תחום העיצוב מאוד מגוון ורחב היום.  מדובר על עיצוב חללים פנימיים למגורים, לעבודה, למשרד  או כל מקום אחר. זהו תחום מרתק ומתגמל במיוחד הכולל תחומים כמו הום סיילינג, עיצוב פנים והלבשת הבית.

כלים

הנקודה המרכזית היא שלא תמיד ההבדלים בין התחומים הללו ברורה. אומנם יש ביניהם הרבה  נקודות דמיון, בפועל בהחלט קיימים הבדלים.

לכל תחום יש הגדרה תיאורטית שונה

כצעד ראשון, ועל מנת לפתור חלק מהבלבול שמאפיין רבים ביחס למקצועות האלה, נסביר מה תפקידו של כל אחד מהם.

אדריכלות ועיצוב פנים - תחום המתמקד בתכנונם ובשינויים של חללים פנימיים בתוך מבנים. ההתבוננות כאן היא רק בתוך ומחוץ לחלל במובן העיצובי, כאשר ההנחה היא שכל פריט ואלמנט בתוך החלל חשובים בדרך ליצירת המראה העיצובי המושלם. הדגש בעיצוב פנים הוא על הפן הפונקציונלי והאסתטי כאחד.

הום סטיילינג – בדרך כלל מכנים אותו גם "הלבשת הבית" – עוסק אף הוא בארגון ובעיצוב חללים פנימיים. להבדיל מעיצוב פנים הבוחן את החלל כולו, הום סטיילינג שם דגש על ריענון ושינוי המראה באופן נקודתי. לעומת זאת בעיצוב פנים יש התייחסות לפעולות שיש לעשות מבחינת תשתיות המבנה או שיפוצים דרושים. הום סטיילינג , כפי שניתן להסיק משמו, מתמקד בעיקר בארגון פריטי ריהוט וטקסטיל בתוך הבית, כאשר הדגש הוא על הפן האסתטי ופחות על המעשי.

שימו לב שהמונח הלבשת הבית משמש אותנו פעמים רבות לתיאור הפעולה המעשית של עיצוב הבית ולא רק כמקצוע. כשמתבוננים על כך מבחינת תחומי הלימודים והמקצועות, הלבשת הבית והום סטיילינג הם למעשה אותו דבר.

אז איך לומדים?

כל אחד מסוגי המקצועות שהזכרנו כאן ניתן ללמוד בדרכים אחרות, בהיקף הכשרה שונה. לימודי עיצוב פנים קיימים במסגרת של תואר אקדמי, הנמשך שלוש או ארבע שנים, העוסק באלמנטים הפרקטיים אבל גם התיאורטיים של התחום. הלימודים האלה מוצעים במוסדות אקדמיים כמו מכללת שנקר, המכון הטכנולוגי חולון והמסלול האקדמי המכללה למינהל. בנוסף קיימת אפשרות ללמוד במסלול המקנה תואר הנדסאי עיצוב פנים. הלימודים האלה נמשכים פחות זמן, ומתמקדים יותר בצד המעשי ובהכשרת הבוגרים לעבודה בתחום. לימודים לתואר הנדסאים מפוקחים על ידי מה"ט (המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ומדע), וניתן למצוא את רשימת המוסדות המוכרים באתר מה"ט.

ההכשרות של הום סטיילינג הן נקודתיות יותר, עם לימודים כמו קורסים שונים העוסקים בפן התיאורטי. המסגרת של לימודי תעודה בהום סטיילינג, מתאימה למי שרוצה להיכנס לתחום וגם לכאלה שעוסקים בו. קורסים כאלה יכולים להתאים גם למעצבי פנים שרוצים לרכוש כלים נוספים שישמשו אותם בעבודתם. גם אנשים שלא בהכרח רוצים לרכוש מקצוע לחיים אלא לדעת כיצד לשפר את הבית שלהם או המשרד, יכולים להפיק תועלת מקורס כזה ולקבל כלים פרקטיים בהום סטיילינג.