המכללה הטכנולוגית בשיתוף התאחדות התעשיינים מרחב דרום וחברת World ORT קיימה ביום חמישי האחרון כנס ראשון מסוגו בסימן השינויים הנדרשים ברגולציה שיאפשרו למפעלים להתחבר לגז טבעי. לפי נתוני רשות הגז פחות מ-30 מפעלים בארץ, משתמשים בגז הטבעי לאחר שהשלימו את תהליך ההסבה, כאשר הרשות מעריכה כי ישנם כ-700 מפעלים בעלי פוטנציאל לשימוש בגז טבעי.

כלים
כנס גז טבעי במכללה הטכנולוגית. צילום: י"חצ המכללה הטכנולוגית
כנס גז טבעי במכללה הטכנולוגית. צילום: י"חצ המכללה הטכנולוגית

הכנס שהתקיים ביום חמישי האחרון במכללה הטכנולוגית בבאר שבע נועד על מנת ליישב את חוסר הוודאות של מפעלי הדרום בנושא החיבור לגז הטבעי והתקן החדש שיצא לאחרונה ולפזר את העננה מאחורי תנאי הרגולציה, התקינה והאכיפה והסמכת העובדים בתחום.

בכנס נחשפו המשתתפים לניתוח המשמעותיות המעשיות של התקן החדש לגז טבעי על צרכנים חדשים וקיימים. הניתוח התבצע בעזרת מומחים בתחום הגז הטבעי ביניהם: אמיר רובין מנהל תחום האנרגיה במשרד הכלכלה, אילן כהן, סמנכ"ל טכני חברת ITL המאושרת כגוף בודק מטעם משרד האנרגיה, ברוך פוקס, מנהל בתחום גז טבעי בחברת פזגז ועו"ד נדב אולגן ממשרד ארדינסט בן-נתן המומחה בהסכמי השיווק של הגז הטבעי.

רוני קורטקוב, ראש היחידה לגז טבעי במכללה הטכנולוגית באר-שבע מצביע על מצוקת הסטודנטים והמכללות המכשירות מתקינים ומפעילים לגז טבעי "מפעלים שהוסבו לגז טבעי נדרשים לעבור בקרה על-ידי גוף חיצוני, אלא שאלו טרם קיבלו אישורי קבע ורובם אף נפסלו על-ידי רשות הגז. מה אמורים לעשות המפעלים שכבר מצויים בתהליך ההסבה וכבר עובדים עם גוף בודק שעשוי לאבד את הסמכתו או כבר נפסל? איך אותו מפעל ממשיך הלאה? בכנס הובהר מי מהגופים הבודקים לגז טבעי מאושר ומי אינו מוסמך. מה צריך לעשות מפעל המצוי באמצע הליך ההסבה שמגלה כי הגוף הבודק, שליווה אותו מתחילת התהליך, איבד את אישורו וסמכותו כגוף בודק".

"רשות הגז הגדירה בשיתוף מה"ט והאגף להכשרה והמכללות הטכנולוגיות את תכניות הלימודים להכשרת מתקיני גז טבעי ומפעילי גז טבעי, לאחרונה מתבצעים דיונים לגבי השינויים שמבקשת רשות הגז לבצע במערך הלימודים על-מנת שיתאים לתקן ולמקצועות החדשים הנלווים לתהליך.

נכון להיום, המכללות הטכנולוגיות עומדות בכל ההתחייבויות של תכניות הלימודים ומספקות לסטודנטים הבוגרים תעודות גמר עם התמחות בגז טבעי. לעומת זאת, משרד הכלכלה ורשות הגז הטבעי טרם הסדירו את הרגולציה בתחום ההסמכות ולמעשה למפעלים ולעסקים אין כל תמריץ להעסיק הנדסאים מוסמכים בגז טבעי היות ואף גורם ממשלתי אינו מחייב אותם לנושא והתוצאה שמתקבלת שעוסקים בענף עובדים לא מקצועיים. המכללות הטכנולוגיות מתריעות על הנושא זמן רב ועקב האי וודאות הקפיאו חלק מתכניות לימודי הגז הטבעי בחלק מתוכניות ההכשרה וכתוצאה מכך ישנה ירידה במספר הלומדים שלבטח תפגע בפיתוח ענף הגז הטבעי במדינה" הסביר קרוטקוב.

אביב חצבני, מנהל מרחב דרום של התאחדות התעשיינים התייחס לסוגיית הגז הטבעי בדרום " הניסיון ממפעלים בנגב אשר כבר משתמשים בגז טבעי מראה כי הגז הטבעי אכן יוצר יתרונות כלכליים ותפעוליים לטובת התעשייה. לאחרונה נקבע פטור מהיתר בניה למפעלים המעוניינים במעבר לגז טבעי, ואנו מקווים שהקלה זו, יחד עם הוודאות שיוצר התקן החדש תסיע למפעלים חדשים להיכנס לתחום. יחד עם זאת, יש חשיבות לפריסה רחבה יותר של רשת חלוקת הגז הטבעי בדרום, תוך הקפדה על התחייבויות שניתנו לתעשייה בנושא זה. אנו שמחים להיות חלק מכנס המנוהל על ידי מומחים בתחום אשר יאפשר לתעשייני הדרום, בסיוע שלנו, להתחבר לגז הטבעי ובכך לצמצם את עלויות המפעל ולשמור על מפעלי הדרום כעוגן כלכלי תעסוקתי חזק באזור. אני בטוח כי בעקבות ההכשרות המקצועיות של המכללה הטכנולוגית נוכל לגייס למפעלים עובדים מקצועיים בתחום הגז הטבעי ובכך לחזק את התעשייה "

אודות המכללה הטכנולוגית באר שבע

המכללה הטכנולוגית באר-שבע, היא המכללה הוותיקה והגדולה בישראל בתחום הלימודים הטכנולוגיים ולומדים בה כיום כ-2000 סטודנטים במסלולי ההנדסאים השונים . היא הוקמה בשנת 1954 כמרכז להכשרה מקצועית. המכללה מובילה גם את תחום לימודי הגז הטבעי בישראל והייתה בין הראשונות לקבל אישור תכונית הלימודים בתחומי הגז הטבעי.

אודות מרחב דרום-התאחדות התעשיינים

התאחדות התעשיינים בישראל הינה הגוף היציג היחידי והגדול ביותר של המגזר התעשייתי בישראל. מרחב דרום של ההתאחדות שותף ומשפיע על פיתוח הנגב וזאת על ידי מעורבות בפרויקטים אזוריים כגון: מעבר צה"ל לנגב, פיתוח פארקי תעשייה קיימים וחדשים, קידום תשתיות הגז הטבעי, השמת עובדים בתעשייה גם מהמגזרים הבדואי והחרדי, קידום החינוך המקצועי ועוד. מעבר לכך ישנה פעילות פרטנית של המרחב מול מפעלים הכוללת יעוץ וסיוע במגוון נושאים יומיומיים המעסיקים את המפעלים, כגון: הכשרות מקצועיות במגוון תחומים כמו תפעול, שיווק, משאבי אנוש ועוד, מימון השקעות, פיצויים בגין מבצע "צוק איתן"/רשות המסים, תעסוקה וגיוס כוח אדם, ארנונה, מים/תאגידי מים, גז טבעי, כיבוי אש ועוד מתוך הבנה של האתגרים הרבים העומדים בעיקר בפני המפעלים הקטנים והבינוניים באזור הדרום במיוחד.

World ORT קדימה-מדע

World ORT קדימה-מדע, הינו הנציגות בישראל של ארגון החינוך הבינלאומי, World ORT, הפועל למעלה מ-130 שנה בכ-40 מדינות שונות למען קידום עצמאות כלכלית באמצעות חינוך והכשרה טכנולוגית מותאמות לחברה ולזמן. הארגון רואה בחינוך המדעי-טכנולוגי בישראל אמצעי לחינוך לחיים, המקנה כלים לעצמאות כלכלית ומהווה גשר מרכזי לצמצום פערים בין מרכז לפריפריה ובין אוכלוסיות מגוונות. הארגון פועל להכשרת דור המחר לקראת האתגרים העתידים של האקדמיה ושוק העבודה המשתנים בהתמדה דרך ייזום, פתוח והטמעה של תכניות פדגוגיות חדשניות המשלבות טכנולוגיות חינוכיות מתקדמות מהארץ ומהעולם במערכת החינוך הפורמאלית והבלתי פורמאלית בישראל ומסלולי לימוד חדשניים במכללות הטכנולוגיות בפריפריה.