רובנו מכירים את המושג הזה, לפחות בתיאוריה, אבל האמת היא שאין לנו מושג מה עומד מאחוריו. בפועל, חוסר ההיכרות שלנו עם צמד המילים "רשלנות רפואית" עשוי לעלות לנו ביוקר אם וכאשר נגלה על בשרנו מה זה אומר. אנחנו כאן כדי לעשות קצת סדר בבלגן ולהבין במה בדיוק מדובר ואיך מנהלים תביעה משפטית בצורה נכונה וטובה.

כלים

משמעות המילים "רשלנות רפואית"

אם נרצה להגדיר את צירוף המילים הזה בפשטות, רשלנות רפואית מתייחסת למצב שבו טיפול רפואי מסוים הוביל לתוצאות בלתי סבירות או לנזקים שונים. בהנחה שאת התוצאות השליליות ניתן היה למנוע, בהחלט ייתכן שהנזק שנגרם נכלל תחת ההגדרה של רשלנות רפואית. אם כן, יש לכם עילה לתביעה משפטית נגד המוסד הרפואי או הגורם שהעניק את הטיפול. מצד שני, כדי שתוכלו להגיש תביעה (ואולי לזכות בה) תצטרכו לגייס ייעוץ משפטי ולאסוף הוכחות ומסמכים שיתמכו בטענות שלכם. אם כן, השלב הראשון הוא כמובן קבלת ייעוץ מצד עורך דין המתמחה בתחום. ודאו שאתם בוחרים אדם שתחום הרשלנות הרפואית מוכר לו היטב ושהוא יודע בדיוק מה צריך לעשות לכל אורך הדרך. כשאתם מחפשים עורך דין רשלנות רפואית בחיפה או בכל מקום אחר, שימו לב לתחום ההתמחות בפרט, שכן עורך דין המתמחה בדיני עבודה או חוזים כנראה יתאים לכם קצת פחות.

התנאים הנדרשים בחוק להוכחת רשלנות

כדי שתוכלו להוכיח שהטיפול הרפואי שקיבלתם אכן בוצע ברשלנות שהובילה לנזק תצטרכו להוכיח שבמסגרת הטיפול שקיבלתם אכן חלה חובת זהירות – והיא זו אשר הופרה והובילה לנזק שנגרם עקב כך. למעשה, ההוכחה לכך שהתקיימה רשלנות רפואית צריכה להתייחס לכל המרכיבים הקיימים, מעצם קיומה של חובת זהירות, דרך הפרתה ועד לנזק כזה או אחר שנגרם וניתן לייחס באופן ישיר לזהירות שללא ננקטה. באופן כללי רשלנות רפואית עשויה להתגלות בתחומים שונים ברפואה, לרבות בתחומי הכירורגיה או הגינקולוגיה. ייתכן שהאבחון הראשוני היה שגוי, שהניתוח בוצע באופן לקוי או שנהלי בטיחות וזהירות לא ננקטו.

הצעד הבא: ייעוץ משפטי

אם התרחישים שתוארו כאן נשמעים לכם מוכרים, בהחלט ייתכן שיש לכם עילה לתביעה. כדי שתוכלו לדעת בוודאות האם ואיך נכון לפעול בשלב הבא, רצוי להיעזר בעורך דין מומחה. תחום ההתמחות שלו חשוב מאוד, שכן עורכי דין רבים עשויים להיות מצוינים בתחום שלהם – אבל לא בתחום הרשלנות הרפואית. מומחים לדיני משפחה או עבודה, למשל, עשויים שלא לשלוט בפרטים הקטנים בכל הקשור לדיני נזיקין. בזמן שאתם בוחנים את האפשרויות שלכם אל תשכחו לאסוף גם הוכחות שיעזרו לכם לבנות את התיק, לרבות מסמכים רפואיים, מכתבים או שיחות שהוקלטו (אם היו כאלה). עורך הדין יידע למקד אתכם טוב יותר, אבל ככל שתתחילו להיערך מוקדם יותר כך הטיפול בתביעה שלכם יהיה מדויק ויעיל יותר.

מה תקבלו?

השאלה החשובה ביותר היא, כמובן, מה ייצא לכם מזה. סכום הפיצויים שתקבלו תלוי בשורה ארוכה של פרטים, לרבות חומרת הנזק, אחוזי הנכות המוכרים, נזקים משניים, הפסדים כלכליים הנובעים מחוסר יכולתו של האדם לעבוד (או להתקדם מקצועית בעתיד), וכן נושאים נוספים כמו עוגמת נפש. הדרך הטובה ביותר להעריך את סכום הפיצוי לפני שתגישו תביעה היא להתייעץ עם עורך דין רשלנות רפואית שמכיר את החוק ושורה של מקרים דומים יותר או פחות. כך תוכלו לקבוע האם זהו מסע שתרצו לצאת אליו, או שמא המחיר פשוט לא מצדיק את האנרגיות, את הזמן ואת המשאבים הרגשיים שתשקיעו בתביעה.