יזם של פרוייקט תמ"א 38 הוא זה המרכז את הפעילות מסביב להשגת האישורים הנדרשים, התכנון והבנייה בכל פרוייקט של תמ"א 38, והוא זה שנוטל על עצמו את חלק הארי של הסיכונים הכלכליים והערבויות הנדרשות על מנת להוציא את הפרוייקט מן הכוח אל הפועל.

אילוסטרציה
אילוסטרציה

לאחרונה, התפרסמו מאמרים המספרים על רווחים של בממוצע מיליון ש"ח ליחידת מגורים בפרוייקטים הזכאים לתמ"א 38 - ואיתור יזם תמ"א 38 איכותי היא נקודת מפתח, אשר תקבע את רמת ההצלחה של הפרוייקט, השיפור באיכות החיים של בעלי הנכסים בבניין המיועד לתמ"א 38, וכמובן, את העלייה בשווי הנכסים בבניין. איך בוחרים יזם בתמ"א 38? כל המידע - לפניכם.

בניינים המיועדים לתמ"א 38 - שיפור בכל מובן, ללא עלות כלל

בעניין תמ"א 38 תל אביב נראית כיום כמו כר פורה של פרוייקטים אפשריים, לשיפור עמידות המבנה כנגד רעידות אדמה אפשריות באזורינו, על פי תכנית המתאר תמ"א 38, כמו גם שיפור הנראות של המבנים וחידוש הדירות לרווחת הדיירים. פרוייקטים של תמ"א 38 מבוצעים כאשר הם עומדים בקריטריונים שנקבעו בתכנית המתאר על שלושת תיקוניה, כאשר מבנים העומדים בדרישות תמ"א 38 באזור תל אביב הם רבים. לא תמיד היוזמה לשיפוץ המבנה בהתאם לתכנית תמ"א 38 מגיעה מן העירייה או המועצה המקומית - לעיתים, נכון שהדיירים יתאגדו, ימנו וועד לעניין, יאתרו יזם ויבדקו את האפשרות לקדם את שיפוץ המבנה על פי תכנית תמ"א 38, לרווחת כולם.

רווחי היזם בתכניות תמ"א 38 - תל אביב מציעה כר פורה

באזור תל אביב ובאזורים עירוניים רבים בארץ, מבנים אשר תכנית הבנייה שלהם אושרה לפני הראשון בינואר 1980 עשויים לגלות לשמחתם כי הם עומדים בדרישות לחידוש וחיזוק המבנה, לעיתים במסגרת פינוי בינוי ולעיתים במסגרת שיפוץ תוך כדי המגורים במבנה, וללא עלויות מטעם הדיירים. את העלויות נושא על עצמו היזם או הקבלן, כאשר הרווחים בפרוייקט מגיעים מתוספת של יחידות דיור בבניין שהיזם ישכיר או ימכור. כך, מדובר ברווח לכל המעורבים:

רווח לדיירים, אשר הנכס שלהם הופך מודרני, מעוצב, גם בשטחים שהם שלהם בלבד (כלומר שטחי הדירה עצמה) וגם בשטחים הציבוריים של המבנה (כמו הלובי והחצר) - ובעיקר - מחוזק ועמיד בפני רעידות אדמה רווח לקבלן, בהנחה שערך הדירות לא יורד משמעותית רווח לסביבה, עם מבנים מחוזקים ועמידים יותר ונראות מעוצבת ונעימה יותר המבנים המחודשים

איך בוחרים יזם תמ"א 38 בתל אביב או בערים אחרות בארץ

חשוב להבין, כי שפע של קבלנים ויזמים בתכניות תמ"א 38 מקשים על בעלי דירות העומדות בקריטריונים, לזהות יזם איכותי, מנוסה, ומקצועי של פרוייקטים כאלה וללוות אותם עד סופם. הנה כמה שאלות, שיסייעו לכם לבחור את היזם המתאים ביותר לפרוייקט תמ"א 38 בבניין שלכם -

האם היזם הוא בעל ניסיון בפרוייקטים דומים לשלכם? אם כן, האם אפשר לבקר בפרוייקטים שכבר הסתיימו או שהם במהלך בנייה? האם היזם הוא בעל האיתנות הפיננסית הנדרשת להשקעה כזו? האם יש מאחוריו קבוצת משקיעים שתסייע במימון הפרוייקט? האם היזם הוא בעל המלצות ולקוחות מרוצים? האם צוות האדריכלים, המהנדסים, הקבלנים, והמעורבים האחרים בפרוייקט, כולם בעלי ניסיון בפרוייקטים של תמ"א 38?

חשוב להבין, כי בחירת יזם איכותי לפרוייקט תמ"א 38, תוביל את הפרוייקט לסיום מהיר ומוצלח. על כן, דרשו מקצועיות מן היזם שלכם למן הרגע הראשון, ואפשרו לו לנהל את הפרוייקט במהירות, ביעילות, ובמקצועיות. בהצלחה!