מחקרים מדעיים מהשנים האחרונות הוכיחו שצריכת קפה מתונה אינה מסוכנת לבריאות האדם והיא עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות מחלות שונות, ביניהן סוכרת, אלצהיימר, מחלות לב וכלי דם, פרקינסון וסוגי סרטן מסוימים.

כמובן שמדובר כאן על צריכה מתונה של קפה, בין כוס אחת ל-6 כוסות ביום. כמו בכל דבר אחר הקשור לשתייה ואכילה, גם כאן הדגש הוא על צריכה מתונה והגיונית.

כלים
קפה בריאות קפסולות נספרסו
קפה בריאות קפסולות נספרסו

 

צריכה מתונה של קפה עשויה להועיל לבריאות שלכם

קפה מופק מפולי צמח הקפה, שרובם מגיעים מברזיל. התהליך להפקת תערובת הקפה כולל קליית הפולים וטחינתם, ולאחר מכן יש לבשל את הקפה או לחלוט אותו בשיטות שונות. חלק מהפולים נמכרים כאבקת קפה נמס, חלקם כקפה מגורען וחלקם בצורה של קפסולות (קפסולות נספרסו, לדוגמה). בבתי קפה הפולים נשארים שלמים ונטחנים במקום, זאת לשם הנאת הלקוחות מקפה טרי ככל האפשר.

בקפה יש רכיבים פעילם כמו קפאין, חומר פסיכו אקטיבי המשפיע על תפקוד המוח והוא גם אחראי להשפעות המעוררות הנלוות לשתיית קפה. מעבר להשפעה המעוררת של הקפאין מחקרים גילו כי שתיית המשקה משפרת את הביצוע של מטלות קוגניטיביות שונות, כמו כן לקפאין ולרכיבים נוספים בקפה יש השפעה העשויה להגן על הגוף מפני התפתחות מחלות שונות מאחר והקפאין פועל כחומר נוגד חמצון. לא משנה אם אתם שותים קפה קר או חם, השפעות הקפה מיוחסות בעיקר לקפאין.

כמות הקפאין משתנה בהתאם לסוג הפולים של צמח הקפה ולאופן קלייתם ושיטת הכנת המשקה, כדאי לדעת כי זן הרובוסטה מכיל שיעור גבוה יותר של קפאין בהשוואה לזן הערביקה. בקפה טורקי ובפילטר יש כמות גבוהה יחסית של קפאין, באספרסו הכמות היא הנמוכה ביותר, למעט שוקו בו כמות הקפאין נמוכה מאוד.

אגב, להרגלי שתיית הקפה יש נספחים שונים העשויים להשפיע על התפתחות מחלות, כך לדוגמה רבים נוהגים לאכול דברי מתיקה לצד הקפה, להוסיף חלב או שמנת, ורבים נוהגים להמתיק את הקפה בסוכר.

כמו כן, ידוע כי מעשנים רבים נוהגים ללגום יותר כוסות קפה ביום, כאשר עם כל כוס קפה הם נוהגים לעשן לפחות סיגריה אחת, לכן למרות התועלת הבריאותית שיש בקפה, הרגל העישון גורם לנזק בריאותי רב המעיב על תועלת הקפה.

הקשר בין צריכת קפה מתונה להפחתת סיכון למחלות

קפה הוא אחד המשקאות הפופולריים בכל העולם, וסביב מנהג שתיית הקפה התפתחו דפוסי התנהגות רבים ומסורות שונות. ישראלים ידועים כחובבי קפה מושבעים ובישראל התפתחה תרבות קפה של ממש, כמעט כמו במדינות אירופה. אם בעבר רוב הישראלים לגמו נס קפה וקפה טורקי, כיום רבים נוהגים לצרוך אספרסו, קפוצ'ינו וסוגי קפה נוספים.

כאמור, מחקרים מהשנים האחרונות גילו קשר בין צריכת קפה מתונה להפחתת הסיכון להתפתחות מחלות שונות. אם בעבר רופאים ואנשי מקצוע המליצו לאוכלוסייה להפחית או להימנע משתיית קפה, כיום המגמה השתנתה מאחר ולפי המחקרים הקפה אינו מהווה סיכון לבריאות והוא אף עשוי להועיל. בין השאר, קפה עשוי להפחית את הסיכון להתפתחות מחלות כגון סרטן כבד, סרטן ערמונית וסוגי סרטן שד, מחלות לב וכלי דם, מחלות כבד ודרכי מרה, פרקינסון, דמנציה ואלצהיימר.