לפיד התייחס היום בישיבת הסיעה לראשונה לביקור נשיא ארה"ב טראמפ בישראל ולעסקת הנשק שנחתמה בין ארה"ב לסעודיה: " הביקור נגמר, והיה מוצלח. הלב התרחב מול הצילום של נשיא אמריקאי מכהן ראשון המבקר בכותל המערבי. יחד עם זאת, הייתה למסע הזה גם משמעות מעשית, רעה מאוד מבחינת ישראל, וזו עסקת הנשק שנחתמה עם סעודיה."

חה"כ יאיר לפיד
חה"כ יאיר לפיד

"זו אינה הפעם הראשונה שקריסתו של שירות החוץ הישראלי פוגעת בבטחון הלאומי.

זה מה שקורה כשאין שר חוץ, אין ראש מל"ל מאז דצמבר 2015, אין מדיניות. החוק האמריקאי – חוק ה-QME מ-2008 – מחייב את ארה"ב לשמר את היתרון היחסי של ישראל בכל מצב. אלא שממשלת ישראל לא התייצבה בפני הממשל החדש ודרשה שהחוק יקוים. זהו מחדל בטחוני ומדיני." "יש חוק במזרח התיכון, שתמיד עמד במרכז ההיגיון האסטרטגי של ישראל: נשק מתקדם שנכנס לאזור ייפול במוקדם או במאוחר לידיים הלא נכונות, והידיים האלה יכוונו אותו על ישראל." לפיד: " שר הבטחון הביע חשש עמוק ומוצדק למול העסקה, אבל מלשכת ראש הממשלה נמסר שהם "לא מודאגים". על סמך מה הם לא מודאגים? הרי העסקה הסעודית לא תואמה אתנו, ולמעשה גם ברגע זה לא ידועים לנו כל פרטיה. מדינת ישראל ידעה תמיד לפעול מול מכירות נשק כאלה, במקרים קיצוניים לטרפד אותן, במקרים אחרים לפעול לצמצום הנזק, בכל המצבים לשמר את היתרון היחסי שלנו במזרח התיכון." לפיד הוסיף: "מדינת ישראל ידעה תמיד לפעול מול מכירות נשק כאלה, במקרים קיצוניים לטרפד אותן, במקרים אחרים לפעול לצמצום הנזק, בכל המצבים לשמר את היתרון היחסי שלנו במזרח התיכון.

החוק האמריקאי – חוק ה-QME מ-2008 – מחייב את ארה"ב לשמר את היתרון היחסי של ישראל בכל מצב. אלא שממשלת ישראל לא התייצבה בפני הממשל החדש ודרשה שהחוק יקוים. זהו מחדל בטחוני ומדיני.

זו אינה הפעם הראשונה שקריסתו של שירות החוץ הישראלי פוגעת בבטחון הלאומי. זה מה שקורה כשאין שר חוץ, אין ראש מל"ל מאז דצמבר 2015, אין מדיניות.

המשך דבריו של לפיד: "סעודיה היא מקרה מורכב מבחינתנו. הייתי המנהיג הישראלי הראשון שהציג תוכנית לוועידה אזורית שסעודיה תהיה בה מרכיב חשוב. ראש הממשלה ויו"ר האופוזיציה הלכו בעקבותיי, ואני מברך על כך, אבל במזרח התיכון הכל נזיל. במשך חמישים שנה סעודיה הייתה החממה מספר אחת בעולם של אדיאולוגיה אסלאמית סונית קיצונית.

דאע"ש הוא ארגון סוני. אל קאעידה היא ארגון סוני. אוסמה בן לאדן היה סעודי, כמוהו גם 15 מהאנשים שביצעו את הפיגוע ב-9/11.

גם אם היחסים הלא רשמיים עם סעודיה השתפרו, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו מצב שבו הנשק המתקדם ביותר בעולם נמצא במרחק נגיעה מטרוריסטים שנשבעו להשמיד את ישראל.

ישראל צריכה לגייס את ארגון איפא"ק ואת ידידיה בקונגרס כדי לוודא שהשימוע שייערך לפני אישור העסקה יהיה קפדני ושכל חלקי העסקה יהיו שקופים לציבור. ראש הממשלה צריך לדרוש הבהרות פומביות, לא חשאיות, מהנשיא האמריקאי וצוותו. מערכת הבטחון צריכה להגדיר עם הפנטגון "חבילת פיצוי" בטחונית שתשמר את היתרון היחסי שלנו. החבילה הזו צריכה להיבנות במהירות ובמנותק מהסכם הסיוע שנחתם בספטמבר האחרון.

ראש הממשלה צריך להפסיק לחשוש מן הפתיל הקצר של הנשיא טראמפ ולומר לו בגלוי: לכם זו שאלה של כסף ומקומות עבודה - לנו זו שאלה של חיים ומוות." דוברות 'יש עתיד'