אם אתם רוצים לצאת למסע שכולו מוסיקה שחורה, מוסיקה שהתפתחה לאורך נהר המסיסיפי, השכרת רכב בארה"ב היא בגדר חובה. מסע שכזה ילמד אתכם לא מעט על התרבות המקומית של האזור, ובעיקר על אחד מסגנונות המוסיקה המיוחדים ביותר במדינה כולה.

כלים
נסיעה בכבישים של ארה"ב לעבר ההיסטוריה של המוזיקה השחורה. צילום Shutterstock
נסיעה בכבישים של ארה"ב לעבר ההיסטוריה של המוזיקה השחורה. צילום Shutterstock

מוסיקת הבלוז, הג'אז וגם הקאנטרי היא חלק בלתי נפרד מהתרבות האמריקאית - חלק תוסס, בועט וקצבי מאד. עם השנים התפתחו לאורך ארצות הברית סגנונות מוסיקליים שונים, אשר הושפעו מהמקום, מהתושבים וגם מהאנרגיות שהם מביאים איתם. המוסיקה של מיסיסיפי, זו שאופיינית לכל אורכו של הנהר, מניו אורלינס ועד לנאשוויל, טנסי, היא מוסיקה שקשה להתעלם ממנה. מוסיקה אשר מזוהה עם החלק הדרומי יותר של ארצות הברית.

יוצאים לדרך בעקבות המוסיקה

אם אתם רוצים לצאת למסע שכולו מוסיקה שחורה, מוסיקה שהתפתחה לאורך נהר המסיסיפי, השכרת רכב בארה"ב היא בגדר חובה. מסע שכזה ילמד אתכם לא מעט על התרבות המקומית של האזור, ובעיקר על אחד מסגנונות המוסיקה המיוחדים ביותר במדינה כולה. אז רגע לפני שאנחנו בוחנים אותו, בואו נתייחס לרגע למקום עצמו - נהר המיסיסיפי.

הנהר, אשר ידוע כאחד הגדולים בעולם והשני בגודלו בארה"ב, מספר את סיפורם של המקומיים, סיפורה של תרבות הדרום. אם נוסעים לאורך הנהר מגלים סיפורי עבדות על עבדים שחורים, על בעלי מטעים ותושביהן של אחוזות מרשימות. סיפורים על ספינות קיטור, שעשו את דרכן לאורך הנהר, על מושבות בריטיות, צרפתיות וגם ספרדיות שהוקמו במקום וכמובן, וזוהי אולי גולת הכותרת של המיסיסיפי, סיפורה של מוסיקה שחורה נפלאה.

מתחילים בניו אורלינס

עם הזמן ולאורך המדינות שסמוכות לנהר, התפתחו סגנונות מוסיקליים שונים, כמו מוסיקת בלוז, ג'אז, גוספל, קאנטרי וגם רוקונרול. השכרת רכב וטיול לאורך המיסיסיפי ייקחו אתכם למסע שילמד אתכם לא מעט על המוסיקה האמריקאית - מסע שהוא ללא ספק בגדר חובה למי שרוצה לחקור את התרבות המקומית לעומקה. טיול שכזה מוכרח להתחיל במדינת לואיזיאנה, בעיר ניו אורלינס. העיר הזו, בירת הג'אז העולמית, תפגיש אתכם עם תרבות מקומית ייחודית, המשלבת בין תרבות צאצאי העבדים השחורים לתרבות המתיישבים הלבנים, שהגיעו לאזור מספרד ומצרפת. מוסיקת הג'אז היא אחד הסממנים הבולטים בעיר, וניתן לשמוע אותה בכל הברים והמועדונים שבה. מומלץ מאד לבקר במועדון ג'אז מקומי, ולו כדי להתרשם מהמוסיקה כפי שהיא במקור, כפי שהיא נשמעת במקום ממנו צמחה. מלבד מוסיקת הג'אז, מציעה ניו אורלינס סגנונות מוסיקליים נוספים, כשאחד הבולטים שבהם הוא אקדים - סגנון מוסיקלי מיוחד שהגיע אל העיר על ידי המהגרים מצרפת. ומעבר למוסיקה עצמה, תמצאו בניו אורלינס אפשרויות נוספות, המתאימות למבקרים בעיר, כמו שייט לאורך הנהר (מומלץ לצאת אליו בלילה), כמו ביקור בבתי האחוזה הגדולים והמרשימים וכן שייט בביצות לואיזיאנה.

ממשיכים לממפיס, טנסי

העיר הבאה, העיר ממפיס שבטנסי, היא בירת הבלוז. מוסיקת הבלוז, שנולדה עוד לפני מוסיקת הג'אז היא מוסיקה שחורה אמיתית. העבדים השחורים נהגו לשיר תוך כדי העבודה בשדות הכותנה ועם הזמן הפכו השירים שלהם לז'אנר מוסיקלי בפני עצמו שעבר לא מעט שינויים לאורך השנים. בדאון טאון של ממפיס טנסי תמצאו מועדוני בלוז מצוינים, שימחישו לכם מקרוב עד כמה הסגנון המוסיקלי הזה מיוחד, וזאת לצד מסעדות טובות, שמציעות את האוכל מהמטבח המקומי. תוכלו לראות גם הופעות רחוב ובאופן כללי להתרשם מהעיר היפה הזו, שמצדיקה ביקור. סגנון מוסיקלי נוסף, שמזוהה גם הוא עם העיר, הוא הרוקנרול הבועט. בעיר נמצאים האולפנים המפורסמים Sun Studio, היכן שהקליטו טובי זמרי הרוקנרול כמו אלביס פרסלי, בי.בי קינג, ג'וני קאש וכמובן גם ג'רי לי לואיס.

קשה שלא להזכיר גם את ד"ר מרטין לותר קינג, אשר פעל רבות למען זכויותיהם של השחורים בארצות הברית, ובעיר זו הוא נרצח. הוא הגיע אליה כדי להשתתף במחאה מאורגנת ומצא את מותו בסמוך למוטל. המוטל עצמו הפך למוזיאון, המוקדש כולו לאיש הגדול הזה וגם למורשת שהותיר אחריו - המאבק על זכויותיהם של השחורים בארצות הברית.

הלאה לנשוויל

עיר נוספת בטנסי היא העיר נשוויל, שמביאה איתה סגנון מוסיקלי אחר – הקאנטרי. מוסיקת הקאנטרי, שהתפתחה גם היא בדרום ארצות הברית, נכנסה לתודעה המקומית בשנות השלושים של המאה הקודמת, ובניגוד לג'אז, למשל, או לגוסטפל, היא משוייכת ל - "לבנים". המוסיקה הזו פופולארית מאד בארצות הברית וברחבי העולם, והמוסיקאים הלוקחים בה חלק מצליחים מאד. תעשיית מוסיקת הקאנטרי מתרכזת במרביתה בעיר נשוויל, אשר לאורכה ולרוחבה אפשר למצוא המוני מועדונים המשמיעים אותה. מרבית המועדונים הללו נמצאים ברובע ה – "דיסטריקט", כשהמפורסם מכולם הוא המועדון Wildhorse Saloon. אם אתם עוצרים לביקור בעיר, אל תפספסו את היכל התהילה, המוקדש כולו למוסיקת הקאנטרי - בו תוכלו ללמוד לא מעט על ההיסטוריה ועל המסורת שלה. בהיכל מוצגים פריטים שונים, שהיו שייכים בעבר לכמה מהמוסיקאים הגדולים, כמו ג'וני קאש והגיטרה שעליה הוא ניגן וכמו מכונית הקדילק של אלביס פרסלי. גם סטודיו בי הוא אחת האטרקציות החשובות בעיר, היכן שהקליטו אמנים ידועים כמו דולי פרטון ווילי נלסון את מיטב להיטיהם. אם אתם רוצים לשלב בטיול שלכם בעיר אתרים נוספים, כדאי לכם לעצור בפארק סנטיניאל, בבניין הקפיטול ובגנים הבוטניים היפהפיים, המהווים בועה ירוקה ממש במרכז העיר. וכמובן, אל תשכחו את מזקקת הוויסקי העתיקה, שנמצאת בעיירה לא רחוקה, בליצ'ברג.