צילום: חיים צח/לע"מ
צילום: חיים צח/לע"מ

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "ציינו יחד את יום הזיכרון לשואה. היית שם יחד עם רעייתך, ונוכחותך הייתה רבת משמעות, כמו גם העובדה שנקטת בעמדה עקבית נגד הכחשת השואה ואנטישמיות. היית ברור מאוד לגבי המורשת ההיסטורית והצווים ההיסטוריים שהשואה הנחילה לכולנו. אני רוצה להודות לך על כך ולהביע בפניך הערכה רבה בשם עם ישראל.

אמך סייעה להביא אוכל ליהודים שחיו במסתור בווינה ואתה מכבד את המורשת שלה, ואני חושב שאתה מכבד את המורשת האנושית שהיא חשובה לכולנו.

אנו עומדים בפני אתגרים גדולים כאן בישראל וברחבי העולם. לימינך נמצא פסל של אדם שבילה זמן רב בווינה, תיאודור הרצל, הוא האמין שהדרך היחידה שבה העם היהודי יוכל להתגבר על האתגרים שעמדו בפניו באירופה בזמנו היא חידוש עצמאותנו בארץ אבותינו. הוא דיבר על צבא יהודי. הוא טען שצבא יהודי יוכל להגן על המדינה היהודית. אנשים חשבו שהוא יצא מדעתו. הוא טען שזה יהיה צבא גדול ומוסרי, ואכן, זה בדיוק מה שהקמנו- מדינה מוסרית עם צבא מוסרי ועם כלכלה טובה.

שתינו מדינות קטנות, אוסטריה וישראל, דומות מבחינת היקף האוכלוסייה ויש לנו רמת הכנסה גבוהה לנפש. אך אנו יודעים שהאתגר הוא דו ממדי - להבטיח את ההתקדמות המתמשכת של עמינו ושל העולם לעבר המודרניות נגד הכוחות שרוצים להחזיר אותנו לימי הביניים המוקדמים. המלחמה בטרור קיצוני מחברת בין כולנו וזוהי מחויבות מתמשכת. ובאותה מידה, מיצוי הזדמנויות העתיד הוא מחויבות של מנהיגים וחברות. העתיד שייך לאלה שמחדשים. הדרך היחידה שבה נוכל להבטיח צמיחה גבוהה ועקבית של הכלכלות שלנו היא באמצעות טכנולוגיה וחדשנות.

אני יודע שאתה מבין זאת באופן אישי ואני גם יודע שהמדיניות שלנו, של כל אחד מאיתנו, נעה בכיוון זה. אך אני חושב שבמהלך השיחה שנקיים נוכל לוודא שנעשה זאת יחד. נוכל להשיג יותר יחד מאשר בנפרד ויש הרבה מה להשיג כדי להבטיח עתיד של שגשוג, ביטחון ושלום לעמינו".

קנצלר אוסטריה כריסטיאן קרן:

"לקראת סוף ביקורנו בישראל אני רוצה להגיד שאני מאוד מתרשם מהאירוח וקבלת הפנים החמה שלכם. עבורי, היה זה מרגש מאוד להיות נוכח בטקסים אתמול ושלשום. מה שאני מתרשם ממנו במיוחד הוא הישירות של עמכם, שמביעים את תודתם על הביקור.

מיותר לציין שמה שעשיתם הוא חסר תקדים. אם נסתכל על ההיסטוריה והמורשת שלנו, כמובן שיש לנו מחויבות היסטורית, לקח לנו זמן רב כל כך באוסטריה להכיר באחריותנו לשואה אך זה השתנה מאז נאום הקנצלר הקודם, פרנץ ורניצקי בכנסת ב - 1993.

אפשר להתבסס על זה היום ויש לנו קשרים חזקים מאוד. עברו 60 שנה מאז שכוננו יחסים דיפלומטיים ואני מאמין שכיום יש לנו קשרים חזקים מאי פעם. עליך לדעת שאנו ידידי אמת של ישראל ושל העם היהודי באוסטריה ובכל העולם. משמעותה של ידידות אמיתית היא שאנו עומדים יחד בפני האתגרים הגדולים בזמננו ודנים בסוגיות מאחורי דלתיים סגורות בעת הצורך, ואנו מעריכים זאת מאוד.

אך לעת עתה, אני חושב שיש עוד עבודה רבה שנוכל לעשות למען פיתוח האזור. אנו חברים באיחוד האירופי, והאיחוד לא עושה מספיק כאן באזור. אנו בין התורמים הגדולים לפלסטין – 70% מהייצוא של אזור זה הולך לאירופה ואני חושב שזה הגיוני לתרום יותר למען שגשוג ושלום. זה מה שאנו רוצים לעשות כאן. הקשרים הכלכליים טובים, התיירות וההשקעות ברמות שיא.

אבל מה שהתרשמתי ממנו מאוד היה גם כשביקרתי ב"יד ושם" והקשבתי לטקס, לנאום המרשים שלך ולנאום של הנשיא, וכשראיתי את הדור הצעיר שם, אפשר להבין טוב יותר את היותכם מדינה עם כלכלה חזקה כל כך. אני חושב שיש קשר ישיר, לפחות זו הפרשנות שלי, בין מה שקרה בשואה לבין הכוח שלכם היום. ראינו חלק מהמיזמים שלכם, שהם מאוד מרשימים, ואני בטוח שנוכל ללמוד רבות מניסיונכם כיצד להצליח בעולם הסטארט-אפ.

אתם קוראים לעצמכם אומת הסארט-אפ וזו לא הגזמה. העולם כולו מביט עליכם כמודל לחיקוי. אני מצפה להגביר את שיתוף הפעולה ולהביא אותו לרמות חדשות".