פולש תושב עין קינייא ברמת הגולן שהשתלט על אדמות ציבוריות המיועדות לחקלאות בחלק המזרחי של עין קינייא, נאלץ לפנות את הקרקע בעקבות פעילות אכיפה של מפקחי רשות מקרקעי ישראל. הסגת גבול במקרקעי ציבור היא עבירה פלילית שדינה עד שנתיים מאסר בפועל

כלים
אילוסטרציה (צילום: רשות מקרקעי ישראל)
אילוסטרציה (צילום: רשות מקרקעי ישראל)

מסיג גבול, תושב עין קינייא שהשתלט על קרקע המיועדת לחקלאות בצד המזרחי של הישוב עין קינייא נאלץ לפנות את הקרקע עליה השתלט שלא כדין, לאחר שנתפס במהלך ביקורת של מפקחי החטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל.  

הפלישה לאדמות המדינה, בשטח של כ-7,500 מ"ר, אותרה במסגרת פעילות לאיתור עבירות מקרקעין של מפקחי רשות מקרקעי ישראל שגילו כי הפולש נטע עצי דובדבן לשימושו בקרקע אשר אמנם מיועדת לחקלאות, אך מעולם לא הוקצתה לשימושו ומבלי שהוא שילם את תמורתה.

מפקחי רמ"י הגישו למסיג הגבול התראה רשמית והבהירו לו כי במיקרים בהם מסיגי גבול מסרבים לפנות קרקעות מדינה, רשות מקרקעי ישראל מגישה נגדם גם תלונה למשטרה בגין הסגת גבול, עבירה פלילית שדינה עד שנתיים מאסר בפועל, וגם תביעות כספיות להחזר דמי השימוש בקרקע ועלויות הפינוי הנגרמות לקופת המדינה.

מאחר והפולש לא התפנה מהמקום הוציאו נגדו מפקחי רמ"י צו לפינויו מהקרקע ואף הוגשה נגדו תלונה בתחנת גולן של משטרת ישראל השוכנת בקצרין. התלונה הוגשה בגין הסגת גבול במקרקעי ציבור.

בעקבות הצו לפינויו, פנה מסיג הגבול לבית המשפט והוציא צו מניעה, בדיון שהתקיים בבית המשפט בעניין, בית המשפט קבע כי כי בקשתו לצו מניעה נדחית. בית המשפט השיב את הצו לפינויו מהקרקע לתוקפו וניתנה לו אורכה לביצוע פינוי עצמי עד ליום ה-1/3/18.

לקראת תום המועד שניתן לו לביצוע הפינוי העצמי, העדיף הפולש לפנות את הקרקע בעצמו, על מנת להימנע מהמשך תביעות והוצאות. הפולש החזיר את הקרקע אותה תפס לקדמותה ע"י עקירת העצים והסרת הגדר ומערכת ההשקיה, והשיבה לידי המפקחים והמדינה. מפקחי רמ"י החזירו את  הקרקע למאגר הקרקעות הציבורי. הקרקע מיועדת לחכירה עונתית לעיבוד חקלאי עפ"י חוק.

ערן ליבנה, מנהל מרחב שמירה צפון - חיפה ברשות מקרקעי ישראל, אומר: "מדובר בפולש שבמקום לחכור כדין את הקרקע ולשלם את תמורתה לקופה הציבורית, ניסה לגרוף ממון לכיסו על חשבון הציבור. אך הוא אותר בפעילות האכיפה של המפקחים והבין כי מוטב לו להתפנות בעצמו וכך אכן עשה. אנו קוראים לציבור לדווח על כל חשד להסגת גבול בקרקע הציבורית באמצעות אתר האינטרנט של רשות מקרקעי ישראל. קרקעות המדינה אינן הפקר ומפקחי רשות מקרקעי ישראל מסיירים ברחבי הארץ במטרה לאתר מסיגי גבול ולפנותם לפי החוק".