טבעונים, צמחונים, בריאותניים, פודי'ס ורבים אחרים משלבים עדשים בתפריט השבועי שלהם ויש לכך סיבות טובות. ראשית, ניתן לעשות שפע של מנות אנינות וצבעוניות עם עדשים. שנית, עדשים מעשירות את המנות בחלבונים וסיבים תזונתיים שחיוניים מאוד לתפקוד הגוף שלנו.

כלים
עדשים שחורות
עדשים שחורות

 

מאת דודיש

העדשים היו חלק אינטגרלי מהתפריט האנושי כבר למן ההתחלה. נמצאו עדויות לכך שהאדם ביית ואכל עדשים בהתיישבויות על גדת נהר הפרת. אולם עם הזמן, כאשר היוונים הגיעו לקדמת הבמה הם סיווגו את העדשים כמזון של האדם הפשוט, העני. וזה היה בניגוד גמור לתרבות המצרית העתיקה, שם נמצאו עדשים בתוך קבריהם של הפרעונים, מה שמרמז על הערכה גדולה לעדשים.

כיום עדשים שחורות, אדומות, כתומות וכמובן עדשים ירוקות הן חומר גלם שכיח שניתן למצוא במטבחים בכל רחבי העולם. הן מגוונות לא רק בצבען כי אם גם בטקסטורה שלהן וגם בטעמן. השכיחות ביותר הן, אפוא, העדשים השחורות, הירוקות והאדומות. בראש הרשימה מככבות עדשים שחורות, הן מכונות גם "בלוגה", בגלל שהן מזכירות קוויאר. אפשר להגיש אותן בסלט קר או חם והן מוסיפות המון טעם וצבע למנות.

עדשים ירוקות הן הזמינות ביותר והן מן הקטניות הקלות ביותר לבישול. לעיתים תכופות הן מככבות בתוספות ובמרקים. את העדשים האדומות (שלעתים נראות גם זהובות או צהובות) אנחנו פוגשים במטבח ההודי. עבור ההודים עדשים הן חלק מהרבה מאוד מנות, ביניהן ניתן לציין את הדאל והתבשילים שמוגשים עם אורז. העדשים האדומות רכות מאוד לכן הן משתלבות נהדר במרקים.

היום עדשים נחשבות ל"סופר-פוד", מאחר וכפי שציינו, הן מכילות מינרלים, סיבים תזונתיים, חלבונים וויטמינים שמאוד חשובים לתפקוד הגוף שלנו. העדשים השחורות הן מן החביבות עליי, כנראה שלא סתם הן קיבלו את השם המלכותי והמחייב "הקוויאר של הקטניות". מאחר ומשווים תכופות כל כך בין העדשים השחורות לבין קוויאר, החלטתי להביא אליכם מתכון שכמו הקוויאר בלוגה הוא מתאבן אלגנטי שהולך מצוין על קרקר, על צנים או כך סתם עם כפית.

מתכון: ממרח עדשים שחורות, בצל ואגוזי מלך / מהבלוג: "טבעוניות נהנות יותר"

המצרכים הדרושים:
חצי קילו עדשים שחורות
חצי כוס אגוזי מלך
בצל בגודל גדול – לפרוס גס
שמן זית
2 גבעולי בצל ירוק – לקצוץ דק דק
רבע מצרור פטרוזיליה – לקצוץ דק
פלפל שחור גרוס – רצוי טרי
מלח ים אטלנטי

אופן ההכנה:

בשלו את העדשים במים (ללא מלח) עד אשר הן מתרככות.
חממו במחבט קצת שמן זית. הוסיפו את הבצל וטגנו במשך כ-7 דקות או עד אשר הבצל מזהיב.
הסירו את המחבת מן האש..

קחו מיכל של מעבד מזון והכניסו לתוכו את הבצל שטיגנתם, את העדשים הרכות, הפטרוזיליה וכן את אגוז המלך. הוסיפו קורט שמן זית והפעילו את מעבד המזון. סגרו את מעבד המזון רק כאשר אתם מקבלים ממרח חלק אך גס. אם אתם מעוניינים במרקם חלק יותר, תוכלו להוסיף קצת מים עד לקבלת המרקם הרצוי לכם. זה קצת כמו כבד קצוץ או פטה – אתם יכולים לבחור את המרקם.

להגשה: שימו את הממרח על קערה או על צלחת, הוסיפו בצל ירוק, תבלו בפלפל ובמלח והגישו.

שיהיה בתאבון, זה בהחלט מעדן מלכים!

מתכון לקציצות עדשים שחורות ברוטב עגבניות של אורי שביט

עדכונים אחרונים

פבר 28, 2024

נגד הזרם

מתכונים
אוק 31, 2023

אופים באהבה

מתכונים
סלמון כשר
אוק 26, 2023

האם דגים צריכים שחיטה?

מתכונים