במסגרת חקירה משותפת של מפקחי החטיבה לשמירה על הקרקע ברשות מקרקעי ישראל, משטרת ישראל והסיירת הירוקה ברשות הטבע והגנים, שעסקה בחשד לכריה בלתי חוקית של אבני בזלת וגניבתן מאדמות מדינה באזור החלק הדרומי של המועצה המקומית טובא זנגריה, נעצרו עבודות הכרייה הבלתי חוקית והמעורבים הועברו לטיפול המשטרה

תפיסת באגר בטובא (צילום: רשות מקרקעי ישראל)
תפיסת באגר בטובא (צילום: רשות מקרקעי ישראל)

במסגרת פעילות יזומה של מפקחי רשות מקרקעי ישראל, משטרת ישראל והסיירת הירוקה, בוסס חשד לכך שמספר גורמים בחברה פרטית בתחום הקבלנות, ביצעו בתקופה האחרונה כרייה בלתי חוקית של אבני בזלת בשטח של כ-1,000 מ"ר ובעומק של בין 3-5 מ"ר מאדמות מדינה באיזור המועצה המקומית טובא זנגריה.

מעבר להיקפי הכרייה הבלתי חוקית המוערכים בעשרות אלפי שקלים, אשר תמורתם לא שולמה לקופת המדינה, מדובר בפגיעה ממשית בקרקע השייכת למדינה ובערכי טבע ונוף.

הפלישה לקרקעות המדינה וכריית המחצבים אותרה ע"י מפקחי רשות מקרקעי ישראל והסיירת הירוקה במסגרת הפעילויות השוטפות שמקיימת החטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל לאיתור עבירות מקרקעין ופלישות אל אדמות המדינה.

המפקחים שזיהו במקום כלים כבדים ובאגרים מוציאים מחצבים מהקרקע עצרו את העבודות והגישו תלונה בתחנת ראש פינה של המשטרה. במסגרת המאבק המשולב של גורמי האכיפה בתופעת הכרייה הבלתי חוקית הוחלט לצאת למבצע אכיפה מרוכז, ולאחר 48 שעות, הגיעו למקום לביקורת חוזרת עשרות שוטרי תחנת ירדן ושוטרי מג"ב מיחידת שחר צפון יחד עם מפקחי רמ"י והסיירת הירוקה. אחד הבאגרים שהיה במקום באותה עת, אשר על פי החשד שימש לביצוע הכרייה והשינוע של אבני הבזלת, נתפס והועבר לאחסון במשטרה.

חקירה בגין חשד לביצוע עבירות כריה שלא כדין, קשירת קשר לפשע, הפרת הוראה חוקית, פלישה לאדמות המדינה ועבירות נוספות נפתחה ע"י המשטרה כנגד עברייני הקרקע שפעלו עפ"י החשד במקום.

ערן ליבנה, מנהל מרחב חיפה-צפון בחטיבה לשמירה על הקרקע ברשות מקרקעי ישראל, אומר כי "עבודות הכרייה שהופסקו בטובא זנגריה מצטרפות לשורת חשיפות ופעילויות של משטרת ישראל, רשות מקרקעי ישראל, וגופי אכיפה נוספים במסגרת המאבק הנחוש על שלטון החוק, השמירה על אדמות המדינה ומשאבי הטבע, כנגד עברייני הקרקע."